Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur maximerar man fönster som i Win?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-26 15:22

Det finns en funktion som jag saknar från windows när jag sitter o kör min PB... och det är maximera fönster som finns i win. För de som inte kört PC så är det ungefär som att när man trycker på "+" högst upp till vänster i ett fönster så skulle fönstret förstoras upp över hela skärmen... finns det någon liten gadget eller liknande som kan ändra på detta?

Jo, det finns. Kolla på versiontracker.com, vet tyvärr inte vad det heter.
Ska hjälpa dig att leta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-26 15:34

ahhh får kika... tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-27 07:39

Spenderade dryga timmen på versiontracker igår... men hittade inte någonting som hade med maximera o göra.. hittade ironiskt nog ett program som gjorde olika saker med fönstret när man minimerade det, men det va ju det motsatta mot vad jag ville göra. Nån som vet vad programmet jag letar efter heter?!?

"Saft"... kanske du menar...? Var gratis förr, men tror att det kostar pengar nu :/

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20346

Ursäkta en försiktig fråga...

Varför vill du maximera fönstret på macen? Plusset gör ju att det anpassar sig till innehållet, vilket är ett logiskt beteende. Anledningen till att man maximerar fönster på Wintendo™ är ju att menyraden ligger i fönstret och är svår att träffa om man inte maximerar fönstret (och liksom på macen får hjälp av skärmens överkant att bromsa upp musrörelsen och "träffa" menyraden... Eller?

  • Medlem
  • 2004-09-27 10:56

Jag har aldrig hört att bra argument för varför man vill köra ett fönster maximerat. I Windows är det logiskt att vissa program måste bli maximerade. Exempelvis alla program med paletter och möjlighet att ha flera dokument öppna, som Photoshop. Programmet lever i ett fönster, som innehåller dokumenten, eftersom menyraden skulle se konstig ut om den bara flöt omkring. Det är ett hack, för att få samma funktionalitet som i MacOS. Det tror jag har lett till ett arbetsflöde i Windows, där man vant sig att växla mellan program i helskärmsläge.

Sad truth: Lär om! Det finns ingen anledning att tvinga upp fönster i helskärm. De få gånger man verkligen vill det (vid en presentation kanske) så kan man använda Saft för Safari, eller helt enkelt förstora fönstren manuellt. Macens sätt är smartare. Det är ingen funktionsbegränsning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-27 11:04
Ursprungligen av stfm:

Jag har aldrig hört att bra argument för varför man vill köra ett fönster maximerat. I Windows är det logiskt att vissa program måste bli maximerade. Exempelvis alla program med paletter och möjlighet att ha flera dokument öppna, som Photoshop. Programmet lever i ett fönster, som innehåller dokumenten, eftersom menyraden skulle se konstig ut om den bara flöt omkring. Det är ett hack, för att få samma funktionalitet som i MacOS. Det tror jag har lett till ett arbetsflöde i Windows, där man vant sig att växla mellan program i helskärmsläge.

Sad truth: Lär om! Det finns ingen anledning att tvinga upp fönster i helskärm. De få gånger man verkligen vill det (vid en presentation kanske) så kan man använda Saft för Safari, eller helt enkelt förstora fönstren manuellt. Macens sätt är smartare. Det är ingen funktionsbegränsning.

Att just "maximera" ett fönster kanske inte är så nödvändigt i OS X, men att däremot "få mycket utrymme" kan ju vara lika praktiskt som på Windows; exempelvis när man kör Firefox, har en sidebar, och ändå vill ha 1024px eller mer utrymme horisontellt (för att webbsidorna ska få bra med plats).

  • Medlem
  • 2004-09-27 11:10
Ursprungligen av tjogin:

Att just "maximera" ett fönster kanske inte är så nödvändigt i OS X, men att däremot "få mycket utrymme" kan ju vara lika praktiskt som på Windows; exempelvis när man kör Firefox, har en sidebar, och ändå vill ha 1024px eller mer utrymme horisontellt (för att webbsidorna ska få bra med plats).

Är det inte precis just det som händer om du trycker på plustecknet? Sidans innehåll får plats i fönstret. Vad ska du med den extra platsen till? Är det av estetiska skäl? Att det är snyggt med lite tomt utrymme runt sidorna? Jag hajar inte riktigt. men om man tycker att det är fint, så är det väl bara att ställa in manuellt? Det tar inte mer någon sekund, och sedan kan man ju ha det så resten av livet om man vill.

Ursprungligen av stfm:

Är det inte precis just det som händer om du trycker på plustecknet? Sidans innehåll får plats i fönstret. Vad ska du med den extra platsen till? Är det av estetiska skäl? Att det är snyggt med lite tomt utrymme runt sidorna? Jag hajar inte riktigt. men om man tycker att det är fint, så är det väl bara att ställa in manuellt? Det tar inte mer någon sekund, och sedan kan man ju ha det så resten av livet om man vill.

Plustecknet fyller tyvärr inte ut fönstret till hela skärmen i alla program (kanske inte operativets fel, men ändå) och i vissa fall halkar fönstrets undre kant ner under "docken" vilket också kan vara ganska irriterande (dagens i-landsproblem...) så funktionen i OSX är inte ju riktigt genomtänkt.

Jag förstår kainens problem och skulle också vilja ha den funktionen eller åtminstone att plustecknet fungerade bättre (eller var konfigurerbart).

Så istället för "Lär om!" kanske det vore bättre med "Tänk om?" riktat till Apple, vårt kära OS är inte felfritt trots allt

Ursprungligen av BerraBomb:

Plustecknet fyller tyvärr inte ut fönstret till hela skärmen i alla program (kanske inte operativets fel, men ändå) och i vissa fall halkar fönstrets undre kant ner under "docken" vilket också kan vara ganska irriterande (dagens i-landsproblem...) så funktionen i OSX är inte ju riktigt genomtänkt.

Läs mitt inlägg ovan och du förstår varför. Det är ingen som sagt att plustecknet skulle maximera ett fönster till hela skärmens storlek,och det är p g a att X (och Classic) är genomtänkt! Varför skulle fönstret fylla hela skärmen? Ologiskt beteende. Det logiska är ju att när man klickar på plus i ett fönster så swappar det mellan användarjusterad storlek och den storlek som krävs för att visa det innehåll som finns i fönstret. Varför skulle fönstret förstora sig och visa tomt utrymme kring innehållet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-27 12:16
Ursprungligen av scooterbabe:

Läs mitt inlägg ovan och du förstår varför. Det är ingen som sagt att plustecknet skulle maximera ett fönster till hela skärmens storlek,och det är p g a att X (och Classic) är genomtänkt! Varför skulle fönstret fylla hela skärmen? Ologiskt beteende. Det logiska är ju att när man klickar på plus i ett fönster så swappar det mellan användarjusterad storlek och den storlek som krävs för att visa det innehåll som finns i fönstret. Varför skulle fönstret förstora sig och visa tomt utrymme kring innehållet?

Om jag nu tycker att det är skönt att surfa i helskärm ska jag inte få göra det då utan att behöva dra o slita i fönstret? när man byter webbplats ofta så har dom ju sidorna anpassade för olika upplösningar och när man sitter på en 12" PB så fyller det flesta sidor upp hela skärmen men tycker man på plus så anpassar sig fönstret inte till det lika förbannat. annars är jag väldigt nöjd med osX

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-27 12:19
Ursprungligen av kainen:

Om jag nu tycker att det är skönt att surfa i helskärm ska jag inte få göra det då utan att behöva dra o slita i fönstret? när man byter webbplats ofta så har dom ju sidorna anpassade för olika upplösningar och när man sitter på en 12" PB så fyller det flesta sidor upp hela skärmen men tycker man på plus så anpassar sig fönstret inte till det lika förbannat. annars är jag väldigt nöjd med osX

Dessutom så har inte alla webbplatser en fixerad bredd, utan vissa anpassar designen efter webbläsarens bredd. Ofast blir det snyggare o mer lättläst om sidan är lite bredare.

Ursprungligen av scooterbabe:

Läs mitt inlägg ovan och du förstår varför. Det är ingen som sagt att plustecknet skulle maximera ett fönster till hela skärmens storlek,och det är p g a att X (och Classic) är genomtänkt! Varför skulle fönstret fylla hela skärmen? Ologiskt beteende. Det logiska är ju att när man klickar på plus i ett fönster så swappar det mellan användarjusterad storlek och den storlek som krävs för att visa det innehåll som finns i fönstret. Varför skulle fönstret förstora sig och visa tomt utrymme kring innehållet?

Ja, det är 2 olika sätt att se på saken och båda är lika mycket logiska beroende på hur man tänker och ingen kan väl säga att alla måste tänka likadant? Det är ju just därför jag föredrar Mac OS istället för Windows som är extremt begränsande i vissa avseenden och vill att allt ska göras på ett visst förutbestämt sätt.

"Varför skulle fönstret förstora sig och visa tomt utrymme kring innehållet?"
Därför att man kanske uppskattar en ren bakgrund, t.ex. vid layoutarbete där utrymmet utanför själva sidan fyller bl.a. den funktionen. Och jag gillar helt enkelt att ha fönstret ända ut i kanterna när jag t.ex. surfar, jag tycker att det ser mycket bättre ut, i synnerhet om sidan är centrerad.
Tabsystemet i Safari är jättebra och ett bra exempel hur man slippa att ha en massa överlappande fönster på skärmen. Exposé är också suveränt och hade varit ännu bättre om man hade kunnat ställa in det så att det fönster/app man valde, fyllde ut hela skärmen.

Så visst är OSX genomtänkt men därmed inte perfekt. Jag har använt OSX sedan beta versionen men tycker fortfarande att det finns saker som var bättre i OS9 (och i vissa fall även WinXP) än i OSX.
Man kan aldrig tillgodose alla användares behov och därför hade det som sagt varit bra om det hade varit konfigurerbart så att man kan låta användaren själv bestämma i större utsträckning.

OSX skulle haft ett "Expert-Mode" så att vi som inte gillar att Apple drar mer och mer mot begränsande konsument/windows tankegångar, kan påverka systemet själva. Mycket kan naturligtvis göras genom terminalen men det hade varit trevligt att kunna konfigurera systemet mer i detalj genom OSX vanliga gränssnitt.

Tycker jag, tralala

Ursprungligen av BerraBomb:

"Varför skulle fönstret förstora sig och visa tomt utrymme kring innehållet?"
Därför att man kanske uppskattar en ren bakgrund, t.ex. vid layoutarbete där utrymmet utanför själva sidan fyller bl.a. den funktionen.

Har du testat att hålla inne alt + äpple och trycka på valfri programikon i dockan, eller klicka äpple + alt + h för att gömma alla program förutom aktivt, eller äpple + h för att gömma aktivt?

Kanske kan vara lite av en tröst åtminstone...

I många program så erhålles maximering genom att Alt+klicka i pluset, det var ett mer konsekvent beteende i Classic, där praktiskt taget alla program betedde sig så. I Classic hade alltså de flesta program fyra lägen, minimerat, två anpassade lägen och ett maximerat.

Tyvärr så är det inte obligatoriskt för program skrivna för OS X, och många illa skrivna program, inklusive Apples egna Safari, ger inte den möjligheten, och har därför bara två lägen, plus minimering till dockan. Det är alltså en klar funktionsförsämring som kommit med OS X.

Att vissa inte anser sig ha användning av den funktionen är ju ingen tröst för oss som saknar den. Ett operativsystem bör medge alternativa användningssätt, men i OS X har alltså den möjligheten försämrats.

  • Medlem
  • 2004-09-27 13:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att vissa inte anser sig ha användning av den funktionen är ju ingen tröst för oss som saknar den. Ett operativsystem bör medge alternativa användningssätt, men i OS X har alltså den möjligheten försämrats.

Absolut, valfrihet är bäst. Någon kan ju ta på sig att skicka ett förslag till Apple att återinföra detta i Safari (som förmodligen kommer influera andra).

Däremot kommer jag aldrig förstå VARFÖR ( ) man ska maximera. Jag tror att det är något gammalt invant... fast jag som sitter med Quark 4 ska väl hålla käften antar jag.

Ursprungligen av stfm:

Däremot kommer jag aldrig förstå VARFÖR ( ) man ska maximera. Jag tror att det är något gammalt invant... fast jag som sitter med Quark 4 ska väl hålla käften antar jag.

Just när man håller på med formgivning finns det väl all anledning att maximera fönstret. Arbetsyta!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-14 23:22

Apple borde nog ta det här på allvar.

Jag helt övertygad om att det enbart handlar om vana. De flesta som är renodlade Mac-användare sendan länge har inga problem, och saknar inte funktionen att kunna maximera till fullskärm. Man är van att jobba "the Mac way". Däremot verkar en majoritet av Windows-användarna störa sig på detta (iaf innan de hunnit vänja om). Så om Apple kunde ta bort ett stort störningsmoment för switcher så skulle väl alla tjäna på det?

Däremot förstår jag inte problemet i Safari. Om man använder flikar så är det ju bara att manuellt ställa in fönsterstorlek en gång. Safari kommer ihåg fönsterstorlek.

Ursprungligen av hugin:

Apple borde nog ta det här på allvar.

Jag helt övertygad om att det enbart handlar om vana. De flesta som är renodlade Mac-användare sendan länge har inga problem, och saknar inte funktionen att kunna maximera till fullskärm. Man är van att jobba "the Mac way". Däremot verkar en majoritet av Windows-användarna störa sig på detta (iaf innan de hunnit vänja om). Så om Apple kunde ta bort ett stort störningsmoment för switcher så skulle väl alla tjäna på det?

Däremot förstår jag inte problemet i Safari. Om man använder flikar så är det ju bara att manuellt ställa in fönsterstorlek en gång. Safari kommer ihåg fönsterstorlek.

Jag tror inte att alla tjänar på det. Varför ska Microsofts påhitt vara ett mönster? I slutänden handlar det om att människor bara behöver lära sig andra metoder. Personligen har jag aldrig ens behövt gå upp i något "fullskärmsläge" med min Mac - trots att jag har haft det mesta i detta läge när jag kört Windows XP/Vista.

zooma in för att ändra storleken?

Hej!

jag fäljde er tråd om maximering osv och om XP vs OsX och om man får tycka si eller så...det måste väl ändå vara så att ett justerbart os är bättre en ett med begränsningar (om det inte går ut över andra viktigare egenskaper...?)

Hursom...jag undra om jag kan förstora mitt surffönster...alltså få bort det vita kring sidoarna och zooma in för at texterna skall bli större...tycker ibland att bokstäverna blir jkligt små och skulle gott kunna zooma in för att fylla ut sidan helt med text istället för att kämpa med små små typsnitt..:)

är detta en dum fråga för att det går att ställa in genom en ökänd Mac-tangent-kortkommando-funktion...ber jag om ursäkt...:)

mvh - D

textsize...:)

ehh...hittade precis efter mitt inlägg textsize som uppenbarligen förstorar texten på sidinnehåll...MEN inte full ut och det går inte att styra storleken...även om jag tycker att det är på väg åt rätt hålll...

Så gärna förslag hur man helt kan fylla ut med text horisontellt och sedan scrolla nedåt för texten...:)

mvh - D

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-27 14:28

Jag skulle vara nöjd om det fanns ett program som gjorde att plus alltid fungerar som maximera fönster och om man trycker på den när den är maximerad så hamnar den i det vanliga plus läget... som sagt, gillar att ha fönster maximerade, speciellt när man håller på med design, surfar på nätet eller vad det nu är. oftast kör jag med 2 skärmar också så att en skärm är upptagen av ett program hindrar ju inte att det ligger flera fönster på den andra skärmen. tycker det är skönt så, körde så på min PC också... eller det gör jag fortfarande även fast jag knappt använder den längre... bara till DC

  • Medlem
  • 2004-09-27 14:30
Ursprungligen av kainen:

Jag skulle vara nöjd om det fanns ett program som gjorde att plus alltid fungerar som maximera fönster och om man trycker på den när den är maximerad så hamnar den i det vanliga plus läget... som sagt, gillar att ha fönster maximerade, speciellt när man håller på med design, surfar på nätet eller vad det nu är. oftast kör jag med 2 skärmar också så att en skärm är upptagen av ett program hindrar ju inte att det ligger flera fönster på den andra skärmen. tycker det är skönt så, körde så på min PC också... eller det gör jag fortfarande även fast jag knappt använder den längre... bara till DC

Tipsa Unsanity! http://www.unsanity.com/contact/

De gör ju precis den typen av småpryttlar. Det verkar ju helt klart finnas en marknad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 17:44

Anledningen till att jag ibland vill köra maximerat är just i Safari. Bokmärkerna lägger sig horisontellt och jag vill kunna se så många som möjligt utan att behöva trycka fram en meny med resten.

Dessutom är Safari urkasst med att maximera/anpassa (i alla fall för mig)... bredden blir bra och halva höjden hamnar utanför skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 21:59
Ursprungligen av Timber:

Anledningen till att jag ibland vill köra maximerat är just i Safari. Bokmärkerna lägger sig horisontellt och jag vill kunna se så många som möjligt utan att behöva trycka fram en meny med resten.

Dessutom är Safari urkasst med att maximera/anpassa (i alla fall för mig)... bredden blir bra och halva höjden hamnar utanför skärmen.

Jag hittade en bunt Applescript på versiontracker som lätt fixar "maximering" mm i Safari. Sök runt lite där, så hittar du säkert nåt som passar.

  • Medlem
  • 2004-09-28 23:12

Keyboard Maestro 2.0
http://www.keyboardmaestro.com/main/

Lär fixa vad du efterfrågar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-04 08:54
Ursprungligen av eQ:

Keyboard Maestro 2.0
http://www.keyboardmaestro.com/main/

Lär fixa vad du efterfrågar.

Står inget om att den klarar av att maximera fönster.
"Manipulate Window - resize, close, zoom, move, minimize, bring to front the current window or a named window".

Hur fasiken maximerar man fönster i Mac OS X

Här finns länkar till sidor som tar upp gränssnitt, för dem som vill läsa mer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-04 10:18
Ursprungligen av Christian Åhs:

Hur fasiken maximerar man fönster i Mac OS X

Här finns länkar till sidor som tar upp gränssnitt, för dem som vill läsa mer.

Ahh tack, ska genast kika

Bevaka tråden