Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera system från image på server.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte testa det här med att installera/återställa från en skivavbild som jag har ligger på en server.
När jag startar skivverktyg så står det ju återställa. Som ordet säger så blir det alltså en avbild av skivavbilden? Går det inte att utföra en anpassad installation ovanpå det gamla systemet på detta sätt?
Hoppss Ni förstår

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-27 07:43

För installation från server brukar jag använda netboot och Netrestore för att starta från servern och installera flera maskiner över nätverket.

Jag har aldrig själv lagt en avbild ovanpå en befintlig installation. Jag har alltid raderat skivan först. Men gamla ASR fixade det, och i både Skivverktyg och Netrestore finns en kryssruta som säger »Radera mål«. Med den urkryssad borde rimligtvis allt som redan finns på disken lämnas orört. Filer som finns på avbilden skriver förmodligen över de som finns på disken om de förekommer på båda.

Men prova först, och rapportera gärna hur det gick.

Både med Skivverktyg får jag felkod, och med Netrestore får jag aldrig alternativet att installera på min hårddisk, endast att installera på en extern HD. Likaså när jag monterat skviavbilden med Toast och försöker installera med hjälp av System/Installation/Packages så finns inte alternativet för min HD i datorn..

Kanske det går bättre om man stoppar i sig lite mat. Hjärnan åtminsstone kanske fungerar lite bättre då.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-27 17:16

Det låter som att du försöker att installera på startskivan. Det går inte.

Du måste starta från en annan skiva än den du vill installera på. Antingen extern, CD eller nätverksskiva (netboot med OSXServer).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 17:19
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Tänkte testa det här med att installera/återställa från en skivavbild som jag har ligger på en server.
När jag startar skivverktyg så står det ju återställa. Som ordet säger så blir det alltså en avbild av skivavbilden? Går det inte att utföra en anpassad installation ovanpå det gamla systemet på detta sätt?
Hoppss Ni förstår

Gör så här dåra:

• Gör en skivavbild av den hårddisk du vill klona över.
• Lägg skivavbilden i mappen användare : Webbsidor på en Mac på nätverket.
• Starta webbservern (Systeminställningar > Fildelning > Personlig webbdelning).
• Starta den Mac du vill klona till från Panther-CDn.
• Öppna Skivverktyg och välj Återställ.
• I Källa skriver du länken till skivavbilden på webbservern.
• Dra datorns hårddisk till fältet Mål och klicka på Återställ.

1
Bevaka tråden