Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill du ha högre upplösning på Powerbook?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac skriver idag om Sony:s nya Vaio-modeller med hela 1920x1200 upplösning på 17" bildskärmar.

Steget upp till 1920x1200 ifrån dagens 1440x900 ger 72% fler pixlar att leka med men antagligen också ont i huvudet.

Nu undrar vi - ska Apple erbjuda högre upplösning på Powerbook-serien som standard eller som en slags "Pro-version"?

• Medlem
  • 2004-09-27 09:25

Valfrihet är väl bra, men 1600x[vad-det nu blir] skulle nog räcka. För mig räcker 1440x900, för jag sitter ofta nästan en meter från skärmen.

Jag undrar dock om det är Apples tepåse att erbjuda olika skärmmodeller, fast varför det är så vet jag inte. Förmodligen skulle alla välja den högre och så skulle det bli som med Dellar, att folk sitter och kör med lägre upplösning som ser förjävlig ut (det är vanligare än man kan tro). Apple är lite dagispappa kanske.

OM man ska ha sådana upplösningar, måste systemet vara skalbart! Hopplöst att stirra på 3mm höga knappar/text i längden. Knappast bra...

Men om man skulle kunna skala upp systemet så ikoner och annat inte blev så förbaskat litet, utan detaljrikedomen är det enda som ändras, så visst. Rylktas att Tiger ska stödja detta, och då kanske de kan höja upplösningen.

Om ni bara visste hur många som köper högupplösta HP-bärbara för att sedan ändra upplösningen då allt blev för smått, med en suddig skärm som resultat. Sådär smart...

(Min far gjorde så, och jag klandrar han inte, han har kass syn och sysslar mest med text. Bytte till en annan bärbar med "sämre" upplösning...)

Så för att svara på frågan, gärna högre upplösning, men bara om systemet i sig pallar det.

• Oregistrerad
  • 2004-09-27 10:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Om ni bara visste hur många som köper högupplösta HP-bärbara för att sedan ändra upplösningen då allt blev för smått, med en suddig skärm som resultat. Sådär smart...

(Min far gjorde så, och jag klandrar han inte, han har kass syn och sysslar mest med text. Bytte till en annan bärbar med "sämre" upplösning...)

Jo det är ju det - går man över 100dpi så blir det ju ett rent helsike att se...
Och TFT:er är ju som de är - man får köra "native" upplösning eller bli besviken...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 13:26
Ursprungligen av Leftrustle:

OM man ska ha sådana upplösningar, måste systemet vara skalbart! Hopplöst att stirra på 3mm höga knappar/text i längden. Knappast bra...

Men om man skulle kunna skala upp systemet så ikoner och annat inte blev så förbaskat litet, utan detaljrikedomen är det enda som ändras, så visst. Rylktas att Tiger ska stödja detta, och då kanske de kan höja upplösningen.

...

Så för att svara på frågan, gärna högre upplösning, men bara om systemet i sig pallar det.

Instämmer, därför röstade jag nej. Upplösning kan man aldrig få för mycket av, men än så länge är inte systemet med på noterna och i så fall blir det bara dumt!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 10:09

Jag tror att redan höga priser på 17" PB skulle bli ännu dyrare om de klarade högre upplösningar. Personligen nöjer jag mig med 1024*768 på skärmar upp till 15" och med 1280*1024 (och motsvarande för Widescreen) på skärmar upp till 17".

• Medlem
  • 2004-09-27 12:56

Varför tvinga på folk fler pixlar än de vill ha. Valdrihet är bäst.

• Medlem
  • 2004-09-27 13:01

Själv blir jag galen över de dåliga upplösningar Apple erbjuder. Är trött på att gömma/visa menyer i Photoshop och Dreamweaver bara för att få översikt över lager t.ex.

Jag får panik av allt under 1600x1200. Den upplösningen på en 15-tums skärm är för mig lagom. Dock tror jag att 1920x1440 passar bättre på 17-tum och uppåt.

Precis som leftrustle säger är ett skalbart system förstås det allra bästa. Många föredrar fonter och grafik av hög detaljgrad snarare än liten storlek. Om jag inte tar fel har jag läst pikar om att en kommande OSX-version ska ha någon form av skalbar grafik i framtiden.

Jag läste att Apple har kommit fram till att den optimala upplösningen för att ge mycket skärmyta utan att ögonen skall ansträngas är 100 punkter per tum. Därav exakt denna upplösning på samtliga deras skärmar vare sig bärbara eller stationära. Personligen går jag gärna mycket högre.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-27 13:14

1280x854 är precis lagom för PowerBook 15", däremot kanske 1440x900 är i minsta laget för en 17". Jag vill inte sitta 2 cm från en skärm för att tyda vad det står i menyn.

Om Tiger kommer med att systemet är skalbart - då är det läge att höja upplösningen.

Tycker annars att Vaios bärbara är riktigt snygg. En sak man faktiskt ser på en gång.

• Medlem
  • 2004-09-27 21:25

En del av mej håller med Björnström, och jag skulle gärna se fler pixlar på min 17" också.
Men en annan del av mej har redan problem att titta på skärmen som den är idag - iallafall under längre perioder.
Och en tredje del av mej kommer ihåg att alla andra irriterar sig på att jag dragit upp upplösningen på den 21"-skärm jag sitter med på jobbet till 1600 x nånting, och drar ner den så fort de får tillfälle.

Så det blev till att rösta på valfrihet och vänta på Tiger...

12.500:- för standardmodell kan bara sägas vara galet billigt. Speciellt i jämförelse med vad Apple lyckas kränga sina sämre (sett till skärmen) 17":are för.

// johannes

prisad vare ...

Ursprungligen av iJohannes:

12.500:- för standardmodell kan bara sägas vara galet billigt. Speciellt i jämförelse med vad Apple lyckas kränga sina sämre (sett till skärmen) 17":are för.

// johannes

Det svenska priser verkar hamna på 19.995:-. Någon som känner igen tricket? Visst är det billigare än en PB17", men inte går den (SONYn) att använda till Final Cut Pro, som B. fantiserar om. Ha ögat på spärrlinjen! Det går att köra till Stockholm i en standardbil, men om du vill dricka kyld pommac utan att stanna, se till att det finns kylskåp och kapsylöppnare som standard.

Det måste ju vara tryckfelsnisse som varit framme, eller så har nya Vaio precis som 17-tums PB småbröder som avses med det priset.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Det måste ju vara tryckfelsnisse som varit framme, eller så har nya Vaio precis som 17-tums PB småbröder som avses med det priset.

Låter rimligare...

Priset är 20790 + moms. Noterade just att den faktiskt finns med i senaste inWarehouse-katalogen.

De har haft denna laptop (17" widescreen) på Computer City sen någon månad tillbaka (svensk modell). Farsan tyckte den var lite i stor så han beställde 15" widescreen modellen från Sony men den kom inte med ett svenskt tangentbord. Sen tog han hem 13" widescreen modellen från Dustin men den var för liten så nu sitter han slutligen med en 15" med standard 4:3 format med svenskt tangentbord och dockingstation (tyvärr utan bluetooth), en lite äldre modell tror jag, men den kostade betydligt mindre också. Ganska snygg om man jämför med konkurensen på pc laptop marknaden (nästan lite pismo känsla på något sätt) exempelvis den groteska "Ferrari" lackade.

Värt att notera är att Sony använder något som de kallar för X-black i sina senaste skärmar (laptops och lösa tft-skärmar) vilket ger en betydligt ljusstarkare bild, nackdelen är att den reflekterar annat ljus en del. Använder Apple denna teknologi i några av sina senaste skärmar?

1
Bevaka tråden