Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminal-kommando för F9, F10 och F11?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 21:08

Jag undrar om man på något sätt kan göra ett program som man kan "starta" för att utföra det som tangenterna F9, F10 och F11 gör.

Anledningen är att jag vill kunna använda min trådlösa mus för att styra datorn från längre håll, där jag inte har tillgång till tangentbordet. Tänkte ha ikoner för detta i dock'en...

Går det skriva ett Terminal-kommando för det eller koda något i C/C++ eller Realbasic (de program jag behärskar att programmera i vad gäller Mac-applikationer). Eller finns det rent ut av redan sådana program eller har någon lust att koda ett litet sådant?

• Medlem
  • 2004-09-27 21:17
Ursprungligen av Timber:

Jag undrar om man på något sätt kan göra ett program som man kan "starta" för att utföra det som tangenterna F9, F10 och F11 gör.

I terminalen:

F9
--
osascript -e 'tell application "System Events" to key code 101'

F10
---
osascript -e 'tell application "System Events" to key code 109'

F11
---
osascript -e 'tell application "System Events" to key code 103'

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 21:18
Ursprungligen av poya:

I terminalen:

F9
--
osascript -e 'tell application "System Events" to key code 101'

F10
---
osascript -e 'tell application "System Events" to key code 109'

F11
---

Ska genast testa...

KANON! Tack!

Nu kommer jag säkert låta lite dum, men jag kommer inte ihåg hur man skapar detta som körbara filer (dvs. textkommandon för terminalen). Var fortfarande i PC-tankar om hur jag gör en .bat-fil, men hur är det motsvarande fungerar i UNIX? Någon som har lust att påminna mig?

• Medlem
  • 2004-09-27 21:50

Ok, ska du ha ett körbart program så är det enklaste att skita i att göra det igenom terminalen.

Öppna istället Script Editor och skriv in följande apple-script

tell application "System Events"
	key code 101
end tell

Välj Save as.., döp til något lämpligt "F11" och spara som Application.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-27 21:51
Ursprungligen av Timber:

Ska genast testa...

KANON! Tack!

Nu kommer jag säkert låta lite dum, men jag kommer inte ihåg hur man skapar detta som körbara filer (dvs. textkommandon för terminalen). Var fortfarande i PC-tankar om hur jag gör en .bat-fil, men hur är det motsvarande fungerar i UNIX? Någon som har lust att påminna mig?

Skapa ett script antingen med text editor eller med vi i terminalen:

#!/bin/bash

Ändra rättigheterna så du kan köra det med chmod (jag kallade scriptet här "do-F9"):

# chmod 755 do-F9

Kör.

# ./do-F9

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 21:55

Fick faktiskt reda på bash-skript-grejjen av en kompis... men nu kom jag på att jag behövde fler tangenter... så ett on-screen-keyboard får jag försöka leta efter istället. Men tack så mycket för hjälpen i alla fall... nu ska letas on-screen-tangentbord...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-28 12:01

Det är inte så mycket att leta efter, för det finns redan! Under System prefs / International kan du välja att visa en ikon i menyraden. Där kan du sedan välja Keyboard Viewer.

1
Bevaka tråden