Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptankar ang. iMac G5

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-27 22:14

Hejsan alla! Har gått i lite köptankar och tänkte köpa min första Mac någonsin. Är lite småfrälst i Macar eftersom jag testat OS X litegrann och tycker det är underbart. ^^

Tänkte köpa en iMac G5 17" 1.6GHz, 512MB RAM med CSN's Studentrabatt.

Men jag har ett par frågor, så om ni kunde hjälpa mig att
försöka svara på dem, så skulle jag vara väldigt tacksam!

1. Om jag beställer datorn från Apple Store med mitt VISA-kort kommer Apple att dra pengarna direkt eller drar dem pengarna först efter att datorn levererats? Har lite ont om pengar, dock inte så jag inte klarar mig men eftersom jag antar att det är många som beställer iMacar just nu så tänkte jag att man kanske skulle ta o beställa i god tid så man inte behöver vänta allt för länge. Hade varit perfekt om de dragit pengarna och levererat datorn runt den 25:e eller nåt sånt.

2. Tänkte även beställa med 512MB RAM och sedan uppgradera med en 512:a till lite senare. Vilket antagligen dröjer en månad. Hörde att 256MB gjorde att datorn blev lite seg? Så jag tänkte att då är det väl kanske bäst att köra med 512MB som standard direkt. Men jag vet inte riktigt huruvida det stämmer? Hade tänkt använda datorn mest till surf/skriva/trixa med bilder osv, inget för avancerat. Spelandet sköter jag på min PC som jag tänkt ha vid sidan om. Så min fråga, 256 eller 512?

Har inga fler frågor för tillfället men lär väl dyka upp så småningom, i så fall återkommer jag.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-27 22:20

Ett råd bara (så att du inte missar det i all hast)... Se till att du inte råkar ta 512MB genom 2stycken 256'or...

Hej och välkommen hit!
När jag beställde min iBook från Apple Store varken reserverades eller drogs inte pengarna förrens någon dag innan datorn leverades.
OS X äter minne. 256 megabyte är väldigt lite oavsätt vad man ska göra. Systemet kommer kännas segt. Därför gör du rätt i att ha 512 (ännu mer är givetvis bättre! ). Apple Stores minne är ganska dyrt, köp det hellre hos tex. Macoteket.

http://www.macoteket.se

• Medlem
  • 2004-09-27 22:29

Timber: Tack! Jag ska kolla så jag inte missar det.

Kristofer G: Det låter bra, tänkte som sagt att beställa iMacen med en 512MB-sticka i från början som jag sedan då antagligen uppgraderar i vilket fall som helst. Känns nog dock både tryggare och snabbare att ha en 512MB än en 256MB.

Då lär det väl bli en beställning nu då!
Vet någon hur lång leveranstid det är på nya iMacen?

3 - 4 veckors leveranstid enligt Apple Store. Välkommen över till den ljusa sidan!

• Medlem
  • 2004-09-27 22:37

Kristofer G: Tack! Ska bli riktigt skönt att få en alldeles egen Mac.

Ursprungligen av Pixel:

Kristofer G: Tack! Ska bli riktigt skönt att få en alldeles egen Mac.

Det rimmade till och med

• Medlem
  • 2004-09-27 22:50

Kristofer G: Det gjorde det minsann, det va som attans..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 23:53

En förbannat fin dator du ska köpa. Se till att ta i från början när det gäller minnet. Snålar du så kommer du att ångra dig.

• Medlem
  • 2004-09-28 00:35

acke: Jo den verkar vara väldans fin! Jag ska göra det, har läst överallt med folk som säger att 256MB är för lite så en 512:a får det bli till att börja med och antagligen köper jag som jag sa innan en 512:a till lite senare att komplettera med.

Jag skulle personligen spara ihop pengar så att jag kunde sätta i två identiska 512-moduler från början, för att uppnå 128 bits-Nirvana.
Läs mer om detta här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=50287

• Medlem
  • 2004-09-28 00:46

superduperjacob: Låter intressant det där! Men om jag nu köper en till 512MB-sticka senare (identisk såklart) så bör det ju inte vara några problem att uppnå 128-bits?

Ursprungligen av Pixel:

superduperjacob: Låter intressant det där! Men om jag nu köper en till 512MB-sticka senare (identisk såklart) så bör det ju inte vara några problem att uppnå 128-bits?

Då är det grönt!

Välkommen hit, förresten!

• Medlem
  • 2004-09-28 00:50

superduperjacob: Låter bra, tack så mycket!
Är det märkbart stor skillnad mellan 64 och 128?

Ursprungligen av Pixel:

superduperjacob: Låter bra, tack så mycket!
Är det märkbart stor skillnad mellan 64 och 128?

Det verkar så:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=422399&postcount=25
Citat: "Kurz gesagt: es bringt!"

• Medlem
  • 2004-09-28 00:54
Ursprungligen av superduperjacob:

Det verkar så:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=422399&postcount=25
Citat: "Kurz gesagt: es bringt!"

Yikes, verkar ju som det gör STOR skillnad dessutom.

1
Bevaka tråden