Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus + Mac ?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Rajje:

Nej, det finns inga virus alls till Mac OS X. Ingen har någon hört talas om det eller råkat ut för det. Och som sagt, så har det hänt att något virusliknande (som tex "ConceptVirus" - en fil som visade hur man skulle kunna utnyttja ett säkerhetshål i iTunes för att skapa virus) har upptäckts och då blir det direkt våldsamma diskussioner på alla Mac-sidor världen över, så ett Mac-virus kan inte undgå att bli sett om det skulle finnas.

Antivirusprogram för Mac finns för att om man får ett mail med ett PC-virus så kan man råka skicka det vidare till en PC, om man inte har ett virusprogram som tar bort det. Eller att man bränner en fil på CD, som sen på PC visar sig innehålla virus.

Vad jag vet så finns det ca 10 -15 kända virus till Os X. Vissa är till Unix kärna men ingen av dessa är direkt några farliga virus. De andra är några micro virus och worms m.m. Men inget av dessa är av kategorin farliga.

• Oregistrerad
  • 2004-09-29 14:54
Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag vet så finns det ca 10 -15 kända virus till Os X. Vissa är till Unix kärna men ingen av dessa är direkt några farliga virus. De andra är några micro virus och worms m.m. Men inget av dessa är av kategorin farliga.

Skriv gärna referenser...
*nix-virus brukar vara gamla som gatan och inte funka sedan tio år eller något...

Ursprungligen av Hunter78:

Vilket svammel.

Ge oss någon källa för detta resonemang.

Det blir allt tydligare för mig att det är mängden information meddelanden och begrepp som ställer till det för den "vanlige" användaren. Som i slutändan inte förmår eller orkar/kan hålla reda på allt som dyker upp. Det blir som bedövat liksom.
Som en parantes kan man spekulera i om det finns ett intresse i att inte täppa till på ett enklare sätt och göra gemensam sak bland producenter av div program...Idag när så stor del av infrastrukturen är beroende av befintliga system måste olika attacker genera enorma belopp åt dessa tillverkare. Att marknaden skiter i länders välbefinnande hyser jag inga som helst tvivel om. men det är som sagt spekulationer från mig.

Så min slutsats är att om man förmår att hålla sig "up to date" så är det inget problem. Men för det stora antalet människor med heltidsarbete, ibland ensamstående med barn så finns inte tid och ork att ta sig igenom den digra informationen.
Herregud! Det innebär att virus är en virtuell klassfråga med genusperspektiv....
Hur man ska förklara slöheten inom förvaltningar vete fan men det tycks mig vara ett eget universum.

• Oregistrerad
  • 2004-09-29 11:16
Ursprungligen av sisyfos62:

Så min slutsats är att om man förmår att hålla sig "up to date" så är det inget problem. Hur man ska förklara slöheten inom förvaltningar vete fan men det tycks mig vara ett eget universum.

Tyvärr så är det inte alltid möjligt att hålla sig up to date.
Det finns så mycket fulprogramering (win framför allt) så uppdateringar innebär nästan alltid att något inom en förvaltning slutar fungera.

Jag måste säga att jag tycker det är märkligt när de som kör pc (windows) alltid säger att de inte har något problem med virus eller liknande på sina datorer. Detta är otroligt märkligt med tanke på att större institutioner har haft så stora problem med detta att verksamheten varit tvungen att ta en längre paus för att åtgärda felet. Många av dessa institutioner borde ha en mer kompetent it avdelning än vad den som sitter hemma har, samt att de ofta har brandväggar o annat av dyrare slag.

Jag är skeptisk...

Sen vill jag avsluta med denna länk

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8193752.asp

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-29 19:22
Ursprungligen av draags:

Jag måste säga att jag tycker det är märkligt när de som kör pc (windows) alltid säger att de inte har något problem med virus eller liknande på sina datorer. Detta är otroligt märkligt med tanke på att större institutioner har haft så stora problem med detta att verksamheten varit tvungen att ta en längre paus för att åtgärda felet. Många av dessa institutioner borde ha en mer kompetent it avdelning än vad den som sitter hemma har, samt att de ofta har brandväggar o annat av dyrare slag.

Jag är skeptisk...

Vi har på mitt jobb av och till haft stora bekymmer med virus. IT avd har fått jobba helger med att rensa virus.

Hemma däremot på den PC jag har så tar virusprogrammet hand om de virus som kommer. Tack vare det så är det inget "problem", bortsett från det faktum att ibland så får vi ca 15 virusmejl/dag. Samt att kostnaden för virusprogrammet ska betalas varje år.

• Oregistrerad
  • 2004-09-29 21:16
Ursprungligen av Ariel:

Hemma däremot på den PC jag har så tar virusprogrammet hand om de virus som kommer. Tack vare det så är det inget "problem", bortsett från det faktum att ibland så får vi ca 15 virusmejl/dag. Samt att kostnaden för virusprogrammet ska betalas varje år.

Problemet är att alldeles för få märker att de har "tomtar i trumpeten" på sin dator hemma.
(Hemanvändare ligger ju inte och kollar traiken.)
Det är tack vare sådant som jag får så mycket spam och så mycket "haXXor" anrop i brandväggen…
Tänk på mig och kolla lite mer än vad virusprogramet gör är du snäll

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 19:17

Det finns kanske 10-15 snälla virus till OS Classic - men inte till OS X.

jo att det finns till classic måhända men till osx - visa mig och jag håller käft.

Bevaka tråden