Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att iTunes namnger filer efter vad de heter och inte efter id3

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej fellow iTunesanvändare.

Jag har ett problem med iTunes. När jag skall lägga in mitt stora mp3-bibliotek så är det vissa av filerna som heter "spårnr - artist - spår.mp3", medan andra endast heter "spårnr - spår.mp3".

Problemet är att iTunes inte läser id3-taggarna för filerna utan istället filnamnen. Jag får problemet att iTunes döper spåren till "artist - spår" på de låtar där filnamnet har med adressen.

Hur ska man göra för att lösa detta. Eftersom jag har brytt mig om att göra fina id3-taggar till samtliga låtar i min mp3samling vill jag att iTunes skall strunta i vad filerna heter.

Jag får även problemet att när iTunes läser av filnamnet och de innehåller å, ä eller ö, så tas dessa bokstäver bort. inget huvudproblem dock.

mvh
//Joakim

• Oregistrerad
  • 2004-09-29 07:35

Står det bara titel i titel taggen etc.? (äpple+I andra fliken - går bra att massändra)
(...finns det inställning för iTunes så den skall hoppa över id-taggar och så?)

Ursprungligen av Pär:

Står det bara titel i titel taggen etc.? (äpple+I andra fliken - går bra att massändra)
(...finns det inställning för iTunes så den skall hoppa över id-taggar och så?)

problemet är att titel-taggen(i iTunes) innehåller både Artist och titel eftersom filerna har med det i namnet. På de filer som endast har titeln i filnamnet så skrivs inte artisten i titeltaggen.

Däremot när jag lyssnar på låtarna, så läser den in id3-taggen och då blir plötsligt titeln i iTunes till titeln i id3-taggen.
Just nu måste jag alltså spela filerna i iTunes inna jag syncar med iPoden.

kör PC btw,

Senast redigerat 2004-09-29 21:15
  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 21:13
Ursprungligen av minimoe:

problemet är att titel-taggen(i iTunes) innehåller både Artist och titel eftersom filerna har med det i namnet. På de filer som endast har titeln i filnamnet så skrivs inte artisten i titeltaggen.

Bra - ändra då så det bara är titel i titeln (vad filen heter är ganska skit samma…)
äpple+I - flik 'info'

Citat:

Jag kör förövrigt iTunes på en PC. borde väl inte göra någon skillnad dock.

Beats me - har aldrig sett peze som något skojigt så jag har inte iTunes i min

Klarar du dig utan "Keep iTunes Music Folder Organized"?

Jag bestämmer själv över hur katalogstrukturen ska se ut, och taggarna.
iTunes sköter bara importen till biblioteket.

iTunes läser väl alltid id-taggen om en läsbar sådan finns? Jag har i alla fall aldrig varit med om något annat. Däremot kan iTunes inte plocka bort å, ä, ö från filnamnen, men här kan du hitta massor av AppleScript som fixar det och en massa annat.

Ursprungligen av Michael Nord:

men här kan du hitta massor av AppleScript som fixar det och en massa annat.

Jag har inte testat de scripten, så jag vet inte vad som är bäst, men jag kan annars rekommendera Hubi's iTunes Scripts som är en samling med nyttigheter för iTunes. Scripten underlättar uppgifter som att ta bort artistnamn i spårens titel eller att ta bort valfritt antal tecken i början på titlar (nyttigt för att plocka bort numrering av spår).

Ursprungligen av minimoe:

Problemet är att iTunes inte läser id3-taggarna för filerna utan istället filnamnen. Jag får problemet att iTunes döper spåren till "artist - spår" på de låtar där filnamnet har med adressen.

Låter konstigt. Enligt min erfarenhet är det bara när det helt saknas ID3-tags som iTunes sätter filnamnet i titelfältet (vilket jag råkar ut för varje gång jag får MP3-filer från min PC-kompis.)

1
Bevaka tråden