Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-Audio 2496 problem, hjälp tack...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har stoppat in mitt M-audio 2496 kort i macen, vill ha den som en ren inspelningamaskin...
har provat att göra inställningar i Peak under OS 9, men den bara fryser och jävlas...

har även provat under OS X 10.3 och med Peak då kan jag göra alla inställningar och sånt för at spela in, men när jag väl spelar in under OS X så blir det en massa klick o skit med i inspelningan i Peak.
det spelar ingen roll om jag spelar in 16 eller 24 bitar, inte heller vilken upplösning på inspelningen... (har provat 44, 48 och 88 Khz, samma skit)
riktigt irriterande !!!

är det någon som har tips o trix att dela med sig av ?

• Oregistrerad
  • 2004-09-29 14:54

Vad spelar du in med? Om du har en digital källa låter det som en massa synkfel. Om det är en analog källa så är det lurigare. Antar att du kollat kablarna och strömmen att det inte är fel där... Maila maudios support kanske?

Ursprungligen av JonesH:

Vad spelar du in med? Om du har en digital källa låter det som en massa synkfel. Om det är en analog källa så är det lurigare. Antar att du kollat kablarna och strömmen att det inte är fel där... Maila maudios support kanske?

jag spelar in analogt i Peak...
har snackat med Maudio redan, dom har ingen lösning.
kablar o sånt är det inte heller, så det är fel på drivrutiner eller sånt.
jäkla mekk är det iallafall...

jag har kommit så långt att jag kan spela in i OS X utan problem, ,en jag vill ju kunna spela in i OS 9 också...

• Oregistrerad
  • 2004-09-29 18:22
Ursprungligen av 12moons:

jag spelar in analogt i Peak...
har snackat med Maudio redan, dom har ingen lösning.
kablar o sånt är det inte heller, så det är fel på drivrutiner eller sånt.
jäkla mekk är det iallafall...

jag har kommit så långt att jag kan spela in i OS X utan problem, ,en jag vill ju kunna spela in i OS 9 också...

Jag ska inte vara gnällig oc fråga varför du vill spela in i os 9
Antar att M-Audio stödjer OS 9 som vanligt och att de nyaste drivisarna inte hjälper.

Vad gjorde du för att få det att fungera i OS X?

Ursprungligen av JonesH:

Jag ska inte vara gnällig oc fråga varför du vill spela in i os 9
Antar att M-Audio stödjer OS 9 som vanligt och att de nyaste drivisarna inte hjälper.

Vad gjorde du för att få det att fungera i OS X?

jag vill kunna spela in i OS 9 för att min burk funkar mycket bättre och snabbare under 9an...

under OS X så ändrade jag samplerate till 88.2 Khz, stängde den controlpanelen, öppnade den igen och ändrade tillbaka till 44.1khz och sen funkade det...
skumt sätt för at få saker o ting o funka...
men men, det är OS X, inget är logiskt...

under OS 9 så vill fortfarande inte drivrutinen funka som den ska, eller så är det fel på min version av Peak. (kör med version 2.6.2 tror jag)
det är bara i Peak som den buggar ur, jag har inte provat att installera cubase eller andra progg.
under själva OS 9 så funkar det smidigt som det ska, och i Peak så funkar det med uppslening av filer i olika format och kvallisorter, men när det kommer till inspelning så hänger det sig.
otroligt irriterande...

jag har ju inte lust o köpa en ny mac bara för att få mitt ljudkort o funka, det är ju lite bakvänt liksom...

• Avstängd
  • 2004-09-29 20:42

mitt audiophile funkar perfa i os9, kör du asio drivisarna till peak eller?

Ursprungligen av fitzy:

jag försöker, men det vill liksom inte komma så långt...
det hinner hänga sig ordentligt innan så jag vet inte om det funkar med ASIO eller inte...
jag vill ju komma åt 24bit inspelning liksom...

Ursprungligen av fitzy:

alltså själva kortet funkar under OS 9, så långt att jag kan spela upp ljud i 16bit och24bit och alla upplösningar och så, jag får även ut systemljudet ur kortet så den biten funkar...

men när jag ska spela in i Peak via ASIO så skiter det sig...
jag kan välja att spela in "vanligt" med kortet i Peak (om jag aktiverar kortet i "sound" från Control Panels), men det blir ju bara max 16bit 44.1khz då...

efter mycket mekk o krångel så kom jag runt problemet...

fick stänga av "rate lock" i Delta Panel i OS 9, så nu funkar det som det ska...

1
Bevaka tråden