Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mosaikbild – programvara eller plugin?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett par år sedan såg man ett flertal annonser som alla byggde på en bild som i sin tur var uppbuggd av en mängd mindre bilder, som mosaik. Ett exempel är ett porträtt som i sin tur består av ett tusental miniporträtt i ett gridsystem.

Vad heter det program som kan generera en sådan bild, och vad heter tillverkaren?
är det rent av ett plug-in till photoshop?

tacksam om det är någon som ruvar på ett svar och är sugen på att dela med sig/ Henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 19:29

Jag vet egentligen inget om detta, men jag skulle gissa att det inte är autogenererat, utan att de själva har byggt ihop bilden...

Ursprungligen av Rajje:

Jag vet egentligen inget om detta, men jag skulle gissa att det inte är autogenererat, utan att de själva har byggt ihop bilden...

Jag ska skriva ett lika meningslöst inlägg som ditt, men jag vet att det finns en plug-in för det, men jag vet inte vad den heter.

Jag var med och gjorde en av kampanjerna (Ja till EU). Konstnären som startade det hela heter Robert Silvers. Då fanns det bara hans programvara och två till som kunde göra dessa bilder, nu finns det många... exempelvis Mac OSaiX.

Du kan läsa lite mer om det här.

Ursprungligen av thevil:

Jag var med och gjorde en av kampanjerna (Ja till EU). Konstnären som startade det hela heter Robert Silvers. Då fanns det bara hans programvara och två till som kunde göra dessa bilder, nu finns det många... exempelvis Mac OSaiX.

Du kan läsa lite mer om det här.

STORT tack!,

Ursprungligen av thevil:

Jag var med och gjorde en av kampanjerna (Ja till EU). Konstnären som startade det hela heter Robert Silvers. Då fanns det bara hans programvara och två till som kunde göra dessa bilder, nu finns det många... exempelvis Mac OSaiX.

Du kan läsa lite mer om det här.

Min dator har jobbat under hela dagen med att skapa ett rejält mosaikmönster, det är mer än ett par uträkningar som görs innan bilden är färdig. Resultatet ser ut att bli bättre än jag förväntat mig. Ännu en gång, TACK! för tipset /henrik

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-29 23:13

Nu vet ju Plattfot vad han vill han - bättre än jag.
Men jag undrar om det inte var lite missförstånd här o där?
Som jag fattade undrade han (hon?) om hjälp att göra en stor bild som vid närmare koll består av en hundratals mindre bilder. (önskade jag kunde hitta ett exempel o länka till)
Mac OSaiX gör ju inte sånt? Eller?

[QUOTE="Danne
Som jag fattade undrade han (hon?) om hjälp att göra en stor bild som vid närmare koll består av en hundratals mindre bilder. (önskade jag kunde hitta ett exempel o länka till)
Mac OSaiX gör ju inte sånt? Eller?[/QUOTE"]

Visst kan man (eller i vart fall vissa) göra det. Ett intressant exempel var Bush bestående av de 1000 amerikanska soldater som dödats i Irak . Direktlänk http://www.photomosaic.com/rt/fineart.htm

Jag tycker at det verkar vara ett intressant (och gratis - ivart fall har jag inte hittat något om pris) program som jag nu ska ladda ner
MacWitty

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 07:24
Ursprungligen av macwitty:

Visst kan man (eller i vart fall vissa) göra det. Ett intressant exempel var Bush bestående av de 1000 amerikanska soldater som dödats i Irak . Direktlänk http://www.photomosaic.com/rt/fineart.htm

Just det. Såna bilder menade jag.

Ursprungligen av Danne V:

Just det. Såna bilder menade jag.

Och de är gjorda i programmet! Du kan se dem och fler på deras communitysida
http://homepage.mac.com/knarf/MacOSaiX/Community/

HälsarMacWitty
som börjat leka med det - än inget för publisering

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 11:54
Ursprungligen av macwitty:

Och de är gjorda i programmet! Du kan se dem och fler på deras communitysida
http://homepage.mac.com/knarf/MacOSaiX/Community/

HälsarMacWitty
som börjat leka med det - än inget för publisering

Åh fasen. I stand corrected.

1
Bevaka tråden