Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X räknar fel storlek på mappar!!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle bränna en DVD med lite små filer. Denna DVD tog då 4,6GB, och eftersom jag varit med om förut att om det var 4,6 på macen så var det en större storlek på PCn och den skulle då inte gå att bränna. Så jag tänkte att jag tar väl bort ungefär 100 MB men efter jag gjort det så stod det fortfarande 4,6 GB. Så jag tog bort 300MB till men det stod fortfarande samma 4,6 GB. Är det nån som haft samma irriterande problem så skriv?!!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-30 02:53

OS9 var klart bättre på detta. OSX är mycket bra, men klart bristfälligt på många "småsaker" som denna.
Det brukar lösa sig om man hoppar upp och ner i mappen. Finder i OSX är seg på att uppdatera i vissa situationer. Om det inte hjälper, prova att kopiera den för skoj skull och se om kopian får rätt info.
¨

Det är ett problem som hängt med i OS X ända sedan det kom. Antingen är det tekniskt sett mycket svårlöst eller så prioriterar inte Apple detta. Uträkningen av ledigt utrymme samt storlek på mappar görs en gång och sen så uppdateras det inte på lång tid eller alls. Jag har varit med om att jag fått meddelande om att hårddisken börjar bli full samtidigt som Finder säger att jag har flera gig ledigt. Och när det gäller mappar så kan det vara så illa att man måste starta om (eller iaf logga ut och in igen) för att få en korrekt uträkning.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-30 11:27
Ursprungligen av Adrian B:

Och när det gäller mappar så kan det vara så illa att man måste starta om (eller iaf logga ut och in igen) för att få en korrekt uträkning.

Nja, jag har råkat ut för det extremt mycket på sistone, då jag gjort lite diskintensiva filflyttningar.
1) Markera hårddisken på skrivbordet.
2) Kringla+I
3) Nu har du aktuell information i rutan som poppade upp.

Men visst borde det uppdateras av sig själv...

Edit: under 1) kan du byta ut "hårddisken" med "mappen" om det inte är hela disken som gäller.

Ursprungligen av William Naversten:

Nja, jag har råkat ut för det extremt mycket på sistone, då jag gjort lite diskintensiva filflyttningar.
1) Markera hårddisken på skrivbordet.
2) Kringla+I
3) Nu har du aktuell information i rutan som poppade upp.

Men visst borde det uppdateras av sig själv...

Edit: under 1) kan du byta ut "hårddisken" med "mappen" om det inte är hela disken som gäller.

Ibland fungerar det inte så enkelt. Om man t.ex. använt andra program för att ta bort filer kan det vara nästan omöjligt att få Finder att visa rätt siffror.

1
Bevaka tråden