Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

www-adress?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 09:31

Jag har en web-server gåendes på en egen maskin, med en dns-adress, men jag lyckas inte klura ut hur jag får dit www i början.. någon som har en idé om hur jag kan få dit det?
tacksam för svar
H

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 10:12

"med en dns-adress" antar jag innebär att du någonstans kan administrera en/din domän, och har kopplat ett namn till IP-adresser? Ett bra sätt är isf att lägga ett CNAME record från www.minadress.com som pekar på minadress.com (eller vad du nu har för DNS-adress).

Om du istället menar att din dator heter något i stil med gbg12353.minleverantor.se, då är det i princip kört. Om du inte någonstans får tillgång till en (sub)domän. Se isf ovan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 10:20

jag har en dynamisk dns från dyndns.org... e de kört då?

Det skulle jag tro. Om du har en egen domän är det ju lite enklare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 12:08

Kolla om du har möjlighet att ställa in på ditt konto hos Dyndns.org att din domän skall stödja "wildcards". Det betyder att du i princip skall kunna skriva in vad som helst innan ditt domännamn och slussas ändå till din adress (t ex www.dittdomännamn.dyndns.org eller ftp.dittdomännamn.dyndns.org).

Använder själv en tjänst hos No-Ip.com som stödjer just detta.

DynDNS stödjer wildcards.

/CX

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 23:35

üBerNajs! skitgott att de inte var mer komplicerat än så.
men ställer den automatiskt in så att www är port 80, tex om man bifogar URLen i ett mail eller dylikt, eller sköts det av systemet?

1
Bevaka tråden