Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taskig precision

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aloha. En sak som jag retar mig grymt på i Illustrator CS:
När jag alt-klickar rektangelverktyget och väljer ett bestämt mått t.ex. 100 x 100 mm så blir det faktiska måttet 100,3529 x 100,3529... alltid! Vad händer? 0,35 mm är ju grymt stor skillnad!

Någon som har förslag på botemedel?

MVH

Nilexsson

Dumt. Jag har inget förslag på botemedel men misstänker att det beror på att Illustrator använders sig av tum för att räkna och att ett avrundningsfel uppstår när den ska ta 100 mm till X tum tillbaka till mm när den räknat ut hur markeringsrutan ska vara.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Dumt. Jag har inget förslag på botemedel men misstänker att det beror på att Illustrator använders sig av tum för att räkna och att ett avrundningsfel uppstår när den ska ta 100 mm till X tum tillbaka till mm när den räknat ut hur markeringsrutan ska vara.

Illustrationsprogammen brukar visserligen ha en rätt usel precision men det där låter väl mycket.

Ja förmodligen tum underst som i alla amerikanska program. I dessa tider är de de enda som envisas med detta system. Till och med i England är det i stort sett meter som gäller, i alla fall bland yngre.

Eller som en amerikansk vän en gång sa:

"Amerikanarna är på väg över till det metriska systemet..... tum för tum.... "

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 10:40

Det här låter mycket skumt. Jag har själv lämnat iväg Illustrator CS-filer till en arkitekt och det var minsann 0-precision i både AI och i AutoCad där mina filer hamnade. Jag kan inte påmmina mig om någon gång under de 16 år jag har arbetat med Illustrator att det skulle vara decimalfel. QuarkXPress har däremot haft detta problem i tid och otid.
Svensk Illustrator CS och "svenskt" OS X, för övrigt.

Låter som du får ett tillägg av en enpunktslinje. En punkt är väl runt 0,35 mm? Kolla om det finns nån inställning för att visa mått med eller utan linje.

I Indesigns Transformation-palett finns ett tillval (under pilen) som heter "Dimensions include stroke weight". Har för mig jag irrierat mig på samma sak innan jag avaktiverade detta. Illustrator funkar nog på liknande sätt.

1
Bevaka tråden