Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW-disk spinner upp och har sig

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en LaCie 500 GB ansluten med FW 800 till en PB 15" alu. Disken spinner upp i varv var femte minut ungefär för att sedan parkera igen på direkten. Varför gör den så? Det är kvar på skrivbordet hela tiden. Detta sker oavsett om jag gör något på datorn eller inte.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 19:02

Ett långskott:
Kan det ha att göra med strömsparare-funktionen att diskarna skall sluta snurra vid inaktivitet?

Kolla inställningarna och se om du har ikryssat rutan där. Kan kanske orsaka mysko saker när disken du har ansluten består av flera fysiska diskar.

500GB? Det är alltså en Big Disk med två interna diskar. Kan du montera disken på skrivbordet överhuvudtaget?

Ursprungligen av Björnström:

500GB? Det är alltså en Big Disk med två interna diskar. Kan du montera disken på skrivbordet överhuvudtaget?

Den är uppe på skrivbordet så klart.
Fast även om jag inte gör något som har med den disken att göra så håller den på att spinna upp och parkerar sig själv med jämna mellanrum.
Tror inte det har med mina "vila-inställningar" att göra. Datorn är inställd på att vila efter 30 minuter. Disken varvar upp var femte minut, ungefär - har inte tagit tid.

Varför skulle man inte kunna det? Den använder väl typ JBOD och länkar samma diskarna? Hur skulle man annars använda disken menar du?

Finns det någon nyare firmware för den? Den har ju intern elektronik för att styra JBOD.

PS. Hoppas du inte använder en BigDisk som backup, dom är inte gjorda för det.

1
Bevaka tråden