Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du aktiverat Ultra-ATA på din Seagate-hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-02 23:51

Jag läste mig till på Seagates supportsida att man måste aktivera Ultra-ATA på deras diskar för att kunna utnyttja den snabbare överföringen i ATA66 och ATA100. De tillhandahåller ett verktyg för ändamålet som måste köras från diskett i DOS.

Hur många Mac-användare har gjort det?

Jag körde XBench och konstaterade att min Seagate Barracuda bara går på halvfart. Nu är ju frågan om jag måste plocka ut disken och sätta den i en PC för att kunna köra deras "Ultra ATA Mode Switching Utility"?

Lär mer här:
http://www.seagate.com/support/disc/utils.html

http://www.seagate.com/support/kb/disc/ultra_ata100.html

Will performance be affected if I have to set an Ultra ATA/100 disc drive to a slower speed in order to maintain compatibility with my system?
Changing the transfer mode affects only the external transfer rate of the device. If an Ultra ATA/100 device is configured for a slower transfer mode, its maximum speed will of course be limited to the maximum burst transfer rate of that mode. However, the internal performance is not affected by the external transfer mode, therefore the sustained transfer rate will not be as drastically affected as the maximum (burst) transfer rate.

Få diskar ger mer än 33MB/sek så det kanske inte är så stor skillnad i praktiken?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-03 00:04

Kanske inte, men man undrar ju lite ändå? Här köper man ATA66-kort till blådåren och så har man inte mer än ATA33 i alla fall. Känns ju lite fel, tycker jag.

Om ingen annan har testat så får väl jag göra mig omaket imorgon och lyfta ut disken och montera den i en gammal PC. Sen starta om på en startdiskett med verktyget på.

Varför kan ingen ta fram ett verktyg som fungerar på Macen?
Svagt av Seagate.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-03 00:07

Jag har Seagate-diskar i ytterligare 4 st Macar, så det kan kanske vara värt besväret.

Jag har en Extern FW-800-disk och jag har jämfört prestanda mellan FW-400 och FW-800 med samma disk mot mit Powerbook som har båda interfacetyperna.
Jag testade att duplicera en 1GB stor fil på disken samt att kopiera samma fil från min interna HD till den externa disken. Resultatet blev följande:
Duplicera:
FW-800: 53s
FW-400: 68s
Kopiera:
FW-800: 39s
FW-400: 43s

Eftersom FW-400 klarar klarar mer än ATA33 och FW-800 ligger någonstans mellan ATA66 och ATA100 borde prestandaskillnaden i detta fall bli något liknande.

1
Bevaka tråden