Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet man om man har AirPort?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.
Som jag sagt innan så förbrukar jag min första macintosh dator just nu. Inne på dag 5 snart.

Och undrar; Hur kan jag i operativ systemet se om jag har ett AirPort kort installerat ?

I Äpple-menyn uppe till vänster, välj "Om den här datorn" sen "Mer info" välj till slut "AirPort-kort" till vänster. Står det "Ingen information hittades." så har du inte AirPort.

Då har jag AirPort Extreme isåfall.

Men det är konstigt. får man de till emac?

Jag var inne på Äpple.se sidan nu och kollade.

Jag såg att emac var/är bara förberedd med airport. Så i val menyn när man handlar så kan man lägga till Airport. Jag valde inte till airport vad jag minns. Men jag lyckades endå Turn ON Airport och ställa in IP och allt sånt. Så därför jag undrar.

• Medlem
  • 2004-10-03 00:22

kolla på kvittot vad du betalade för...

Slängt allt sånt. *jag vet, dumt kanske*

Ursprungligen av Dottio:

Slängt allt sånt. *jag vet, dumt kanske*

Jo det är dumt. Om du får problem med datorn precis i slutet av garantitiden är de bra att ha som bevis på att man köpt datorn för mindre än ett år sedan. Framför allt om maskinen legat på lager hos din ÅF i ett par veckor. Tillverkningsdatum går alltid att läsa ur serienumret, dock inte inköpsdatum.

Men om de är till nån hjälp så fick jag med mig ett "AirPort Extreme Regulatory Certification" Ett litet pappers häffte + samt en cd-rom skiva för airport.

Då har jag airport kanske ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-03 00:55

om du kan konfigurera IP osv på airport, vilket du säger att du kan, så har du airport. så är det

Men så himla klurigt är det ju inte. Vad står det i "Om den här datorn" -> "Mer info..:"? Stå det ungefär som den bifogade bilden visar? Ja, då har du Airport Extreme. Står det något i stil med "inte tillgängligt" så har du det inte. Enkelt, eller hur?

/M

Ja, och i Nätverksinställningar ska du se en Ethernet-adress (MAC-adress) i formatet: A1:B2:C3:D4:E5:F6
Detta är inget som operativet hittar på.

Att du slängt kvitto (och allt sånt) verkar ju vara bland det dummaste man kan göra. Men du kanske är gjord av pengar så att det inte gör något om den behöver reklameras på något sätt?

Slänger aldrig ett kvitto.
Saker stjäls, brinner upp, tappas bort osv.
Du kanske inte har hemförsäkring heller...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-03 10:18

Man kan även kolla om det sitter ett AirPort-kort i datorn genom att se efter på den fysiska kortplatsen.
Stäng av datorn och öppna luckan framför CD:n genom att trycka på vänster sida och peta ut höger.
Där bakom ska det i så fall sitta ett kort.

Jag har inte testat detta själv utan utgår från Apples servicemanual:
http://scripts.dsl.pipex.net/sitetracker/dlcount.php?id=aqza37&url=/eMac/emac_ati_graphics.pdf

Okej, tack för alla svar.

Jag har visst AirPort Extreme, inget jag visste om eller planerade att ha. Men det är väll kul när sånt dyker upp iallfall.

1
Bevaka tråden