Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska MacWorlds site avsomnad?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag började prenumerera igen på Sv Macworld när de stängde siten i somras. Den gamla siten hade många bra tjänster och tidningen är väl också ganska OK.

Nu hr siten inte uppdaterats sedan den 31 augusti och jag känner mig lite lurad... Tur att det finns andra siter, men den jag betalade för access till hade jag väntat mig mer av.

• Medlem
  • 2001-09-06 23:34

Nja, jag tycker Mw är bättre än förut, men jag besöker den bara nån gång i veckan.. Tycker att Macnytt är roligast, men det är nog bara för att dom kan vara lika geekiga som jag. MW måste hålla sig på en mer mainstream-nivå..

Har mejlat MacWorld och deras nyhetsredaktör har gått och blivit sjukskriven så det letar efter en ersättare.

De är väl ändå två som skriver? Nils brukar skriva mycket han också... Är det bara jag, eller cirkulerar det många sjukdomar på MWs redaktion?

Man fortfarande kan komma deras sajt utan att vara prenumerant dessutom...

• Oregistrerad
  • 2001-09-07 07:28

De har det kärvt just nu. Chefred är pappaledig, nyhetsredaktören är sjukskriven. Det blir inte mycket kvar att skriva nyheter med. Synd bara att de inte går ut med det, nu sitter folk och kokar eftersom de inte får sina nyheter.

Du kan inte hoppa in?

Jag har gnäll-mailat...inget svar (ännu).

Måste kännas lite surt för Nils & co eftersom Nils stack ut hakan ordentligt här på 99mac och förklarade så pedagogiskt att betal-lösningen var nööööödvändig för att behålla kvalitén...

Men om Nils är pappaledig skall han ha cred! Jag tar tillbaka alla beskheter!

Anders

Citat:

Skapades ursprungligen av: klingan:
De har det kärvt just nu. Chefred är pappaledig, nyhetsredaktören är sjukskriven. Det blir inte mycket kvar att skriva nyheter med. Synd bara att de inte går ut med det, nu sitter folk och kokar eftersom de inte får sina nyheter.

Om det nu är så att både chefred. & nyhetsred. är borta - vad händer då med papperstidningen??? Blir det ett tunt nummer som kommer i brevlådan nästa gång

Jag skrev ett inlägg om MW.se på eForum, men responsen uteblev. Min åsikt (nu när jag testat en provprenumeration) är att sidan är mycket tunn. Jag saknar detta:

1. Nyhetsarkivet.
2. Arkiv över "Dagens Tips".
3. Presentation av redaktionen, samt frilansare.
4. Presentation av tidningen.
5. Presentation av det senaste numret.

Dessa bitar är väl de viktigaste som saknas och åtgärdas inte detta blir MW.se ett helt misslyckat ställe att besöka.

Jag tycker redan nu att sidan är mycket tunn och knappast värd att återvända alltför ofta till! Det blir kanske ett besök i veckan på sin höjd.

Visten med en web-sida för en tidskrift måste väl ändå vara att presentera de senaste nyheterna och locka de som läser sidan att även köpa lösnummer, alt. prenumerera på tidskriften. Som det nu ser ut blir man fundersam om det är lönt att köpa tidningen?

Det känns som mac-sidorna generellt i sverige är påväg ner (föruom macnytt)... men det är ju min åsikt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ulf Isaksson:
Om det nu är så att både chefred. & nyhetsred. är borta - vad händer då med papperstidningen??? Blir det ett tunt nummer som kommer i brevlådan nästa gång

Det är bland annat för att tidningen _inte_ ska bli lidande som webbsidan inte kunde uppdateras under en vecka.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Jag skickade iväg nedanstående brev med tanke på vad som står skrivet på deras sajt...Läs och begrunda...:

>Tillåt mig småle en smula när Jonathan Karlsson säger att
>Macworld-redaktionen är en av sveriges mest kreativa
>arbetsplatser...Isåfall har ni lyckats dölja det bra...Det varken
>syns i eran tidning eller på webben och det är ett ganska lamt
>försök att förklara saker och ting med att påstå att allt beror på
>sjukdom...
>
>Visst men i det här fallet tror jag mer på en sjuk tidning...Vet
>inte om jag skall önska er alla "krya på er" det ser inte ut som om
>det kommer att hjälpa...
>
>Mvh Tomas Pärlestig

Eftersom du redan tycks ha gett upp hoppet om oss finns det inte
mycket jag kan säga.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Det är bland annat för att tidningen _inte_ ska bli lidande som webbsidan inte kunde uppdateras under en vecka.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Om MacWorld ligger under IDG Swedens styre - kan inte MacWorld samarbeta med Computer Sweden då MacWorld är dåligt bemannad för nyheter? Den där Joel Åsbom eller vad han heter - han kan väl jobba åt MacWorlds webbnyheter?

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Det känns som mac-sidorna generellt i sverige är påväg ner (föruom macnytt)... men det är ju min åsikt.

Kan tänka mig att komersiella Mac-nyhetssajter kan komma att ta en del stryk med sämre konjunktur och att "ideella" nyhetssajter kan "hålla emot" en del, t.ex. MacNytt.

Skrev en nyhet om att börserna i New York stängdes efter terrorattacken - och det var typ en exakt kopia av min nyhet på MacWorlds webbsida - som MacWorld vikarie-skribent hade lagt upp. Det märkte jag pga att han hade skrivit vad börserna hette samt vilka aktier som handlas där.

Märkligt att MacWorld som är en komersiell sajt "plankar" nyheter såpass ofta från ideella nyhetssajter som t.ex. MacNytt.

PS. MacNytt kommer att få en "stor uppdatering" inom kommande veckorna. Håll utkik!

http://www.macnytt.com

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Kan tänka mig att komersiella Mac-nyhetssajter kan komma att ta en del stryk med sämre konjunktur och att "ideella" nyhetssajter kan "hålla emot" en del, t.ex. MacNytt.

Skrev en nyhet om att börserna i New York stängdes efter terrorattacken - och det var typ en exakt kopia av min nyhet på MacWorlds webbsida - som MacWorld vikarie-skribent hade lagt upp. Det märkte jag pga att han hade skrivit vad börserna hette samt vilka aktier som handlas där.

Märkligt att MacWorld som är en komersiell sajt "plankar" nyheter såpass ofta från ideella nyhetssajter som t.ex. MacNytt.

Att MacWorld plankar nyheter är en beskyllning som jag läst ofta, och det är nästan bara Macnytt som klagar. Men faktum är att det inte finns någon ensamrätt på nyheter. Plankning förekommer ofta.

I den aktuella nyheten, var hittade Macnytt uppgifterna? Jag har svårt att tänka mig att det är eget grävande som ligger bakom storyn.

Alla sajter plankar nyheter, Macnytt, Macpressen, MacWorld, Computer Sweden, Expressen, Aftonbladet et c. Jag kunde förstå din synpunkt om det var så att Macnytt gjorde sin helt egna research och aldrig plankade nyheter från någon annan sajt, men så är det ju inte, eller hur?

Angående att Joel Åsblom skulle skriva för MacWorld - när vi stängde sajten var Joel en av de första som klagade och ville ha ett eget lösenord. Majoriteten av de Mac-nyheter som Computer Sweden publicerar på webben och i tidningen har sitt ursprung i MacWorld.

Joel vinklar för övrigt sitt material väldigt negativt i nio fall av tio, och det är inget som våra läsare skulle trivas särskilt bra med.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

[ 17-09-2001: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-17 21:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Alla sajter plankar nyheter

Det stämmer men seriösa tidningar ger credit till de som kom först med en nyhet. Med det inte sagt att varken Macworld eller Macnytt gör eller inte gör det.

1
Bevaka tråden