Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Kan tänka mig att komersiella Mac-nyhetssajter kan komma att ta en del stryk med sämre konjunktur och att "ideella" nyhetssajter kan "hålla emot" en del, t.ex. MacNytt.
Skrev en nyhet om att börserna i New York stängdes efter terrorattacken - och det var typ en exakt kopia av min nyhet på MacWorlds webbsida - som MacWorld vikarie-skribent hade lagt upp. Det märkte jag pga att han hade skrivit vad börserna hette samt vilka aktier som handlas där.
Märkligt att MacWorld som är en komersiell sajt "plankar" nyheter såpass ofta från ideella nyhetssajter som t.ex. MacNytt.
Att MacWorld plankar nyheter är en beskyllning som jag läst ofta, och det är nästan bara Macnytt som klagar. Men faktum är att det inte finns någon ensamrätt på nyheter. Plankning förekommer ofta.
I den aktuella nyheten, var hittade Macnytt uppgifterna? Jag har svårt att tänka mig att det är eget grävande som ligger bakom storyn.
Alla sajter plankar nyheter, Macnytt, Macpressen, MacWorld, Computer Sweden, Expressen, Aftonbladet et c. Jag kunde förstå din synpunkt om det var så att Macnytt gjorde sin helt egna research och aldrig plankade nyheter från någon annan sajt, men så är det ju inte, eller hur?
Angående att Joel Åsblom skulle skriva för MacWorld - när vi stängde sajten var Joel en av de första som klagade och ville ha ett eget lösenord. Majoriteten av de Mac-nyheter som Computer Sweden publicerar på webben och i tidningen har sitt ursprung i MacWorld.
Joel vinklar för övrigt sitt material väldigt negativt i nio fall av tio, och det är inget som våra läsare skulle trivas särskilt bra med.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld
[ 17-09-2001: Meddelandet ändrat av: Nils Holmlöv ]