Jag har, efter att ha förkovrat mig i allsköns fläktdiskussioner både här och på G4noise, bestämt mig för att försöka göra något åt min oväsnandes MDD 1,25 DP. Inspirerad gav jag mig iväg för att köpa chassi- och PCI-fläkt. Tanken var att jag skulle ha en Papst att byta ut 120-fläkten med. Dock var denna slut och jag blev påprackad en Everflow istället, som skulle vara "lika tyst och bra". När jag kom hem och fick ur originalfläkten visade sig den vara en Papst (4412NH?) och efter att ha provat med den nya tyckte jag mig inte höra någon skillnad i ljudnivå plus att den inte verkade skyffla alls lika mycket luft som Papst-fläkten (högre temperatur än innan).
Hursomhelst, let's cut to the chase. Några frågor jag vill ha svar på:
1) Hur får jag PCI-fläkten att gå på 5V istället för 12? PC-nissen hävdade att det bara var att dra ur en av de två sladdarna. Jag gissar på att den röda är högvoltaren och den jag ska kapa, men är inte alls säker. Kan någon upplysa mig?
2) Är min original-Papst något att hänga i granen eller ska jag satsa på en nyare chassifläkt ändå?
3) Angående nätdelen, som viner som ett flygalarm — hur stor är chansen att överleva ett ingrepp i en sådan? Jag vill ogärna ha en kondensatorkyss. Alltså, skulle en lagom teknisk person som undertecknad klara av att byta ut fläktparet i PSU:n utan att behöva skriva testamente först?