Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio Disk!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 14:29

Hej! Jag har just börjat köra Mbox med Pro Tools Le till min mac g4! Nu är det så att jag är ute på jakt efter en hårddisk att lägga mina ljudspår på! Eftersom jag ofta är på resande fot, så tror jag att en extern fire wire hårdisk skulle kunna passa mig.
Nu till min fråga; är det ett bra val att köra fire wire eller är det bättre prestanda med en inbyggd hårddisk? Jag har firewire 400, borde det fungera att göra inspelningar på en sådan?
Jag har hittat en hårddisk jag är sugen på -> 160 gb, 8mb cache söktid 8,9 ms med 7200rpm.
vore tacksam för svar.

mvh johan

Inbyggd är nog visserligen bättre men firewire är fullt tillräcklilgt snabbt. I alla fall om du inte tänker köra väääldigt många ljudspår samtidigt. Jag använder själv en extern FW-disk för audio med Cubase SX3 - nu har jag nog aldrig kört mer än ca 30 stereo-spår åt gången, men så långt har det i alla fall inte varit något problem.
Måhända kan det förstås spela roll hur mycket internminne man har i datorn också..

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-10-06 17:56

Det är ingen Lacie disk väl, för dom har inga diskar på 160 Gb som har 8Mb cache. Stod nämligen fel på nån webshopsida på en lacie 160Gb. Men Maxtor har 160 Gb med 8 Mb cache tror jag. Men bara så du vet så du inte blir lurad

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 13:21

Ni upplever inte ett ganksa tyst men otroligt enerverande klick i bakgrunden när när ni spelar från firewierhårddisken!

Kan inte använda min annat än till lagriong får kopiera fram och tillbaka hela tiden!

• Medlem
  • Täby
  • 2004-10-07 15:08

Själv har jag precis köpt en sånhär:
http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/204146/prices

Smidig, snabb.. (USB2 istället för firewire så jag kan köra både till min PC (som inte har FW) och min mac). Grymmt nöjd. Låter lite... inget man tänker på föränns den stänger av sig själv.

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 16:52

Tack för era svar! Jag köpte firesmart från macoteket! Fungerar kannon!

1
Bevaka tråden