- Filip Nyman
- Medlem ●
- Malmö
Ja då har man precis varit och hämtat sin iMac 17". Och så klart skriver man några rader här på 99mac.
Eftersom jag är switcher kan jag inte speciellt mycket om mac och mac osx. Så därför hade jag tänkt att ni kan berätta lite saker som man inte tänker på när man precis har lämnat PC-världen. Och vad behöver man för program, eller rättare sagt, vad finns det för vettiga program att ha på datorn?
För att kommunicera med mina PC-vänner använder jag MSN messenger, jag har för mig att jag läste här på 99mac i en tråd om att man skulle ladda ner någon speciell version eller tillägg till msn som man inte kan tanka på MSN hemsida.
Fler frågor kommer komma i tråden så småningom.
Kan tillägga att det är en fröjd att skriva och överhuvudtaget jobba med macen. En helt klart skillnad mellan mac och pc. Det går inte riktigt att sätta ord på det, det känns bara helt...underbart
ett grymt tips är http://www.versiontracker.com
där finns det mesta i programväg.
annars är det inte så mycket att tänka på, eftersom det mesta fungerar direkt.
Ok. Får ta mig en titt på versiontracker.com. Men det är inget specifikt program som du rekommenderar? Jo allt är hur smidigt som helst med macen, blev helt förvånad när jag startade upp den. Pang shof och jag var redan ute på internet. Ett stort plus till Apple!
Quicksilver rekommenderas varmt.
Samt VLC för att spela upp DivX och alla andra format som finns.
Quicksilver rekommenderas varmt.
Samt VLC för att spela upp DivX och alla andra format som finns.
Okej. Vad gör Quicksilver? Föressten vad heter det där msn tillägget som jag nämnde tidigare. AdiumX eller nåt sånt tror jag det var.
Föressten, när jag laddar ner ett program. Låt oss säga MSN, måste jag ha kvar filen som jag installerade msn med? För när jag försöker ta bort MSN installeraren står det att den redan används. Är installeraren samma sak som själva programmet?
Okej. Vad gör Quicksilver? Föressten vad heter det där msn tillägget som jag nämnde tidigare. AdiumX eller nåt sånt tror jag det var.
Föressten, när jag laddar ner ett program. Låt oss säga MSN, måste jag ha kvar filen som jag installerade msn med? För när jag försöker ta bort MSN installeraren står det att den redan används. Är installeraren samma sak som själva programmet?
Quicksilver är en jättetrevlig launcher. Du skriver bara namnet på programet du vill starta och trycker på enter.
Tror inte MSN har någon installerare
Du laddar ner en dmg-fil, dubbelklickar på dmg-filen, då monteras den som en enhet (diskavbild) på skrivbordet (har för mig att det görs automatiskt när man har laddat ner den). I diskavbilden ligger programmet. Dra bara det till programmappen. Mata ut diskavbilden genom att dra den till papperskorgen (som då blir ett eject-tecken), och släng dmgfilen.
Quicksilver är ett program som gör att du kan starta program och hitta mappar och filer med hjälp av tangentbordet oavsett vilket program du jobbar i för tillfället. Du väljer en tangentkombination som aktiverar programmet, och sen skriver du in början på filens eller programmets namn. Du hittar mer information och kan ladda ner programmet här:
http://macupdate.com/info.php/id/14831
Mitt råd är - strunta i MSN och installera AdiumX istället. Hanterar inte bara MSN utan även bl a ICQ, Yahoo och AIM-protokollen. Finns här:
http://macupdate.com/info.php/id/6366
Dum fråga, men hur avinstallerar man program på mac? :S
Måste jag formaterar om min iPod till Mac? För just nu är den formaterad till min PC och iTunes gnäller om att iPoden tillhör en annan dator så jag kan inte överföra mina låtar till macen.
Aja, har ni annars något tips på något roligt gratisspel man kan spela? Känner för att koppla av lite med ett mac-spel
SameGame Beroendeframkallande till max, hör av dig när du fått över 13 000 poäng.
Tack för speltipset. Men jag tror inte det är riktigt min typ av spel. Ska testa att ladda ner Americas Army. Gillar lite mera pang pang-spel
En annan trevlig im programvara är Proteus som du hittar här
Tycker personligen att Launchbar är bättre än Quicksilver, är snabbare men QS är riktigt snyggt. Launchbar hittar du här
R-name är trevligt att använda om du vill döpa om många filer vilket inte är så lätt i Finder. Hittar du här
Just det höll på att glömma, salling clicker är grymt coolt. Hittar du här
Jag skulle iofs inte börja med att installera en massa hjälp/special program utan försöka använda OSX rakt av till att börja med. Varför det då? Jag tror att du får hjälp i längden att i grunden veta hur Apple tänkte att man skall navigera filer, starta program etc. Använd hjälp - där finns mycket gött att hämta !
Happy hunting...
/
Jag skulle iofs inte börja med att installera en massa hjälp/special program utan försöka använda OSX rakt av till att börja med. Varför det då? Jag tror att du får hjälp i längden att i grunden veta hur Apple tänkte att man skall navigera filer, starta program etc. Använd hjälp - där finns mycket gött att hämta !
Happy hunting...
/
Jo jag har också märkt det. Har som du sa inte installerat nåt speicalprogram utan jag kör med de vanliga.
Nåt jag däremot kan ha nytta av är program så att jag kan bränna dvdfilmer. Alltså göra backuper eller kopior av mina dvd-filmer.
Nåt jag däremot kan ha nytta av är program så att jag kan bränna dvdfilmer. Alltså göra backuper eller kopior av mina dvd-filmer.
Kanske DVD2OneX kan vara något?
http://macupdate.com/info.php/id/11518
Kanske DVD2OneX kan vara något?
http://macupdate.com/info.php/id/11518
Tackar. Nu ska jag nog kunna klara mig och lära mig själv ett tag.
Har du åldern inne är du välkommen på nästa macpub med "Malmö-gänget"*
Typ mig, johank, sailormoon, petterm, slarti, desmodus och några till som jag inte kommer på namnen på just nu p g a att det är förbannat tidigt....
Har du åldern inne är du välkommen på nästa macpub med "Malmö-gänget"*
Typ mig, johank, sailormoon, petterm, slarti, desmodus och några till som jag inte kommer på namnen på just nu p g a att det är förbannat tidigt....
Dessvärre har jag nog inte åldern inne för att vara med på era macpubar. Antar att 16 år är lite för lite för att intära alkoholhaltiga drycker
Du kan gömma dig i en urholkad cube.
Hey!
Aja, låt gå då. Jag bjuder på den.
Men känner ni lukten? Tycker det luktar avundsjuka här
Det tog ett tag innan jag kände den, men nu luktar det starkt.
Muhahaha...