Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBox+MOTU via ProTools=sant?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 18:09

Det är synd för oss studenter att ProTools bara kan köras på sin egen hårdvara. Men en MBox är ju inte tokdyr ändå, så en sån skulle jag kunna skaffa.

Problemet är ju att den bara stödjer två eller om det är fyra ut, och om jag vill använda min mixer känns det lite lite

Kan jag kombinera MBoxen med ett annat gränssnitt, t.ex. MOTU 828/898 och använda det i ProTools? Knappast va?

Som sagt Pro Tools kan bara köras med digidesign hårdvara,
däremot kan du använda Digidesign hårdvara till andra program men inte tvärtom...

Mats B

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 14:29

Gud vad jobbigt. Så man kan inte ens använda 898:an som extra utgångar... Då måste man ju fan spara tills man har råd med en digi002:a.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-10-06 17:54

Och du har nog bara 2 utgångar på Mboxen, du kan inte köra analogt + digitalt samtidigt, det är antingen eller som gäller har jag för mig.

Det stämmer..

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 16:40

Själv har jag Motu828 mk2 + mbox för att kunna köra protools.
Man blir väldigt besviken på Mbox med tanke på dess brister, bla att det inte finns volykontroll för lyssning( tvungen att sänka via protools) samt att det är USB 1.1 som begränsar info.flödet kraftigt.
Vad gäller ljudkvalitet så är jag inte helt nöjd med det heller, ljudet känns lite tort eller ganska tort och programvaran inte riktigt stabilt när jag kör i pc'en.

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 17:57

Nu är ju detta förvisso 99Mac. MBox funkar stabilt för mig så länge man inte låter macen gå i vila.

Vad ljudkvaliteten beträffar vet jag inte om man får så mycket mer för 4000 (programvara inräknad).

Volymen på din lyssning sätter du väl i din förstärkarkedja? Eller menar du monitornivån kontra playbacknivån vid dubbning? Den kan man ju justera med balanskontrollen på MBoxen.

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 18:15

Björn : Vilken balanskontroll pratar du om? för att justera monitorlyssningen så drar man ner masterregeln i protools eller så köper man en volymkontroller.
Du kan inte sätta volymen på lyssningen om du har aktiva högtalare.

• Oregistrerad
  • 2004-10-19 09:45
Ursprungligen av thedelta:

Björn : Vilken balanskontroll pratar du om? för att justera monitorlyssningen så drar man ner masterregeln i protools eller så köper man en volymkontroller.
Du kan inte sätta volymen på lyssningen om du har aktiva högtalare.

På Mbox finns en balanskontroll för hörlursuttaget, för nivån medhörning vs. playback. Det finns också en monoknapp för medhörningen, praktiskt när man spelar in i mono.

• Oregistrerad
  • 2004-10-19 13:26
Ursprungligen av Björn Roth:

På Mbox finns en balanskontroll för hörlursuttaget, för nivån medhörning vs. playback. Det finns också en monoknapp för medhörningen, praktiskt när man spelar in i mono.

Balankontroll för hörlursuttaget vet jag självklart om, men det visade sig att, vid medhörning så ska du vrida potten från vänster till höger för att gradvis öka volymen, men när du ska lyssna på det du ska spela in så är det från höger till vänster, märkligt. Estrad musik ville sälja en kontroller till mig av det skälet.
Nu vet du JonesH att det går på det sättet.

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 21:49

Thedelta: Betyder det att du kan använda 828mkII:s in och utgångar i ProTools?

Hur kommer det sig då att Bengtzon och Andersson menar motsatsen (jag vill visserligen att du ska ha rätt )

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 22:14
Ursprungligen av JonesH:

Thedelta: Betyder det att du kan använda 828mkII:s in och utgångar i ProTools?

Hur kommer det sig då att Bengtzon och Andersson menar motsatsen (jag vill visserligen att du ska ha rätt )

Förstår inte riktigt vad du menar med att använda 828'ans in å utgångar. Det ända jag kan göra med motu i kombination med mbox är att lyssna via motu så att jag kan ställa in volymen i motu. För att använda Protools LE så MÅSTE du ha protools hårdvara.Det beror helt på vilka krav man har på ljudkvalitet och framförallt om du spelar in akustiska instrument,röster osv så tror jag att man kan få hyfsad bra ljudkvalite med mbox men de flesta mjukvarustynthar ger aldrig samma ljudkvalite, där är det stor skillnad vad gäller ljudkvaliten vilket i sin tur kräver bättre ljudkort tom börja med.
Jag personligen tycker att mbox är verkligen inte för profs musiker både ljudmässigt och funktionsmässigt, det som är bra med det är att Protools LE'n är en kanon mjukvara

Förstår inte riktigt vad du menar med att använda 828'ans in å utgångar. Det ända jag kan göra med motu i kombination med mbox är att lyssna via motu så att jag kan ställa in volymen i motu. För att använda Protools LE så MÅSTE du ha protools hårdvara.Det beror helt på vilka krav man har på ljudkvalitet och framförallt om du spelar in akustiska instrument,röster osv så tror jag att man kan få hyfsad bra ljudkvalite med mbox men de flesta mjukvarustynthar ger aldrig samma ljudkvalite, där är det stor skillnad vad gäller ljudkvaliten vilket i sin tur kräver bättre ljudkort tom börja med.
Jag personligen tycker att mbox är verkligen inte för profs musiker både ljudmässigt och funktionsmässigt, det som är bra med det är att Protools LE'n är en kanon mjukvara

Måste då säga till dig att jag tycker att mbox har väldigt bra ljudkvalite´t . Själv använder jag den när jag är ute på "fältet" och arbetar.Jag arbetar proffisionellt med mbox och tycker att det fungerar väldigt bra.Vad är det du tycker är dåligt? Har annars Digi002 och mix24 system.

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 23:37

Danandersson : Smaken är som baken brukar man säga. Jag har haft digi002'an och numera motu 828mk2,båda dessa ljudkort låter bra(gillar mer motu) men inte mbox, absolut inte, den färgar ljudet. som sagt, det går inte att skylla helt å hållet på mbox men den är ändå kärnan i musikskapandet och när man väl har alla dessa ljudkort bredvid varandra, då hör man skillnaden!.

Danandersson : Smaken är som baken brukar man säga. Jag har haft digi002'an och numera motu 828mk2,båda dessa ljudkort låter bra(gillar mer motu) men inte mbox, absolut inte, den färgar ljudet. som sagt, det går inte att skylla helt å hållet på mbox men den är ändå kärnan i musikskapandet och när man väl har alla dessa ljudkort bredvid varandra, då hör man skillnaden!.

Visst ! Men för 4000kr finns inget bättre och stabilare. Använer mbox oftast för att spela upp ljud i hop med min PB och tycker nog inte att ljudet färgas något nämnvärt. Däremot kan det förekomma färgning vid ispelning på de analoga ingångarna.

• Oregistrerad
  • 2004-10-19 00:04

Med "använda 828:ans in och utgångar" menar jag att spela in i PT med ingångarna och spela upp från PT genom utgångarna. Men det är detta som inte går, antar jag.

• Oregistrerad
  • 2004-10-19 00:35
Ursprungligen av JonesH:

Med "använda 828:ans in och utgångar" menar jag att spela in i PT med ingångarna och spela upp från PT genom utgångarna. Men det är detta som inte går, antar jag.

Hummm,du kan, om du har ett antal instrument(hårdvara) som du kopplar in i motu och Main Out utgångarna på motu'n kan du koppla in i LINE ingångarna på mbox'en, om du t ex ska sjunga och spela gitarr samtidigt, men då spelar du in både din sång och instrument samtidigt och risken är att de kan bli osynkade.

• Oregistrerad
  • 2004-10-19 10:13

Jaså, det var så du menade. Fast nej jag vill ju inte köpa ett flerkanalsgränssnitt för att sedan spela in en tvåmix. Det känns ju lite onödigt

Då får man spara till en digi002:a då.

1
Bevaka tråden