Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet i gigbit nätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-04 21:30

Jag har ett litet hemmanätverk bestående av två datorer sammankopplade med en crossoverkabel cat 5e.

Huvuddatorn är en G4 500 DP. Den andra datorn är en G3 desktop 333
uppklockad till 416 Mhz med 83 Mhz systembuss och är utrustad med ett Sonnet Tempo Trio ATA-133 kort.

Samtliga hårddiskar är Hitatchi 7K 250 med 8 MB cache.

G3:an används som arkiv och backup för mina videoprojekt vilket innebär
att jag allt som oftast flyttar en antal GB mellan datorerna.

Sedan en tid tillbaka sitter det ett Apple Gigabitkort (PCI-X) i vardera datorn. Funkar helt stabilt även i G3:an. Jag får en överföringshastighet på 16.57 MB/sek när jag flyttar en testfil på 812 MB (Quicktimefilm) mellan datorerna, vilket är bra precis dubbelt så snabbt som då jag körde 100-Lan.
Hade hoppats på något mer men gissar på att G3:an är flaskhalsen.

En intressant iakttagelse är att jag får nästan exakt exakt samma fart då
jag kör Jumbo Frames med MTU 9000 som då jag kör standard MTU 1500.
(49 sek resp 50 sek)

Någon nätverksguru som kan kommentera om min överföringshastighet
känns rimlig och varför jag inte får större skillnad mellan MTU 1500 och 9000.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-05 09:08

Jag har inget svar på din fråga, men jag är nyfiken på vad du har hittat för nätverkskort till G3:an.

  • Medlem
  • 2004-10-05 18:00

Hugin: Du hittar kortet på om du söker på gigabit i sökrutan på Apple Store.
Inte direkt billigt 1095 inkl moms.
Nämnde inte i första inlägget att jag även testat med ett billigare gigabit kort i
G3:an mot G4:ans inbyggda gigabit. Fick då 12,5 MB/sek med min testfil.
Det kortet är ett C-net med RealTek chipset. (Till salu för 200 + frakt om någon är
intresserad)

Björnström: Apple skriver i kravspecen: G4 med minst 800 Mhz processor.
Alltså inget problem med min G4 500 DP (kraftfullare än en singel 800 utan L3 cache). G4 har en 64 bit / 33 MHz PCI buss som kortet enl. Apple är bakåtkompatibelt med. Nu visste jag av tidigare erfarenhet att att 64/ 33 PCI-kort brukar vara bakåtkompatibla med 32 bit / 33 MHz kort. G3:an har 32/33 PCI-bus. Av detta drog jag slutsatsen att det även skulle funka på G3:an vilket visade sig vara riktigt. Kortet är alltså 64 bit /133 MHz PCI-X bakåtkompatibelt med 64 bit / 33 Mhz
och 32 bit / 33 Mhz PCI.

Jag saknar fortfarande svar på mina två små frågor. Måste finnas någon nätverksräv på detta forum som ge ett kunnigt svar.

Jag skulle inte använda en Kat5e kabel till Gigaspeed. Kör en ordentlig Kat6 kabel så har du ryggen fri.

//Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 23:07
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Jag skulle inte använda en Kat5e kabel till Gigaspeed. Kör en ordentlig Kat6 kabel så har du ryggen fri.

//Johan

Behövs inte med normala kabellängder, dvs under 80m. Lika onödigt med Cat6 som med skärmad kabel som vissa hävdar är nödvändigt.
För övrigt ger en nyare Gigabit-installation med OS X Server i runda slänger 25-30MB/s mellan arbetsstation och server. Allt från G4/466 till XServe G5 har testats med Helios LANTest.

  • Medlem
  • 2004-10-06 00:31
Ursprungligen av Schuckert:

Behövs inte med normala kabellängder, dvs under 80m. Lika onödigt med Cat6 som med skärmad kabel som vissa hävdar är nödvändigt.
För övrigt ger en nyare Gigabit-installation med OS X Server i runda slänger 25-30MB/s mellan arbetsstation och server. Allt från G4/466 till XServe G5 har testats med Helios LANTest.

Se där! Nu börjar rävarna krypa fram ur grytet. Med litet siffror dessutom.
Jag fär ca 18 MB/sek med Helios Lan.

Är det troligt att jag skulle få bättre hastighet om jag körde OSX server på en av datorerna istället för som nu clientversionen på båda ?

Att jag får exakt samma hastighet vid olika MTU förbryllar mig fortfarande.

PCI-X i en G3 lät spännande, hur tusan kan det fungera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-05 20:42
Ursprungligen av Björnström:

PCI-X i en G3 lät spännande, hur tusan kan det fungera?

PCI-X kort kör som PCI om du stoppar i en PCI-slot.

1
Bevaka tråden