Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressen kommer med fakta...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck...

http://www.expressen.se/article.asp?id=108634

"Miljoner har redan sett nya Starwars.."

Haha, påfallande lustigt ändå. Expressen gör mig lika förvånad varje gång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 22:09

Under en period av ca tre till fyra veckor så cirkulerar ett begränsat antal kopior världen runt för att respektive marknadsförare och annat filmbolagsfolk skall ges chansen att "sätta sig in i" sin kommande produkt....

Sådeles är tillfällena många att kunna gör kopior på filmen och med nutida teknik sprid dessa som en löpeld runt världen.

Men en serriös filmälskar har inte myckat att hämta här då den tekniska kvaliteten är oftas usel - film upplevs starkast och absolut häftigast på bio!!! Inget kan slå det...
Att se en halvtaskig kopia i sin dator är bara att förstöra upplevelsen för sig själv.

Innebörden av att "vara först" har just inget annat värde än att just vara först...

Se STAR WARS på bio om du vill uppleva något stort - piratkopiorna är för loosers!

Jag är mycket nöjd med att se filmerna på DVD hemma.
Att se dem på taskig kvalla nedladdat fån nätet skulle aldrig falla mig in...

Jag gillar inte heller att se dom på datorn, eller ens via tv ut, men jag känner massor med folk som tycker det är det är helt ok och har nästan helt övergivit bio.

Samma här, känner också många som gillar enkelheten i att kunna ladda hem vilken film som helst (rykande snabbt) och se den direkt på datorn. Istället för att knalla iväg och hyra alternativt åka till bion. Priserna spelar naturligtvis in för vissa.

Vissa filmer måste dock så klart upplevas på bio först. Men det är inte så tokigt att se en film på sin dator om man har en Apple Cinema Display. Förutsatt att filmen är av god kvalité dvs.

[ 16 Maj 2002, 09:17: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Avstängd
  • 2002-05-16 10:25

Våra dagstidingar är ju rena rama skämtet, såg ni bilden i tidningen? Nån reporter på Expressen som satt med "Star Wars Episode 2" i handen, yah right han gjorde, två omärkta CD-skivor

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Under en period av ca tre till fyra veckor så cirkulerar ett begränsat antal kopior världen runt för att respektive marknadsförare och annat filmbolagsfolk skall ges chansen att "sätta sig in i" sin kommande produkt....

Hur vet du att det här stämmer för Star Wars? Jag har pratat med filmbolaget, och enligt dom är det extremt stor säkerhet kring Star Wars. När "Ringen" släpptes visiterades tydligen alla journalister så att de inte skulle ha med sig några kameror eller bandare, och Star Wars-filmerna ska vad jag förstått distribuerats ut bara dagar innan premiären.

Det är den information jag fått från filmbolaget - jag säger inte att den stämmer, men jag är nyfiken på vad du vet om Star Wars och inte bara om filmer i största allmänhet. Lucas är ju extremt paranoid och hemlighetsfull, så det lär ju vara viss skillnad...

----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / postar ibland som privatperson

Har för mig att piratkopian, versionen som är mest spridd, dök upp nätet för någon vecka sedan. Det här med säkerhet från filmbolagets sida verkar spela mindre roll faktiskt, de dyker ändå alltid upp. Samma gäller t ex Eminems nya album som redan nu finns ute - släpps inte förrän i juni någon gång. Detta alltså trots flera uttlanden från skivbolaget att "bara ett fåtal personer har cdn, du kan räkna dem på ena handen".

Jag har pratat med filmbolaget, och enligt dom är det extremt stor säkerhet kring Star Wars. När "Ringen" släpptes visiterades tydligen alla journalister så att de inte skulle ha med sig några kameror eller bandare, och Star Wars-filmerna ska vad jag förstått distribuerats ut bara dagar innan premiären.

StarWars "kopian" som cirkulerar på fildelningstjänsterna nu, är nog vad de brukar kalla en "shit-cam" version, inspelad på någon förhandsvisning för pressen. Alltså avfilmad på bio och dålig bild och ljud kvalitet. Så någon "ordentlig" kopia/ripp har inte kommit ut än.

Sagen om Ringen kom ju däremot snabbt ut som en bra "screener" kopia, tagen/rippad från promo-DVDn av filmen som skickades ut till Oscars juryns medlemmar.

Jepp det är en "shit-cam" version.
Screenern till Sagan om ringen spreds dock som SVCD (MPEG2) varav kvalitén var riktig bra.

Screenern till Sagan om ringen spreds dock som SVCD (MPEG2) varav kvalitén var riktig bra.

Ok, men var verkligen SVCD "ursprungsformatet" som de rippade ifrån? Har för mig att jag läst att det var en DVD som skickades ut till Oscars juryn.
Vilket fall som helst så ringde du väl numret som rullar över bilden då och då

När jag lyssnar på en allmänna inställningen här och bland mina kompisar så kan jag bara konstatera att film ÄR bäst på BIO... Visst känner jag folk (inkl. mig själv) som laddar ner film från nätet, men i nio fall av tio så har man redan sett filmen på antingen BIO, DVD eller i värsta fall VHS innan man en regning torsdagkväll kopplar inte burken i TV:n och kollar på filmen igen...
Det borde innebära att det ekonomiska bortfallet för filmbolagen således inte blir lika kraftigt som man vill framhäva...

...eller också är vi alla en samling hycklare som inte lever som vi lär...

  • Medlem
  • 2002-05-17 00:51

En film som Star Wars vill man ju inte se på en sunkig Camcorder-rip, Jag vänta tills det komer en bra DVD-rip istället

Hehe.. Well.. Oftast så om jag ser rips så är det te.x. Tv serier som Star Trek Enterprise som lär dröja femton år innan det visas på TV i Sverige. Eller helt enkelt filmer som jag aldrig skulle tänka mig se på bio. Eller har lite intresse av. Så då kan jag tanka ner och se när man har långtråkigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag är mycket nöjd med att se filmerna på DVD hemma.
Att se dem på taskig kvalla nedladdat fån nätet skulle aldrig falla mig in...

Jag har haft Star Wars Ep. II sedan i måndags, men absolut inte kollat på den! Den ska ses på bio, med perfekt kvalitet! Har bokat in två biotillfällen nästa vecka, hoppas den är så bra!
Kompisen jag fick den av har däremot sett den hemma, och han resonerar som så att när han ser den på bio har han redan sett den en gång, och kan koncentrera sig mer på att upptäcka nya detaljer i bakgrunden och så.

1
Bevaka tråden