Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera pdf-filer?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 00:21

Visst kan man väl redigera pdf-filer? Om så är fallet, hur går man tillväga? Jag försökte öppna en fil med Destiller 6.0.1 vilket jag trodde man skulle göra, men jag får bara en log som säger att filen är öppnad i annat program, vilket är strunt, dvs, inte korrekt. Acrobat 6 fick jag inte heller att fungera, vad är tricket?

En kort intro skulle högeligen uppskattas så att jag kan kolla om det fungerar, innan jag går vidare.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-10-05 00:44

Distiller använder du för att skapa PDF-filer - BARA!

Du kan läsa och redigera PDF-filer med Acrobat, men det finns begränsningar i hur mycket du kan redigera. Att ta bort- eller ändra i textblock kan vara knepigt om du inte har PDF-filens inbakade typsnitt på din dator. Det är inte ens att rekommendera att ändra i textblock eftersom det kan bli problem vid ev. ripning.
Att flytta eller ta bort objekt är däremot enklare och mindre riskfyllt.
Om du ändrar i en PDF bör du inte spara över filen utan istället välja "Spara som..." och välja ett nytt namn.
Acrobat är egentligen ganska dåligt utvecklat för just redigering av PDF-filer. Så länge som Acrobat har funnits så borde Adobe ha kommit bra mycket längre i utvecklingen av programmet.

Vill du kunna ändra vad som helst i en PDF behöver du Pitstop Pro.

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 23:19
Ursprungligen av Quarken:

Distiller använder du för att skapa PDF-filer - BARA!

Du kan läsa och redigera PDF-filer med Acrobat, men det finns begränsningar i hur mycket du kan redigera. Att ta bort- eller ändra i textblock kan vara knepigt om du inte har PDF-filens inbakade typsnitt på din dator. Det är inte ens att rekommendera att ändra i textblock eftersom det kan bli problem vid ev. ripning.
Att flytta eller ta bort objekt är däremot enklare och mindre riskfyllt.
Om du ändrar i en PDF bör du inte spara över filen utan istället välja "Spara som..." och välja ett nytt namn.
Acrobat är egentligen ganska dåligt utvecklat för just redigering av PDF-filer. Så länge som Acrobat har funnits så borde Adobe ha kommit bra mycket längre i utvecklingen av programmet.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på vilka typsnitt som är inbakade i pdf-filen? Tyvärr så är det väl textblock som är mest aktuella i mitt fall. Skall även ladda ner en demo av Pitstop som någon rekommenderade, som en jämförelse mot Acrobat.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-10-06 00:18

Här kan du se alla typsnitt i PDF-filen: [Arkiv -> Dokumentegenskaper Teckensnitt]

Här kan du ändra typsnitt: [Verktyg -> Avancerad redigering -> Slutredigering/textverktyget]. Markera texten med verktyget, håll ner ctrl-tangenten och välj "Egenskaper" längst ner.

Kom ihåg att alltid be det eventuella tryckeriet att hålla extra koll på de PDF:er du ändrat i, oavsett vilket verktyg du använt.

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 00:01
Ursprungligen av Quarken:

Här kan du se alla typsnitt i PDF-filen: [Arkiv -> Dokumentegenskaper Teckensnitt]

Här kan du ändra typsnitt: [Verktyg -> Avancerad redigering -> Slutredigering/textverktyget]. Markera texten med verktyget, håll ner ctrl-tangenten och välj "Egenskaper" längst ner.

Kom ihåg att alltid be det eventuella tryckeriet att hålla extra koll på de PDF:er du ändrat i, oavsett vilket verktyg du använt.

Man tackar, skall snarast pröva.

Bra också att tänka på ifall du behöver ändra i tex en PDF version 1.3 och sen sparar i Acrobat 6, så är det plötsligt en Acrobat 1.5-fil. Acrobat 5 lyfter upp dem till 1.4 vid samma manöver.

För att komma ner i versionsnummer så måste man använda "pdf-optimering" i avanceratmenyn (finns inte i 5:an). Spelar ingen roll för internt bruk förstås, men ska pdfen vidare till en tidning/tryckeri som kräver just 1.3-pdfer så kan det vara bra att tänka på.

• Medlem
  • 2004-10-05 16:47

Har för mig att Illustrator CS kan öppna och ändra i PDF-filer utan problem. Eller?

Ursprungligen av odin:

Har för mig att Illustrator CS kan öppna och ändra i PDF-filer utan problem. Eller?

Eller.

• Medlem
  • 2004-10-06 11:40
Ursprungligen av Björn Öst:

Eller.

Jodå, testade nyss. Funkade fint

Ursprungligen av Björn Öst:

Bra också att tänka på ifall du behöver ändra i tex en PDF version 1.3 och sen sparar i Acrobat 6, så är det plötsligt en Acrobat 1.5-fil. Acrobat 5 lyfter upp dem till 1.4 vid samma manöver.

För att komma ner i versionsnummer så måste man använda "pdf-optimering" i avanceratmenyn (finns inte i 5:an). Spelar ingen roll för internt bruk förstås, men ska pdfen vidare till en tidning/tryckeri som kräver just 1.3-pdfer så kan det vara bra att tänka på.

Tusen tack för tipset! Saved my day... (Det går självklart inte att hitta i Acobats hjälp - där slutar alla sökningar på version etc med hänvisningar till Version Cue...)

Njaeee, man kan ju öppna pdferna, men om du kollar längre textblock så delas de upp i block, att flöda text funkar alltså inte. Flera andra små grejer beter sig "lite knepigt". Även om vissa grejer visst går att utföra (om än mödosamt) så skulle jag inte vilja kalla det "utan problem".

Det här fungerar utmärkt finns i handeln för en femhunka..
Bryter upp PDF:en till ett worddoc. sen tillbaks till PDF.
Länk: http://www.scansoft.com/pdfconverter/overview/

// Splash

• Oregistrerad
  • 2004-10-12 21:47
Ursprungligen av Splash:

Det här fungerar utmärkt finns i handeln för en femhunka..
Bryter upp PDF:en till ett worddoc. sen tillbaks till PDF.
Länk: http://www.scansoft.com/pdfconverter/overview/

// Splash

Såg ju bra ut, men för PC-nissar endast, eller missade jag något?
Inget om Mac i systemkraven.

Ursprungligen av Jörgen U:

Visst kan man väl redigera pdf-filer? Om så är fallet, hur går man tillväga? Jag försökte öppna en fil med Destiller 6.0.1 vilket jag trodde man skulle göra, men jag får bara en log som säger att filen är öppnad i annat program, vilket är strunt, dvs, inte korrekt. Acrobat 6 fick jag inte heller att fungera, vad är tricket?

Tricket heter Illustrator CS.. testa öppna med den.

/Christian

Illustrator och pitstop fixar 90% av alla mina behov.

Finns en del ställen att söka på om det inte räcker:

http://www.planetpdf.com
http://www.accesspdf.com/pdftk/

• Medlem
  • 2006-09-07 12:01

Även photoshop kan öppna PDF-filer!

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 12:32
Ursprungligen av Korsriddaren:

Även photoshop kan öppna PDF-filer!

Kan öppna ja, men man kan inte redigera mer än på sedvanligt Photoshop-vis. Inte riktigt samma sak.

Alla tips här ovan är bra, men PDF är nog mera tänkt som ett slutgiltigt format. Dvs man gör en layout och när man är klar används PDF för att sprida dokumentet med exakt och bibehållen layout. Om det är möjligt så ska du nog jaga rätt på originalfilen, för en sådan finns det. Man gör inte nya filer direkt i Acrobat. Originalet kan ju vara Word, InDesign, CAD-fil, Illustrator eller vad som helst i princip.
Men jag vet också att det finns tillfällen då man bara får tag i en PDF så testa dig fram. Men att redigera text i större omfattning i Acrobat är inte att rekommendera.

1
Bevaka tråden