Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag fått virus???

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick detta mail idag. Är jag virusinfekterar så att min burk funkar som spamserver, eller är det bara ett sätt att försöka lura mig till att klicka på någon av länkarna för att KUNNA BLI smittad? (fick alltså detta mail till min pb och har inte skickat nåt mail till finnsken )

- These recipients of your message have been processed by the mail server:
pentti.aula@ikp.fi; Failed; 5.3.0 (other or undefined mail system status)

Remote MTA fep12.inet.fi: network error

- SMTP protocol diagnostic: 554 Message rejected by filter

Reporting-MTA: dns; richter.inet.fi
Received-from-MTA: dns; ikp.fi (217.78.206.59)
Arrival-Date: Tue, 5 Oct 2004 07:24:15 +0300

Final-Recipient: rfc822; pentti.aula@ikp.fi
Action: Failed
Status: 5.3.0 (other or undefined mail system status)
Remote-MTA: dns; fep12.inet.fi
Return-Path: <[email protected]>
Received: from ikp.fi (217.78.206.59) by richter.inet.fi (7.1.026)
id 415B139B00649EB1 for pentti.aula@ikp.fi; Tue, 5 Oct 2004 07:24:14 +0300
Message-ID: <[email protected]> (added by postmaster@richter.inet.fi)
From: andreas.glesiner@post.utfors.se
To: pentti.aula@ikp.fi
Subject: Re: Your software
Date: Tue, 5 Oct 2004 07:24:58 +0300
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed;
boundary="----=_NextPart_000_0002_0000120A.00002A0B"
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal

Senast redigerat 2004-10-05 08:42
  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 07:05

Det är väl inte undra på de använder din adress när du postar den hur som helst på internet…

Google ger tre träffar + denna vad det lider…

Ursprungligen av Pär:

Det är väl inte undra på de använder din adress när du postar den hur som helst på internet…

Google ger tre träffar + denna vad det lider…

Tack Pär för ditt fina svar. Det hjälpte verkligen. Nu förstår jag precis hur det går till.

Men hur kan någon låtsas vara jag?

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 10:44
Ursprungligen av gleisner:

Men hur kan någon låtsas vara jag?

Man sätter ju en "reply address" i mailet man skickar... Detat kan i princip vara vad som helst (behöver inte alls vara kontot som man skickar mailen via, även om SPAMare ofta inte gör så).
Vill du jag skall skicka ett mail till dig med digsjälv som "reply address"?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-05 07:32

Det är någon som låtsas vara du genom att använda din e-postadress som avsändare. Då får du svaren från dem som returnerar brevet (servrar eller personer).

Men som Pär säger. Lägg inte ut din adress på nätet. Då snappas den upp av en e-postsökrobot för att användas i sådana här syften.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 07:41

Och som sagt så finns det INGA virus till Mac OS X. Inga alls. Du kan inte drabbas av virus.

Jo, Word kan drabbas av makrovirus som funkar på både Mac och PC, men det drabbas bara Word (eller bara dokumentet?) av. Men det är väldigt ovanligt. Och Microsoft-program kan man nog säga alltid är ett undantag när man berättar om någon av Macens bra sidor, så det räknas inte riktigt

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 08:04

AOL mailinglistor verkar vara ett ställe där email adresser snappas upp. Jag har en adress som jämt får spam och de andra är HELT rena. Du kan kolla avsändarens DNS och skicka till spam@dns.nn så upphör det.

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 08:55

Hotmail?

www.mailinator.com <- anonymare blir det inte....

Fejka en nå[email protected] adress, och det skapas dynamiskt en låda hos mailinator...

Ahaa, så själva mailet som sådant ser inte ut att komma från min adress, men svarsadressen pekar mot min adress.

Vad vinner man på det?

Kanske dags att fimpa min gamla adress. Trist för jag har haft den så länge. Mail har ju utmärkta filter för skit, så egentligen störs jag inte av all spam. Men om nu spammare börjar ta över den, så kanske är det dags att byta.

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 12:28
Ursprungligen av gleisner:

Kanske dags att fimpa min gamla adress. Trist för jag har haft den så länge. Mail har ju utmärkta filter för skit, så egentligen störs jag inte av all spam. Men om nu spammare börjar ta över den, så kanske är det dags att byta.

Dax att byta för risken är att mail du sänder hamnar i spamfilter...

Citat:

Och som sagt så finns det INGA virus till Mac OS X. Inga alls. Du kan inte drabbas av virus.

Faktum är att det finns ETT virus till OSX, ingen verkar dock ha sett det eller drabbats av det, dom har bara hör om det, det finns för övrigt 42 virus för Classic.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 21:12

Jaså? Länk?

Jag vet att det fanns något som hette "Concept virus" och det var ett program, maskerad som Mp3-fil, som när man spelade den i iTunes visade ett meddelande där det stod "yep, this is an application!". Detta var egentligen inget virus, utan bara ett sätt att visa hur man skulle kunna göra för att skapa ett. Men på alla Mac-sidor världen över pratades det mycket om "det första OS X-viruset".

Sen har det kommit en och annan nyhet om ett säkerhetshål som skulle kunna utnyttjas för att skapa virus, men en dag senare kommer det alltid en säkerhetsuppdatering som täpper hålet.

Jag fick svaret att det finns ett OSX virus när jag för några månader sen frågade på detta forum: http://freaky.staticusers.net/ugboard/

1
Bevaka tråden