Jag har haft Mac privat sedan absoluta början av 90-talet. Min första var en Plus och därefter har jag vandrat igen två st LC, en iMac och två PB. Under hela den här perioden har jag arbetat i Windows-miljö på de olika jobb jag haft.
Sedan ett år jobbar jag från en egen låda som skatte-/affärsjurist. Vad valde jag då att arbeta med? Valet är långt ifrån självklart, titta på utbudet av deklarationsprogram i Mac miljö t ex. Mjukvaran inom mitt område är inte speciellt lysande. Trots det valde jag Mac och det som avgjorde var att operativsystemen alltid varit stabilare än Win-motsvarigheten. (Tillsammans med den trygghet som det innebär att inte vara utsatt för virus- och maskmakares kreationer.)
Jag har jobbat mig igenom alla OSX utgåvor och Phantern är ett under av stabilitet. Den 15'' PB 1,5 GHz, 1GB som jag använder nu gjorde mig orolig i början med Kernel Panic nästan varje dag. Efter att ha sökt bland alla inlägg från medlemmar på denna sida (snabbare och kunnigare än någon IT-avdelning jag jobbat med) insåg jag att Macoteket förmodligen levererat ett dåligt minne med maskinen. Efter att ha plockat ut det har maskinen inte gått ner en enda gång sedan i sommras. (Jo jag fick - efter litet semesterväntan - ett nytt fräscht minne av Macoteket. Ingen skugga över dom.)
Min erfarenhet är att instabilitet hos OSX oftast skapas av användaren - endera genom dåligt underhåll (jag kör cocktail varannan vecka), eller mer eller mindre obskyra programsnurror. Som framgått kan defekt kringutrustning också ställa till ett elände.
Faktum är att jag under alla år ansett MacOS som stabilt. Det utskällda OS9 var klart bättre än Win2000 tex. och det trots att det utsattes för mina barn våldsamma åverkan. För min del är således svaret enkelt.
/zagato