Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX - hur stabilt upplever ni det?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 19:00
Ursprungligen av draags:

Det jag mest är irriterad för nu i X är att den glömmer lösenord i mailprogrammet och vill att man ska skriva in en massa lösenord av olika slag, brukar vara löst snabbt av mig men min fru fattar "Nada" när det dyker upp.

Hos mej beror detta på att min dator har problem med anslutningen till mejlservern. Enklast är att låta bli att skriva in lösenordet på nytt och i stället bara ignorera. Lite smått irriterande faktiskt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-10-05 22:38

Inte haft en krasch en enda gång. Bästa OSet jag testat (och jag har testat det mesta!). Snyggast och läckrast. Lätt.

-- Patrik

• Oregistrerad
  • 2004-10-05 23:02

Sten - hur hårt tycker du det är?

OS X är det klart stabilaste jag någonsin kört, med endast en kernel panic på ca två år. Men hängningen när allt utom muspekaren fryser råkar jag ut för ibland, och något mer ofta sedan 10.3.4, men det kan lika gärna bero på andra program. För mig verkar framför allt senaste versionen av Bittorrent kunna orsaka en hängning då och då.

Säkert det stabilaste operativsystem som finns med GUI, men man önskar sig ju alltid det osänkbara systemet.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-10-06 09:56

Som Dr. Alban säger "den är stabil som fan.." men passa er för att instalera NortonParentalControl. Massa strul med datorn ex. det gick inte att komma ut på nätet och fick starta om en massa gånger.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-10-06 10:31

Nyligen kommen från Windows (ursäkta att jag svär) så måste jag fråga dig Glaader vad du pratar om?

• Oregistrerad
  • 2004-10-06 11:12

Tjaa...två kernel panic första veckan...båda ggr när jag drog ur extern Firewire-HD...(ja, jag hade unmountat först... )

Hade väl en kernel panic nån gång under 2002 på 10.1-tiden, men sedan jaguar har det varit nästan löjligt stabilt. Med undantag då för burkar med noname-minnen och ibm-diskar, men det är ju en annan historia.

Jag har haft Mac privat sedan absoluta början av 90-talet. Min första var en Plus och därefter har jag vandrat igen två st LC, en iMac och två PB. Under hela den här perioden har jag arbetat i Windows-miljö på de olika jobb jag haft.

Sedan ett år jobbar jag från en egen låda som skatte-/affärsjurist. Vad valde jag då att arbeta med? Valet är långt ifrån självklart, titta på utbudet av deklarationsprogram i Mac miljö t ex. Mjukvaran inom mitt område är inte speciellt lysande. Trots det valde jag Mac och det som avgjorde var att operativsystemen alltid varit stabilare än Win-motsvarigheten. (Tillsammans med den trygghet som det innebär att inte vara utsatt för virus- och maskmakares kreationer.)

Jag har jobbat mig igenom alla OSX utgåvor och Phantern är ett under av stabilitet. Den 15'' PB 1,5 GHz, 1GB som jag använder nu gjorde mig orolig i början med Kernel Panic nästan varje dag. Efter att ha sökt bland alla inlägg från medlemmar på denna sida (snabbare och kunnigare än någon IT-avdelning jag jobbat med) insåg jag att Macoteket förmodligen levererat ett dåligt minne med maskinen. Efter att ha plockat ut det har maskinen inte gått ner en enda gång sedan i sommras. (Jo jag fick - efter litet semesterväntan - ett nytt fräscht minne av Macoteket. Ingen skugga över dom.)

Min erfarenhet är att instabilitet hos OSX oftast skapas av användaren - endera genom dåligt underhåll (jag kör cocktail varannan vecka), eller mer eller mindre obskyra programsnurror. Som framgått kan defekt kringutrustning också ställa till ett elände.

Faktum är att jag under alla år ansett MacOS som stabilt. Det utskällda OS9 var klart bättre än Win2000 tex. och det trots att det utsattes för mina barn våldsamma åverkan. För min del är således svaret enkelt.

/zagato

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-07 18:51

Nåt skit är det på min iMac/10.3.6 eftersom jag ofta får badbollar som tuggar utan att ge upp. I synnerhet är det om jag sänker ljudet via tangentbordet. I vanliga fall får man upp en vit högtalarlogga direkt och snabbt. Nu får jag inte upp det alls utan det blir en vit fyrkant där högtalarloggan borde ha varit som inte alls är genomskinlig utan täcker över allt under. Så dessa orden ser jag inte alls nu.

Ofta, men inte alltid, så blir det att sitta och vänta på att bollen ska sluta snurra i samband med det. Störigt som ... eftersom jag inte vet vad jag ska göra åt det.

iggy... dags för storstädning. Sök lite på forumet så finns massor med tips. Cocktail, Applejack etc.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-07 18:59
Ursprungligen av Anders Täpp:

iggy... dags för storstädning. Sök lite på forumet så finns massor med tips. Cocktail, Applejack etc.

Cocktail har jag ju. Undrar vad det är jag ska göra? Ska se om jag kan lura ut det i morgon. Om det inte är för mycket bekymmer för dig eller någon annan så får ni gärna förklara vad (gärna via pm el mail om folk tycker jag drar i väg tråden åt fel håll nu) eller ge direktlänk till lämplig tråd.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-07 19:19

Ander Täpp, hakar på Iggy. Hänvisa/lär oss Cocktail

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-07 19:23

Ps.
Om man jämför med skivkontroll Reparera disk?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-07 19:50

[QUOTE="Glaader"]Nu har ju OSX funnits en tid, och borde vara ..........

Törs man? -skrockfull!!! Jag är så nöjd sååååå! :eek:

Mac os X har hängt sig en gång version 10.0.3 men efter 10.1 så har den funkat felfritt. Har dock varit tvungen att instalera om datorn några gånger men det blev resultatet när jag startade upp i 9:an och har inte mad os x att göra.

Många program hänger sig. Det enda apple program som kan lätt hänga sig är safari annars flyter det på.

• Oregistrerad
  • 2004-10-17 12:12

Myket knepigt. Bara snälla omdömen. Det här stämmer inte alls med min bild av OSX. Jag har sett det krångla något alldeles ohyggligt. Detta på en polares G4 1Ghz, på en E-Mac på mitt förra jobb, samt på min egen G4 Dual 1,25. Samma sak överallt. Regnbågsparaplyer i evighet, hårddiskar som inte vill starta, blåskärmar och gråskärmar. Minst ett par gånger i veckan. Men jag ger mig: Jag har väl haft otur, helt enkelt.
En sak jag däremot är oroad av är att Mac för mig tidigare inneburit mer stabilitet och mindre krångel, men att det nu känns tvärtom. Tidigare var Mac så lysande, för det var en plattform där man kunde koncentrera sig på att jobba med datorn, snarare än att ständigt "hålla efter" den och få konstiga felmeddelanden upptryckta i fejan. Sedan OSX kom in i bilden känns det dock inte alls så - inte för mig i alla fall. Och huruvida mjukvarutillverkarna eller Apple själva är att lasta för detta är ju dessvärre rätt ointressant för den som bara vill att det ska funka.

Jag har haft grymma problem med Panther på en dator. Det var jobbdatorn som jag bara uppdaterade från Jaguar. En vecka senare blev det omformatering och nyinstallation och det har sen varit den mest stabila installation jag någonsin suttit vid.

Kan i och för sig tillägga att jag även installerat OS X (Jaguar) på en gammal beige G3 som vi har som filserver. Då frös datorn av och till i en omfattning som var mycket enerverande. Det visade sig bero på ett defekt RAM-minne. Efter att det ersatts har den gått som en klocka.
Vi har också två iBook i huset, den ena med OS 9 och den andra med OS X. den första hänger sig en gång i veckan, den med OS X har inte hängt sig på två och ett halvt år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 13:59

Jag inte bara upplever, utan det är rock solid!

Jag har jobbat med Mac (även lite med andra system) sedan 1985 och jag har aldrig upplevt något liknande som OS X. Man kan bära sig åt hur som helst och det bara tuffar på. Det enda som irriterar är att man måste starta om efter uppdateringarna.

Bevaka tråden