- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Det slog mig att det händer en hel del på Macmarknaden i Sverige just nu - nya butiker öppnar, webbsajter öppnar och användare verkar ha fått en ny kick. Försäljningen slår nya rekord och alltfler talar om iPod och Mac.
Vad tycker ni?
Det är hett som tusan.
Jag har en Linux-rabiat bror, som levt med Linux sen starten och som vanligtvis skiter högaktningsfullt i saker som design, använderbarhet osv.
Till och med han börjar fundera på en bärbar mac som komplement till sin stationära linux-burk, vilket måste betyda att något hänt hos folk.
Rent allmänt verkar helt enkelt allt fler vara positivt inställda till macen, SvD recenserar MacOS, IDG har mac-nyheter på förstasidan, Ny Teknik har ett uppslag om Apple Expo Paris...
Bådar gott.
Det kan jag hålla med om. Roligt tycker jag.
Jag tycker också att Macen fått sig ett uppsving hos de som normalt inte gillar Mac.
Det är inte något stort motsånd längre, inte alls på samma sätt som det har varit.
Fler och fler gillar OS X.
Hoppas det håller i sig!
Det slog mig att det händer en hel del på Macmarknaden i Sverige just nu - nya butiker öppnar, webbsajter öppnar och användare verkar ha fått en ny kick. Försäljningen slår nya rekord och alltfler talar om iPod och Mac.
Vad tycker ni?
Det är definitivt så. Folk i min närhet som alltid varit inbitna Windows-användare pratar om planer på att skaffa iPod, iBook, iMac m. m. Det är om inte ett paradigmskifte så åtminstone en omfördelning till Mac-vågskålens fördel. Nu har jag gått djupt nog i min poesi.
Håller med! Roligt att få kommentarer från bekanta om sin dator förutom gliringar, och det är många som undrar hur det skulle funka rent praktiskt att switcha.
Lite OT men ändå inte:
Ska bli kul att se hur det går för YFO:s nya affär på Kungstorget i Göteborg som enligt egen utsago ska köra framförallt Mac och Epson (låter som ett mini-Macoteket ).
Lite OT men ändå inte:
Ska bli kul att se hur det går för YFO:s nya affär på Kungstorget i Göteborg som enligt egen utsago ska köra framförallt Mac och Epson (låter som ett mini-Macoteket ).
Ska de inte ha kameror också? Och vad händer med stuioverksamheten?
Kungstorget är ett fenomenalt läge. Nära till Ölhallen
Ska de inte ha kameror också? Och vad händer med stuioverksamheten?
Kungstorget är ett fenomenalt läge. Nära till Ölhallen
De lägger ner helt i Gamlestaden, och flyttar till Staffans Bilder i Högsbo med sin proffstillvända verksamhet. Det kommer att finnas en del old-school fotogrejer på Kungstorget, men mest är det digitala pryttlar som gäller.
Visst är Kungstorget ett mycket bra läge - kul!
Ny Macoteket Store i Sundbyberg - ni har väl läst nyheten?
Det är säkert ett litet uppsving på privatkundsmarknaden. Mycket tack vare iPod och uppmärksamheten kring ITMS.
Men på företagsmarknaden utanför mediabranschen så är det nog lika mörkt som tidigare. Tyvärr!
Det är nog inte lätt att få Jätteproppen Orvar att gå ifrån Windowsmiljön på företagen, men vem vet.
Jag kan bara konstatera att Apple säljer iBookar till studenter som fastnat i *NIX-träsket som smör i solsken. Har åtminstone halvdussinet kompisar med iBook 12". Dessutom någon med en begagnad stationär Mac och en kompis med PowerBook. Det gör väl åtminstone 10-20% av de av mina bekanta som har en bärbar dator...
Jag tror att Apple har ett uppsving för tillfället, men jag tror inte att det är ett så stort uppsving som många utav oss tror. I vissa grupper, t ex personer med relativt stort datorkunnande och ungdomar i större städer, är Apple hett för tillfället, men hos gemene man tror jag inte det är någon större förändring.
Sänker Apple priserna, får bukt med alla problem rörande hårdvara och fixar till Applestore samt kör tidnings och tv reklam nu.. Så tror jag faktiskt att Apple kommer få en uppsving, kanske en väldigt stor om dom lyckas väl..
MEN!!! Allt hänger på Apple nu.. Ibland får jag känslan att Apple inte vill sälja sina datorer, förutom till en viss klick boendes i USA.. Personligen tror jag att göra som Dell är det enda alternativet nu för Apple.. Det kanske kommer fortare än man tror och då kanske Macoteket's Concept Stores konverteras till Apple Retail Store..
Lite ord skrivna..
Mvh
Martin
Jag tror att Apple har ett uppsving för tillfället, men jag tror inte att det är ett så stort uppsving som många utav oss tror. I vissa grupper, t ex personer med relativt stort datorkunnande och ungdomar i större städer, är Apple hett för tillfället, men hos gemene man tror jag inte det är någon större förändring.
det tror jag också, dock inte just för datorkunniga, där är föraktet för mac kompakt men visst är det lite trendigt med mac just nu, trendigt idag och bortglömt imorgon...ungefär
den hårda sanningen är att 92 % installed base på pc sidan gör det oerhört svårt för tillverkare av en annan hårdvaruplattform att öht hålla sig flytande, än mindre att öka marknadsandelar/användarbasen
Då kanske vi får se lite TV-reklam snart
Sedan år 2000 har det börjat bli mer och mer macar i skolor och på universitet...
så det går nog framåt iaf...men priserna är nog det som får dom flesta att inte switcha skulle jag tro iaf...ja menar varför köpa en mac på 1.8GHz när man får en PC som har en processor hastighet på 3GHz som kostar hälften av vad macen kostar!! För alla tror ju bara att det går på prestandan och inte tex OS:et..
Sedan år 2000 har det börjat bli mer och mer macar i skolor och på universitet...
så det går nog framåt iaf...men priserna är nog det som får dom flesta att inte switcha skulle jag tro iaf...ja menar varför köpa en mac på 1.8GHz när man får en PC som har en processor hastighet på 3GHz som kostar hälften av vad macen kostar!! För alla tror ju bara att det går på prestandan och inte tex OS:et..
Framåt på skolarna men bakåt på tidningssidorna där macen försvinner mycket tack vare det höga priset som du skriver om. Och detta gäller inte bara i Sverige utan även i Macens hemland.
...ja menar varför köpa en mac på 1.8GHz när man får en PC som har en processor hastighet på 3GHz som kostar hälften av vad macen kostar!! För alla tror ju bara att det går på prestandan och inte tex OS:et..
Enligt min enkla värld är det tre saker som datorköpare, privatpersoner såväl som professionella inköpare inte fattat;
ETT
Åf säljer, allt annat lika, helst det som har bäst maginal. Att de skulle sälja det "som är bäst", eller kundvänligast, eller är hållbarast, är tyvärr bara en rökridå. Deras primära lojalitet är riktad mot den egna rörelsen, inte mot kunderna.
TVÅ
Ingen skulle väl drömma om att köpa en bil med motiveringen; "Denna Fönsterburken är ett bättre val, den varvar 14700 rpm, den där Fruktlådan bara 8400". Alla är medvetna om att det sitter en växellåda i bilen som lätt tuggar bort effekt och varvtal. Det gäller ju att få ner kraften i backen.
TRE
Total Cost of Ownership (TCO) innebär att alla kostander under produktens användning skall räknas fram. Detta inkluderar allt extra som behövs för att få den att fungera, alla service den kommer att kräva, all helpdesk som ska till, samt alternativkostnaden för stillestånd när det inte fungerar.
Det är min uppfattning också. Börjar få lite visat intresse om Xserve, OS X och G5 från ett stort svenskt IT-bolag, som jag arbeta för som konsult. Detta företag använder annars mest olika varianter av UNIX samt Winows XP.Tro inte det kommer att leda till någon affär än för Apples del. Men Apploe finns iaf. med i diskussionen.
Jag har även märkt av ett större visat intresse för PowerBooks och OS X av konsultkollegor inom IT-branchen.Har även fått frågor om vart man ka köpa billiga iPod. Om jag visste det skulle jag nog inte säga nått
Räknar man ökning på den nuvarande basen är troligtvis uppsvinget stort. Räknar man dock ökningen med en bas avseende den totala datormarknaden är den liten.
(Jag är helt på det klara med att jag tycker och visar några siffror som bevisar det.)
Personligen tror jag att det är G5ans snabbhet och PowerBookens prisvärdhet i kombination med ett otroligt stabilt OS som vi ser effekterna av.
Som nummer 4 ovan skulle jag vilja lägga till tillgänglighet. Den tiden du kan använda datorn minus felsökning och åtgärd.