Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musmarkören "hoppar"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-06 14:37

Hjälp! Blir vansinnig! Jag har en optisk mus (Apple M5769) kopplad till Apples Pro Key tangentbord och titt som tätt så får markören fnatt och "hoppar" till en helt annan sida av skärmen ungefär som om den fick en ESD-puls genom friktionen mot musmattan. Någon som har haft något liknande problem?

Har det problemet, men har ingen lösning.

Vad kör du med för musmatta?
Är den blank?
Jag har haft liknande problem med vissa optiska möss och Steelpad 4S.

Har haft exakt samma problem, med optiska möss från både Apple och Microsoft (S+ark). Det blev mycket bättre (men händer fortfarande ibland) när jag bytte ut min blanka musmatta mot en med matt tygstruktur. För akut hjälp, prova med att lägga ett matt papper eller liknande under musen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-06 15:46
Ursprungligen av snowdog:

Vad kör du med för musmatta?
Är den blank?
Jag har haft liknande problem med vissa optiska möss och Steelpad 4S.

Blank musmatta i plast

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-06 15:51

Och eftersom det nu är fler än jag som har detta problem kan det vara ESD som är boven i dramat dvs en elektrisk uppladding när man rör musen fram och tillbaka på musmattan och sedan vid urladdingen får ju markören fnatt. Det man kan göra är att jorda musen eller skaffa en musmatta i något ESD-material.

Jag tror det är något mjukvarubaserat, för i morse hade jag samma fenomen med styrplattan på min powerbook där markören bara hoppade hejvilt. Testade att starta om datorn men det hjälpte inte. Kopplade på min bluetooth mus och då försvann felet. kopplade bort musen och använde styrplattan igen och nu fungerar den som den ska igen.

Alternativt måste jag ha varit grymt elektriskt laddad ifall det ska vara ESD problem.

Detta har hänt 2 ggr. händer det en gång till blir det att kontakta serviceverkstad.

• Medlem
  • 2004-10-06 16:27

Jag har haft liknande problem med en annan mus. Det löste sig med USB Overdrive.

• Oregistrerad
  • 2004-10-06 16:48

Annars är blanka underlag eller underlag med "fåror i" (som en vanlig träfanersbordsskiva) fullkomligt hopplösa ihop med optiska möss (som byggerpå röd lysdiod), vare det sedan apples, logitech eller MS -möss och vare det på en Mac eller en peze spelar ingen roll...
[Detta är en av orsakerna att jag aldrig gillat optiska möss - gillar inte musmatta...]

Den som minns de första "optiska" mössen (Suns var väl urtypen) så var dessa avsedda för en rastrerad yta - något sådant är alltjämt bäst...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 18:37

Fick för mig att köpa en fUnk musmatta för 222:-, men den fungerade precis som det du beskriver. Så nu är jag tillbaka på en utsliten mjuk matta med Computer Citylogga för 10:- som fungerar perfekt.

Nån som vill köpa en obetydligt använd fUnc musmatta förresten...?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-07 11:38
Ursprungligen av Earth:

Fick för mig att köpa en fUnk musmatta för 222:-, men den fungerade precis som det du beskriver. Så nu är jag tillbaka på en utsliten mjuk matta med Computer Citylogga för 10:- som fungerar perfekt.

Nån som vill köpa en obetydligt använd fUnc musmatta förresten...?

Det är fel på din Mus!

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-07 13:55

Annan musmatta i rastrad plast löste problemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 19:05

Det kan ju vara fel på musen också. Kabelbrott till exempel.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-06 19:26

Jag har också samma problem, den hoppar ned till vänstra hörnet. Vips så är skärmsläckaren på. Fast jag har ingen matta alls. Borde kanske köpa en.

1
Bevaka tråden