>>> Partitionering är helt onödigt.
Håller inte alls med. Vilken onödig kommentar...
Jag har tre partitioner på min PowerBook:
(1) System 20gb (du behöver minst 20gb om du ska ha Developer tools m.m.)
(2) Data - övriga gb
(3) Temp - 10gb
På min temp-partition har jag hela IMAP-cachen + Safaricachen som fullständigt skräpar ner hela systemet med sina tusentals småfiler. Jag har även installerat om systempartitionen utan att behöva röra datafilerna.
Fördel #2 med flera partitioner är att om du kör en applikation som Synk för backup kan du helt enkelt välja hela Data-partitionen och låta den tugga på. Har du filerna på en enda stor partition måste du börja välja mappar...
Kör du laptop så är övrigt tipset att skapa en stor DMG-fil på datapartitionen med kryptering för att hindra andra från att kolla vad du har på laptopen om den blir stulen / borttappad (håll inne "t" vid uppstart så blir din powerbook en dum firewire-slave som vem som helst kan läsa).
I övrigt så är mitt största problem med powerbookarna bristen på hårddisklås som finns med i ATA-standarden (HP kallar det Drivelock). Hårddisken kan låsas med ett lösenord som lagras i hårddisken, och hårddisken är helt oläslig om du inte har rätt lösenord (även om du flyttar den mellan datorer). Fattar inte varför inte Apple lagt in något sådant det - hade dom haft det hade man sluppit kryptera alla sina arbetsdokument (Drivelock är helt säkert)...