Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dikpartitionering och säkerhet etc

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja..då siter jag vid min nya G4 och älskar den till utseendet resten verkar flytta på också (användningen dvs)...

Har lite noob frågor:

Jag har av gammal PC vana partitionerat hd till en mindre och stor partition pga att om man skulle behöva ominstallera så kan alla domkument etc liga kvar på den stora och nyinstallationen på den lilla...men hur ser jag till att documents och övriga personliga mappar med arbeten och dokument av olika slag alltid hamnar på den stora partitionen som skall ligga orörd vid en eventuell ominstallation vid problem med OS osv..?

Jag vet inte om ni macanvändarändie ens använder partitioner av säkerhetssyfte eftersom Macen ju "aldrig" skall hänga sig osv...efter min långa datoranvändning har jag bara alltid gjort så med pc utifall jag behöver ominstallera...mina dokument och alla filer som varit unika har på så sätt alltid varit säkra vid en eventuell crash och ominstallation...:)

Är detta helt onödigt på macen?

En anna fråga är hur lång tid får ni på er PB G4 m 512mb med ett batteri...jag är lite förvånad över att det "bara" räcker i ca 2h15 minuter???

tack för er input - mvh Dominique

• Medlem
  • Täby
  • 2004-10-07 15:05
Ursprungligen av i99domgr:

...hur lång tid får ni på er PB G4 m 512mb med ett batteri...jag är lite förvånad över att det "bara" räcker i ca 2h15 minuter???

Ehh... jag får nästan 5h batteritid på min 12" G4 512MB 80GB HD, Superdrive. (om jag inte kör några processorkrävande applikationer vill säga... brukar sitta med mail, irc, safari och några finder fönster öppna....)

En anna fråga är hur lång tid får ni på er PB G4 m 512mb med ett batteri...jag är lite förvånad över att det "bara" räcker i ca 2h15 minuter???

tack för er input - mvh Dominique

har du klickat på batteri symbolen alternativt systeminställningar och ställt om för batterianvändning?

. . .Jag har av gammal PC vana partitionerat hd till en mindre och stor partition pga att om man skulle behöva ominstallera så kan alla domkument etc liga kvar på den stora och nyinstallationen på den lilla...men hur ser jag till att documents och övriga personliga mappar med arbeten och dokument av olika slag alltid hamnar på den stora partitionen som skall ligga orörd vid en eventuell ominstallation vid problem med OS osv..?

Jag vet inte om ni macanvändarändie ens använder partitioner av säkerhetssyfte eftersom Macen ju "aldrig" skall hänga sig osv...efter min långa datoranvändning har jag bara alltid gjort så med pc utifall jag behöver ominstallera...mina dokument och alla filer som varit unika har på så sätt alltid varit säkra vid en eventuell crash och ominstallation...:)

Är detta helt onödigt på macen?. . .

Om Du drabbas av en HD crash så ryker sannolikt alla Dina partitioner. Om OS X däremot skulle totaldumma sig så finns ju alltid alternativet Installera och arkivera som bibehåller Dina inställningar och Din hemmapp. Det enda som händer är att det skrivs en ny Systemmapp.

Alternativet är ju att se till att Du på en liten partition bara har systemet och resten på den stora, men jag tycker att det är overkill och egentligen bara avsett för den andra sidan. Jag har testat detta en gång och hade bara strul med en hemmapp som inte låg på förväntat ställe.

Har Du unika filer MÅSTE Du säkerhetskopiera. Dubbla partitioner räddar Dig inte.

Att få sina användarkataloger på en annan partition kräver lite trixande i terminalen, och om man har så mycket att vinna på det vet jag inte. Om man har flera hårddiskar kan det ju vara vettigt, men nu hade du ju en PowerBook.

Här finns instruktioner om du ändå vill göra det. Gör även en sökning här på 99mac på orden användare och partitioner (båda i samma sökning), för jag såg att det dök upp fler diskussioner om ämnet än den jag länkar till.

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 03:34

Partitionering är helt onödigt. Behöver du säkerhetskopiera, köp en extern disk. Brakar hårddisken så gör en partition varken till eller från. Skulle du mot förmodan lyckas paja din OS X-installation är det bara att installera en ny på samma disk och välja att arkivera den gamla. Då kan du plocka över det du behöver från den arkiverade installationen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-08 07:18

Det låter inte rätt... har du kalibrerat batteriet?

• Medlem
  • 2004-10-08 11:37

>>> Partitionering är helt onödigt.

Håller inte alls med. Vilken onödig kommentar...

Jag har tre partitioner på min PowerBook:
(1) System 20gb (du behöver minst 20gb om du ska ha Developer tools m.m.)
(2) Data - övriga gb
(3) Temp - 10gb

På min temp-partition har jag hela IMAP-cachen + Safaricachen som fullständigt skräpar ner hela systemet med sina tusentals småfiler. Jag har även installerat om systempartitionen utan att behöva röra datafilerna.

Fördel #2 med flera partitioner är att om du kör en applikation som Synk för backup kan du helt enkelt välja hela Data-partitionen och låta den tugga på. Har du filerna på en enda stor partition måste du börja välja mappar...

Kör du laptop så är övrigt tipset att skapa en stor DMG-fil på datapartitionen med kryptering för att hindra andra från att kolla vad du har på laptopen om den blir stulen / borttappad (håll inne "t" vid uppstart så blir din powerbook en dum firewire-slave som vem som helst kan läsa).

I övrigt så är mitt största problem med powerbookarna bristen på hårddisklås som finns med i ATA-standarden (HP kallar det Drivelock). Hårddisken kan låsas med ett lösenord som lagras i hårddisken, och hårddisken är helt oläslig om du inte har rätt lösenord (även om du flyttar den mellan datorer). Fattar inte varför inte Apple lagt in något sådant det - hade dom haft det hade man sluppit kryptera alla sina arbetsdokument (Drivelock är helt säkert)...

• Oregistrerad
  • 2004-10-09 11:38
Ursprungligen av sbl:

>>> Partitionering är helt onödigt.

Håller inte alls med. Vilken onödig kommentar...

Jag har tre partitioner på min PowerBook:
(1) System 20gb (du behöver minst 20gb om du ska ha Developer tools m.m.)
(2) Data - övriga gb
(3) Temp - 10gb

Det där är nog klokt, om man kör FAT32. I HFS+ är det onödigt.

1
Bevaka tråden