Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försöka få familj att switcha

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min familj ska köpa en ny dator och morsans jobb (Nordea) har ett hem pc erbjudande, och jag har tagit fram ett mac förslag, men problemen är att vi tex har ganska många spel till PC och att min far dessutom inte har någon lust att lära sig mac så jag skulle önska att personer som både använt PC och Mac skriver vad som är bra/dåligt med att välja mac eller vad som är bra/dåligt med att välja PC.
Jag skriver in teknisk data för dom två alternativen

PRODUKTINFORMATION

Modell Pavilion d1160.se
Processor Intel Pentium 4 550, 3,4 GHz
Chipsset Intel i915-P
Cacheminne 1024 kB integrerat
Internminne 1024 MB DDR2 SDRAM (533 MHz)
Minnesplatser 4 st, 2 lediga, max 4 GB
Hårddisk 2 x 160 GB SATA (7200 RPM)
Extra löstagbar hårddisk 160 GB UATA (7200 RPM) Ansluts med USB kabel vid externt bruk
Diskettenhet Nej
Kortläsare 9-i-1 Kortläsare för nio olika format, SD, MMC, Memory Stick, Memory Stick Pro, Compact Flash, Compact Flash II, IBM Microdrive, Smart Media och XD
Optisk enhet 1 16x
Optisk enhet 2 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/8x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max)
Grafikkort nVIDIA GeForce FX6800 PCI-Express
Grafikminne 256 MB
TV-kort Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning
Ljudkort Creative Labs SoundBlaster Audigy 2 ZS
Högtalare Labtec Pulse 485, 2 satelliter + subwoofer
Nätverkskort 10/100 Mbit/s Ethernet via RJ45 kontakt (Integrerat)
Modem 56 / 14,4 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 (PCI-kort)
Kortplatser 1 ledig PCI, 3 upptagna PCI, 1 ledig PCI-Express x1, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (externa), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (interna)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, 1st RJ45, 1 st RJ11,1 st parallell, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet.
TV-utgång S-Video, kabel medföljer ej
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus Trådlöst optisk rullmus
Format (H x B x D) cm Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Operativsystem Windows XP Home Edition
Garanti 3-års garanti med hämtservice

Och mac alternativet är en Imac 17 1.8 GHZ med 1 GB ram 250GB HD och Apple Care.

/Elo

ahh vad svårt...det är ju en fin och ny PC men jag misstänker att den kostar 30 000 plus, men vafan pc strular ju alltid. Den kommer ju att klara av alla spel som finns idag (plus anatgligen alla som kommer inom de närmsta åren) om det är viktigt, men macen kommer nog att strula mindre vilket kan vara guld värt! Dessutom finns ju det mesta till mac som finns till pc.

En sak som kan vara värt att tänka på ar faktiskt priset, normalt sett så dras pengarna innan skatten vilket innbär att månadskostnade bli ca 30% lägre (50 % om man tjänar bra) men en negativ sak med att pengarna dras är att pensionen kan bli lidande.

Jag tycker att du och din familj ska läsa på mycket om de olika alternativen, det som talar för macen är dess användarvänlighet och att den i princip är fri från virus mindre strul osv. Imacen har inte det bästa grafikortet i stan. (ett stort plus är att den är j*vligt snygg)

PC:n är stor och klumpig och låter antagligen en del (moderna pc har oftast en del fläktar), men den kommer att vara spelbar länge.

Som slutsats säger jag såhär: tänk efter vad ni behöver, vill ni spela en massa köp PC:n (det finns ju flest spel till pc). Om datorn skall användas till ljud och bild så är det en mac som gäller.

Hoppas ni kommer fram till ngt bra (hoppas det blir macen) men det beror helt och hållet på vad datrn ska användas till.

Ursprungligen av Kellogs:

ahh vad svårt...det är ju en fin och ny PC men jag misstänker att den kostar 30 000 plus

priset ligger inte över 20000 sek

fö så är det lönlöst att evangelisera för mac om familjen inte vill ha det, jag misstänker att elo snarare har en baktanke om att han på den vägen får en macos x kapabel dator...

Låt dem använda en Mac i ett par timmar per person... Då brukar det lösa sig...

Iallafall med de personer jag provat. (Bror och syster är på väg att switcha)

Det blir nog HP'en (resten av min familj vill inte ha mac... speciellt inte gubben som inte "orkar" lära sig mac, vilket man gör på en eftermiddag) men spel är också roligt, skulle tog tyckt att det vore roligt att redigera film/musik också...
Men det är ju ingen dålig burk i alla fall... för att vara PC

/Elo

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 21:08
Ursprungligen av Elo:

Det blir nog HP'en (resten av min familj vill inte ha mac... speciellt inte gubben som inte "orkar" lära sig mac, vilket man gör på en eftermiddag) men spel är också roligt, skulle tog tyckt att det vore roligt att redigera film/musik också...
Men det är ju ingen dålig burk i alla fall... för att vara PC

/Elo

Mycket lull lull var det på pezen

Tror inte gubben hade behövt anstränga sig många kalorier för att lära sig mac iofs - men å andra sidan är den typen av argument mest argument man tar till när man inte vill… …vill inte för att man inte vill…

Men har guben pengar till sådana leksaker så får du väl önska dig en mac i julklapp
(…åsså får vi hoppas att spelen funkar bra under XP…)

Tja, en pc duger bra till spel, sen kan man ju leka lite med olika Linux OS

Kan du inte försöka låna en powerbook eller iBook av ngn och låta "gubben" rocka ett par timmar sen borde han ju vara såld...så gick det för mig iaf! Men pc:en har mycket lull lull vilket alltid är treligt!

Finns ingen (förutom skolan) som har mac i den här trakten, dessutom är dom macarna från 96 (vi har en varsin bärbar 1400), och dom är ju inte direkt nya, dom kör OS 8.6 jag har även en PM 5500/275 hemma men den är från 97 och med OS 9.1 så...

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 22:28

Köp fem trisslotter i morgon. Så vinner du lite deg och schackar en egen supermac!

Min farsa hade samma argument om att Mac var för svårt osv. Men efter 3 månaders tjat och släpningar till diverse mac-butiker sitter jag här nu och skriver på en sprillans ny iMac G5

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 12:57

Jag kan inte svara på vilken du skall köpa. Däremot har jag en fråga. Du säger att du själv har tagit fram ett mac-alternativ? (inte nordea) Börjar nog bli dax för hempc köp där jag jobbar och jag skulle vilja köpa en liten ibook. Kruxet är att jag jobbar för en stor pc-tillverkare. Kan jag bara säga till dem att jag inte vill ha pc utan mac o så fixar dom det? (inte så haj på hempc)

Vpc

Varför PC och varför behöver 99macare veta specen på en PC? Seriöst, om ni har familjeproblem är det kanske bättre att lägga pengar på familjesamtal än på en PC. Å andra sidan kan de PC-problem ni köper in bli en effektiv externalisering.

Vill du (eller någon annan) spela PC-spel: Köp PC utan att påfresta omgivningen vidare med fingerade val. Annars finns alltid Microsoft light (VirtualPC), som kan köras lika osäkert på MacOSX som på vilken PC som helst. Eller så kör du med MacOSX säkerhet. Allt enligt Microsoft själva. MEN, den som försöker köra PC-spel på Mac får utan tvekan spel i en annan dimension.

Med en Appledator kan du lägga in VPC som startobjekt för användaren "far", så hamnar "far" i invand miljö. Här nedan finns några aktuella maskinalternativ:

Konfigurationer
1,6 GHz 17 tums iMac
1,8 GHz 17 tums iMac
1,8 GHz 20 tums iMac

Modell
M9248*/A
M9249*/A
M9250*/A

Processor
1,6 GHz PowerPC G5
1,8 GHz PowerPC G5
1,8 GHz PowerPC G5

Systembuss
533 MHz
600 MHz

Minne
256 MB PC3200 (400 MHz) DDR SDRAM, stöd för upp till 2 GB

Grafik
NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra med 64 MB DDR SDRAM med stöd för AGP 8X

Hårddisk(1)
80 GB seriell ATA, 7200 varv/min(1)
160 GB Serial ATA, 7200 varv/min(1)

Optisk enhet
Direktmatad kombinerad DVD-ROM/CD-RW-enhet
Direktmatad SuperDrive (DVD-R/CD-RW)

Bildskärm
17 tums (visningsyta) LCD-skärm (widescreen, TFT) med akiv matris, 1440 x 900 bildpunkter, miljontals färger
20 tums (visningsyta) LCD-skärm (widescreen, TFT) med akiv matris, 1680 x 1050 bildpunkter, miljontals färger

Portar
Två FireWire 400-portar, tre USB 2.0-portar, två USB 1.1-portar (på tangentbordet), VGA-utgång(2), utgång för S-video och kompositvideo(2)

Nätverksanslutning
Inbyggt 10/100BASE-T Ethernet och 56 K V.92-modem(3)

Trådlöst
Förberedd för AirPort Extreme (baserad på specifikationen 802.11g, IEEE 802.11b Wi-Fi-certifierad)(4), inbyggd Bluetooth-modul finns som alternativ vid beställningsbygge

Ljud
Uttag för hörlurar och optiskt digitalt ljud, ljudingång

Operativsystem
Mac OS X 10.3 ”Panther”, inkluderar Classic-miljön, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Adressbok, QuickTime, iSync, iCal

Program
iLife (består av iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD och GarageBand), AppleWorks, Nanosaur 2, Marble Blast Gold, Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive, Apple Hardware Test med flera

Maskinvarutillbehör
Inbyggda stereohögtalare, Apple Keyboard, Apple Mouse, modemkabel

Begränsad garanti och service
iMac G5 levereras med 90 dagars kostnadsfri telefonassistans och ett års begränsad garanti. Om du köper AppleCare Protection Plan förlängs rätten till service och assistans till tre hela år. Det är bara AppleCare Protection Plan som ger dig förtur till Apples telefonassistans och garanterar att reparationer utförs av auktoriserade Apple-tekniker som använder originaldelar från Apple. Mer information finns på Apples assistanswebbplats .

Internetanslutning
Internetanslutning kräver ett kompatibelt Internetabonnemang, som kan vara avgiftsbelagt.

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 16:28

Jag kommer att få ett liknande problem till våren när min familjs hempc-avtal går ut. Jag har redan nu planerat att lösa det genom att "råka" tvinga dem låna min powerbook några gånger när jag är på besök, och sedan när det är dags för dem att byta dator kommer jag att förklara att jag faktiskt inte orkar hålla med helpdesk och telefonsupport med dygnetrunt-öppet, och kanske inte kommer att ha möjlighet att åka och hälsa på dem (65 mil enkel resa) en gång i månaden för att rensa virus och trojaner..

Jag räknar kallt med att få dem (samt tids nog några av deras bekanta) att switcha.

• Medlem
  • 2004-10-10 17:19
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Varför PC och varför behöver 99macare veta specen på en PC?
(...)
Här nedan finns några aktuella maskinalternativ:
(...)
Internetanslutning kräver ett kompatibelt Internetabonnemang, som kan vara avgiftsbelagt.

Detta är alternativ till vad?
Till "Imac 17 1.8 GHZ med 1 GB ram 250GB HD och Apple Care"?
eller kände du bara för att rabla lite mac-specar som motvikt till allt PC-snack?
f ö tror jag att de flesta här vet att internetabonnemang kan vara avgiftsbelagda

Om jag frågar efter åsikter så kan det ju vara bra om ni vet vad det är för mac/pc...
Jag ville få fram vad olika personer tycker och vad olika personer har för argument för/mot mac. Därför ansåg jag det nödvändigt att posta specen för PC'en.
Mac-alternativet tog jag fram från Apple-Store.

P.S Jag har absolut inga Familjeproblem...

Mkt bra svar på ett ypperligt korkat påhopp.

Det är inte den som skriker högst som har rätt.

1
Bevaka tråden