Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Era bästa terminaltips för nybörjare

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en diskussion om att köra Diskkontroll via terminalen så verkar det som fler än jag blev impade av sin första terminalanvändning.

Så vilka trix bör man kunna ?
Posta gärna enkla steg-för-steg instruktioner och förklara varför man ska göra på ett visst sätt.

Adresser till webbsidor med bra tips är också välkomna.

En bra startpunkt kan vara en nybörjarguide till unix-system i största allmänhet. En sådan finns här: Liten Datorhandbok För Målmedvetna. Där kan man lära sig lite grundläggande saker som behörigheter, hur man använder texteditorn vi och annat matnyttigt.

Själv tycker jag att det är svårt att komma med några "patentlösningar", eftersom de "terminaltrix" jag brukar köra med oftast löser ganska smala problem. Ett tips jag mer än gärna delar med mig av, och som jag kan föreställa mig att fler än jag har användning för, är hur man aktiverar WebDav (ett asbra sätt att dela filer över nätet) - se den här tråden: Hur sätter man på WebDav?

Annars lyckades jag häromdan få igång Plucker (tokbra ersättare för AvantGo, som inte kommer att portas till os x) som tankar ner webbsidor till Palmen... om det är nån fler än jag som saknade att kunna ha nyheterna i fickan så kan jag ju bistå med en steg-för-steg-guide...

Men som sagt, det är svårt att komma med patentlösningar. Ett verktyg som man har otrolig användning för nästan jämt är cron (som kör program enligt ett givet schema); det kan man använda till allt och lite till. Med den allsmäktiga Google kan man hitta rätt mycket bra info...

btw: Tänk dessutom på att man aldrig bör pilla med saker man inte riktigt förstår sig på. Man kan ställa till med rent fantastiskt stora problem för sig själv om man försöker sig på något man inte riktigt vet hur man ska göra. Mitt allra främsta tips är därför att *alltid* sätta sig in i exakt vad man gör och hur det ska göras (samt hur det definitivt inte ska göras) innan man gör det! Nästan varje program i terminalen har en egen manual för detta syfte, och den nås med kommandot "man". Prova t.ex. "man ls" (manualen för ls, som listar katalogers innehåll) och "man vi". Vill man bara veta vad programmet gör finns "whatis". Prova t.ex. "whatis ls".

[ 23 Maj 2002, 09:50: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

• Oregistrerad
  • 2002-05-23 10:38
Citat:

quote: btw: Tänk dessutom på att man aldrig bör pilla med saker man inte riktigt förstår sig på. Man kan ställa till med rent fantastiskt stora problem för sig själv om man försöker sig på något man inte riktigt vet hur man ska göra. Mitt allra främsta tips är därför att *alltid* sätta sig in i exakt vad man gör och hur det ska göras (samt hur det definitivt inte ska göras) innan man gör det! Nästan varje program i terminalen har en egen manual för detta syfte, och den nås med kommandot "man". Prova t.ex. "man ls" (manualen för ls, som listar katalogers innehåll) och "man vi". Vill man bara veta vad programmet gör finns "whatis". Prova t.ex. "whatis ls".

Där håller jag inte med alls! Se istället till att du har backup på dina viktiga saker och tryck sen på allt du ser och kommer åt. Jag anser att det är det enda och bästa sättet att lära sig hantera en dator.

Visst, jag har haft några krascher och ett antal timmar med att återskapa filer (därav tipset om backup ) men så kan jag å andra sidan hantera en dator numera...

//Patrick

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-05-23 10:59

"top" listar aktiva processe och vad de tar för kraft mm.
Dock tar top själv en del processorkraft...

Prova istället "top -u -s10 20"
(listar 20 mest kraftkrävande processerna sorterade ochuppdateras var 10 sekund)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-05-23 12:07

Två saker som jag brukar använda:

Den inbyggda ftp-klienten som stödjer långa filnamn. Jag använde den mycket innan Fetch fick det stödet. Kanske inte så mycket nu, men den är ju inbyggd och gratis.

Avinstallation av .pkg-filer. Till exempel MPlayer, Icecast, Itools, QTSS osv. Kommandot är installer.sh --delete och använder kvittopaketen för att radera allt som installerades. Superbra!

Citat:

quote:Där håller jag inte med alls! Se istället till att du har backup på dina viktiga saker och tryck sen på allt du ser och kommer åt. Jag anser att det är det enda och bästa sättet att lära sig hantera en dator.

Visst, jag har haft några krascher och ett antal timmar med att återskapa filer (därav tipset om backup ) men så kan jag å andra sidan hantera en dator numera...

Hur kommer det sig då att jag också kan hantera Darwin trots att jag aldrig ställt till med krascher eller behövt återskapa filer?

Nej, allvarligt talat - båda sätten fungerar. Min enkla åsikt är att ena sättet kräver många timmars självstudier och googlande (det verbet finns väl egentligen inte?), och det andra kräver många timmars jobb med att återställa saker man lyckats förstöra. Vilket av sätten man lär sig mest på är i högsta grad individuellt...

• Oregistrerad
  • 2002-05-23 17:49
Citat:

quote:Hur kommer det sig då att jag också kan hantera Darwin trots att jag aldrig ställt till med krascher eller behövt återskapa filer?
Nej, allvarligt talat - båda sätten fungerar. Min enkla åsikt är att ena sättet kräver många timmars självstudier och googlande (det verbet finns väl egentligen inte?), och det andra kräver många timmars jobb med att återställa saker man lyckats förstöra. Vilket av sätten man lär sig mest på är i högsta grad individuellt...

Darwin har jag heller aldrig kraschat, däremot ett antal gamla system med Mac OS 7 och uppåt. Googlande (bra ord det där!) har sina fördelar men ibland kan det vara mer utvecklande att sitta och trixa själv ett litet tag.

//Patrick

• Oregistrerad
  • 2002-05-23 23:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Annars lyckades jag häromdan få igång Plucker (tokbra ersättare för AvantGo, som inte kommer att portas till os x) som tankar ner webbsidor till Palmen... om det är nån fler än jag som saknade att kunna ha nyheterna i fickan så kan jag ju bistå med en steg-för-steg-guide...

Det där lät väldigt intressant! Men vart hittar man plucker?
En steg-för-steg-guide vore nog lämpligt för en "terminal novis" som mig...

Ok... här kommer det! Blev en lite lång guide, men förhoppningsvis har jag tagit med alla steg som behövs. Om t.ex. installationen av Plucker inte fungerar så säg bara till...

Plucker är egentligen inte så svårt att installera, bara lite tidskrävande; följer du instruktionerna nedan så borde det fungera...

1. Först måste du installera Python, som behövs för att man ska kunna köra Plucker. En färdig variant finns här.

Förutsatt att du lagt filen (python2.1_macosx.tgz) på skrivbordet skriver du så här i terminalen:

cd /usr/local
sudo tar -zxvf ~/Desktop/python2.1_macosx.tgz

2. Dax att hämta hem Plucker. Gå till
www.plkr.org, klicka sedan på "Download". Välj "Binary version, with parsers".

3. Packa upp Plucker-filen (Stuffit går bra att använda) till lämplig plats, t.ex. din hemkatalog.

4. Ut i terminalen igen! Skriv:

cd ~/plucker-1.1.14/unix/
sudo ./install-plucker

Ange ditt lösenord, om så behövs.

5. Nu drar installeraren för Plucker igång. Installeraren ställer massor av frågor, men det går bara fint att köra med de förvalda alternativen. Tryck således bara "enter" så fort installeraren ber dig göra nån inställning (då väljer du standardalternativet).

Själv fick jag under installationen problem med att bildhanteringsverktyg inte fanns installerade, men det är ingen katastrof. Det som händer är att man får klara sig utan bilder i Palmen.

6. Nu ska installationen vara färdig, och vi ska lägga konfigurationsfiler och annat som Plucker behöver på rätt ställe. Gör så här (i terminalen):

cd
cp plucker-1.1.14/parser/defaults/pluckerrc.sample .pluckerrc
mkdir .plucker
cp plucker-1.1.14/parser/defaults/home.html .plucker/

Det du har gjort nu är att kopiera över Pluckers konfigurationsfil (.pluckerrc) till din hemkatalog. Sedan skapade du en dold katalog (.plucker/) och i den har du nu lagt startsidan som ska synas i Palmen.

7. Nu är Plucker färdiginstallerat! Du kör Plucker genom att skriva:

plucker-build -f home ~/.plucker/home.html

Plucker skapar en databasfil (home.pdb) som ska slangas över till Palmen. Själv har jag automatiserat lite, så att Plucker körs med jämna mellanrum.

Överkurs 1
Jag har gjort ett enkelt shellskript som kör Plucker, och sedan kopierar databasfilen så att den läggs in i Palmen när jag synkar den. För att göra shellskriptet kan du göra så här (i terminalen):

cd ~/.plucker/
pico plucker.sh

Nu öppnas en texteditor, Pico. Skriv ihop något som liknar det här:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">#!/bin/sh

plucker-build -f home ~/.plucker/home.html ;
cp ~/.plucker/home.pdb ~/Documents/Palm/Users/DittNamnHär/Files To Install/</pre>

Där det står "DittNamnHär" ska du såklart skriva in ditt namn (eller egentligen namnet på katalogen där Palm Desktop lagrar dina data). För att avsluta Pico och spara filen trycker du "ctrl-x". Tryck sedan "y" så sparas filen.

Nu behöver du inte kopiera över databasen manuellt före du ska hotsynka Palmen. I stället räcker det med att skriva "sh ~/.plucker/plucker.sh" i terminalen.

Överkurs 2
Sedan har jag ställt in cron (som kör program enligt ett schema) på att köra Plucker varje morgon innan jag hotsynkar Palmen. På så sätt slipper jag tänka på att köra Plucker, utan det görs automatiskt.

Vi ska redigera en av systemets filer nu, så det är klokt att göra en säkerhetskopia först:

sudo cp /etc/crontab /etc/crontab.old

och skriv ditt lösenord. Nu ska vi lägga till lite mer info i crontab-filen - skriv i terminalen:

sudo pico /etc/crontab

Skriv sedan ditt lösenord. Nu öppnas texteditorn Pico, men det är inte en tom fil den här gången! Crontab är "schemat" som cron använder, och vi ska lägga till lite mer i det schemat nu. Se bara till att skriva in det nya *nedanför* allt annat, så att du inte riskerar att ändra det som redan står där. Så här kan du skriva:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"># run the plucker script
00 8 * * * sk sh ~sk/.plucker/plucker.sh</pre>

Översatt till mer människovänligt språk betyder det "kör ´sh ~sk/.plucker/plucker.sh´ som användaren ´sk´ varje dag klockan 8:00". OBS: byt ut användarnamnet "sk" (som är mitt användarnamn) mot ditt eget, annars fungerar det inte! Vill du köra Plucker tidigare än klockan 8:00 ska du byta ut 8:an mot någon annan timme.

Om du t.ex. har användarnamnet "pelle" och vill att Plucker ska köras varje kväll klockan 18:15 ska du byta ut raden mot denna:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"># run the plucker script
15 18 * * * pelle sh ~pelle/.plucker/plucker.sh</pre>

Nu kommer du förhoppningsvis aldrig mer att behöva använda hemska tjänster som AvantGo...

[ 24 Maj 2002, 17:17: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

Oj... lyckades glömma en inte helt oviktig detalj - klientprogrammet för Palmen!

1. Öppna Palm Desktop.
2. Välj HotSync -> Install Handheld Files
3. Installera följande filer:
viewer_en.prc
ZLib/SysZlib.prc

Båda filerna ligger i katalogen plucker-1.1.14/viewer/ i din hemkatalog! Sedan är det bara att radera hela Plucker-katalogen, eftersom installationen är helt färdig...

• Oregistrerad
  • 2003-04-08 09:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K

Steg för steg guide till Plucker vore guld... Jag hajjar inte hur man ska få i gång det. Har laddat ner JPlucker för MacosX som ska vara enkelt att köra i gång men jag missar nog nåt.
Hur hämtar den sidor? Hur får man över dom till palmen?

/Ulf

• Oregistrerad
  • 2003-04-08 09:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av ulna
Steg för steg guide till Plucker vore guld... Jag hajjar inte hur man ska få i gång det. Har laddat ner JPlucker för MacosX som ska vara enkelt att köra i gång men jag missar nog nåt.
Hur hämtar den sidor? Hur får man över dom till palmen?

/Ulf

Och nu läste jag längre ner svaret på min fråga... sorry

/U

• Medlem
  • 2003-04-09 08:00

Hur är det nu man ser alla processer i terminalen?

ps -aux eller top, beroende på vilken information du vill åt. ps -auxjj ger tex ppid också (parent process). se man-sidorna för mera växlar.

• Oregistrerad
  • 2003-04-09 11:40

En bra sida med nybörjar tips Mac OS X Unix Tutorial

/Christian

För att snabba upp det lite innan man har kommit igång med qwerty så kan det vara bra att veta att man kan dra in mappar och program i terminalfönstret.

ps är nog det jag använder mest. Ingen har hittills nämnt "pipe" och grep som i kombination är grymt effektivt, tex när man letar en specifik process. (finns säkert någon flagga till ps för att bara lista vissa processer men det är jobbigare att läsa man filen än att skriva: ps -aux | grep 'programmet jag letar'

kill -9 använder man alltför ofta efter ovanstående när man gjort något fulhack :rolleyes:

men som sagt | och grep kan vara väldigt kraftfulla

/F

Är det bara jag som...
Skriver loopar i prompten?
Använder 'perl -e' regelbundet?
Tycker att textinterface och konfigurationsfiler är *mycket* mer intuitivt än GUI-guck?

Vore kul att veta om detta är ett 'normalt' beteende eller om jag är hopplöst nernördad alldeles på egen hand...

Nu är jag iofs alldeles pinfärsk i OSX (körde första gången igår på lånad iBook) så platformsspecifika trix använder jag inte. Än.

• Medlem
  • 2003-04-12 12:49

Ok, cd-kommandot känner du till?
Bläddra genom biblioteken med cd-kommandot och använd flaggan -a för att se osynliga filer.
När du vill gå över till finder skriv open . i terminalen.
Nu kan du se osynliga filer i finder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Är det bara jag som...
Skriver loopar i prompten?
Använder 'perl -e' regelbundet?
Tycker att textinterface och konfigurationsfiler är *mycket* mer intuitivt än GUI-guck?

Vore kul att veta om detta är ett 'normalt' beteende eller om jag är hopplöst nernördad alldeles på egen hand...

Helt normalt för gamla Unix-stofiler, just precis sånt som jag valde Macen för att slippa.

Om man gillar Terminalen så fattar jag faktiskt inte varför man inte helt enkelt kör Linux.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Om man gillar Terminalen så fattar jag faktiskt inte varför man inte helt enkelt kör Linux.

För att den kära där hemma också vill använda datorn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-12 13:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrick Lindgren
Darwin har jag heller aldrig kraschat, däremot ett antal gamla system med Mac OS 7 och uppåt. Googlande (bra ord det där!) har sina fördelar men ibland kan det vara mer utvecklande att sitta och trixa själv ett litet tag.

//Patrick

Jag går nog mer för Samuels variant för att lära sig systemet.
Skillnaden på gamla hederliga OS7-9 är väl just det att man inte kan förstöra katastrofalt medan man i OSX faktiskt kan skriva något i terminalen som gör det oerhört bökigt.

Jag kan erkänna att jag i debian råkade skriva fel när jag skulle rm'a ... sluta jävligt illa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-12 14:17

Visserligen föredrar jag grafiska gränssnitt, men det vore bra med en minibibel med Unix-kommandon för dummiez.

Det här med terminalen är nog bra men är det inte lite o-Macigt? Själva idén med Mac är väl att den ska vara enklare att använda än andra datorer: att man ska slippa kommandorader, DOS-prompter, regedit och annat jox?

Jag fattar inte riktigt varför Apple ska krånga till det med sudo fsck -y och annan goja. Men jag befinner mig kanske på apstadiet fortfarande.

Citat:

Håller med tillfullo. Varför krångla till det i onödan? Jag vill koncentrera mig på att arbeta och leka, inte att meka med datorn i någon form av Unix-tripp. Jag har glasögon och är nördig nog ändå, så jag försöker att undvika att bli ännu nördigare.

Om jag skulle ändra mig och vilja nörda ner mig köper jag en billig pc-hoj och installerar Debian eller FreeBSD.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Efter en diskussion om att köra Diskkontroll via terminalen så verkar det som fler än jag blev impade av sin första terminalanvändning.

Så vilka trix bör man kunna ?
Posta gärna enkla steg-för-steg instruktioner och förklara varför man ska göra på ett visst sätt.

Adresser till webbsidor med bra tips är också välkomna.

Som nybörjare bråkar man med Terminalen lite kanske och då uppskattas "ctrl C". Efter ett tag kan konflikter med de övriga programmen stoppas via Terminalen mha "top" för att identifiera skurken och sedan "kill -9 PID" för att döda den:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-12 19:30

Appropå Kevins inlägg om pbcopy så kan jag tipsa om ett av mina favvokommandon i terminalen.

ls | pbcopy

enkelt va?
Då kopieras filnamnen i den katalog som du står i.
Jag brukar göra så när någon frågar "vad jag har av någonting". Väldigt smidigt

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-12 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
Hur är det nu man ser alla processer i terminalen?

Om du vill kolla ifall en specifik process är igång så kan du skriva:

ps -aux | grep namnetpåprocessen

Om den inte hittar något så finns den inte. Om den är igång så ser du process ID och annat.

Bra ifall man vill döda en process som har hängt sig, eller om man vill skapa skript för automatiserad start av en speciell process eller liknande.

1
Bevaka tråden