Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Procenten

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 22:38

Har skapat en programvara som ett företag vill börja lansera runtom i landet.
Jag har skapat allt från grunden och vill inte (har inte tid) att ägna en sekund åt att marknadsföra eller sälja det.
De vill skriva av tal om att jag får en viss andel av alla licenser som säljs.

* Vilken storleksordning på procenten är rimlig?
* Vad mer bör jag tänka på?

Procentsats

Rekomenderar dig att kontakta ALMI. De har vana av sådana saker samt kan vara med på möten som opartiskt vittne. Dvs de hjälper inte till i förhandlingen men kan vara med som vittne om det skulle strula.

Några saker att tänka på kan vara en rättighet att häva avtalet om de inte säljer något samt vilken typ av rättighet de ska ha och under hur lång tid den ska gälla. Vill du sälja till fler kan det ju vara bra att ha den rättigheten, vill du själv få använda det, kan det vara bra ha den rättigheten

Procentsatsen brukar vara rätt låg men den beror ju på tänkt försäljningspris och volym. Det kan dessutom vara smart att ha en nedre gräns om de dumpar priset så får du minst X kr per såld vara iaf. Procentsatser mellan 0,1-5% är vanliga på högvolymprodukter. För lågvolymer går ju procentsatsen upp rejält. Fråga dig själv vad du vill tjäna på programvaran och räkna bakåt. Är det en programvara som du kommer ha intäkter för under flera år framöver så är kan det vara ett tips att ta ut en låg procent i början med rättighet omförhandla avtalet efter något år. Man kan även ha differentierade procentsatser beroende på hur mycket de tror att de kan sälja. Hoppas det var till någon hjälp.

En annan sak - vem skall sköta support och ta emot buggar? Om du gör en större förändring av programmet, ingår den i det ursprungliga avtalet (dvs en förändring från 1.0 till 2.0, som kan betraktas som stor)? Vem har rätt till källkoden - du kan tex avtala att du enbart säljer binären till dom? Om dom vill att du skall lägga till funktioner, vem betalar för det?

/CX

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 13:01

Tack för tipsen!
Jag börjar med ALMI.

1
Bevaka tråden