Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktieköp i APPL

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vart vänder jag i Sverige för att investera i aktier från Apple? Har aldrig tidigare ägt en aktie men råkar få över lite slantar efter en lägenhetsförsäljning och tänkte chansa på att hosta in lite i Apple. Vad kostar sådant, räknar med att inte överskrida 60.000 inkl. coutage avgifter. Tacksam för svar ifall det även finns lägre coutageavgifter än normalt ( inte en aning om vad "normalt" är ). Räknar med att behålla dom mellan 3-5 år och att den fortsätter stiga i minst 3 år till. Hur funkar sådant, måste man skatta varje år eller först när man säljer dom - borde man behålla dom i X antal år, typ skattefördel?

Olle

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 11:52

Vänd dig till din bank så att de kan lägga upp en depå, och låt banken
göra köpet.

Du skattar först vid försäljning, om du gjort vinst

//Magnus

På Avanza (http://www.avanza.se/) kan du via deras telefonmäklare köpa aktier på alla världens börser. Har inte stenkoll på deras courtage, men det borde väl inte vara så fasligt mycket. Du skattar när du säljer (om den gått med vinst, förstås).

/M

OK tack - då blir det SEB den 29 oktober. Ser att du är Boråsare... kul jag flyttar snart till dina trakter, har köpt hus i Äspered ( nära Dalsjöfors )

Rekommenderar Nordnet

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Rekommenderar Nordnet

Har titta på Avazas och Nordnets sidor men kan inte hitta ordet Apple... har nu skrivit till Avanza och ställt lite frågor. Vad gör Nordnet till ett bättre val ?

Hoppsan va snabbt Avanza svarade - tog under 1 minut, se svar:

Hej!

Hej Olle!
Utländska aktier handlar du via vårt mäklarbord på telefon 08-562 250 00.

Med vänliga hälsningar
Avanza

Kompleterande fråga: Finns det några fristående applikationer för OSX där man kan följa handeln på t.ex Nasdaq/Apple i realtid ? Just nu är jag nyfiken på E*Trade som alternativ till Avanza och Nordnet.

https://se.etrade.com:443/

Ursprungligen av [email protected]:

Kompleterande fråga: Finns det några fristående applikationer för OSX där man kan följa handeln på t.ex Nasdaq/Apple i realtid ? Just nu är jag nyfiken på E*Trade som alternativ till Avanza och Nordnet.

https://se.etrade.com:443/

AAPL Stock Dock for OS X

Om du vill handla Apple på Nordnet:
Välj marknad USA och sök på AAPL välj handla Apple. Kurs nu $39,62.
Nordnet har alltid varit före Avanza när det gäller nyheter exempelvis stop/loss.

• Medlem
  • Munkedal
  • 2004-10-09 00:06

Nordnet tar 0,15% dock minst 19 $ i cortage för handel med aktier i USA

Ursprungligen av Björnström:

Med den takten så kommer den sart att ligga på 30 dollar - ja en SPLIT är nog nära förestående

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 01:41
Ursprungligen av Björnström:

Ja, när jag såg detta tidigare ikväll trodde jag knappt det var sant!
Hur mycket ska den dra iväg? Och vad var orsaken till dagens ös??
Den har väl inte gått upp med över 6 dollar på en dag sen 1900-talet?!

Ursprungligen av Palle:

Och vad var orsaken till dagens ös??

Detta är bakgrunden - texten plockad från MacObserver:

After Piper Jaffray analyst Gene Munster surprised the investing community on Monday by raising Apple's target price from US$52 a share to $100 per share, the markets reacted by shoving Apple's stock up more than 11%. In very heavy volume of 45.9 million shares trading hands, AAPL closed Monday at 61.35, higher by 6.18 (+11.20%), putting the stock at a 4-year high.

Piper Jaffray's Gene Munster said that a survey of 200 randomly selected iPod owners found very high brand-loyalty, and that this brand-loyalty would build demand for Apple's other products, like the Mac.

"We believe that the remarkable satisfaction with the iPod creates a word-of-mouth wildfire that generates new customer interest in Apple products," said Mr. Munster in a report.

1
Bevaka tråden