Om man redan kan sh/bash och inte kan Perl, ser jag inget problem med att skriva enkla cgi:er i sh/bash. Det fungerar ju riktigt bra!
Självklart, och sh/bash har faktiskt sin nisch här i världen. Inget slår ju shellscript för just det shellscript är till för, nämligen att hantera filer och skyffla data mellan program. Men beträffande just cgi-skript tycker jag att citatet "when all you have is a hammer, everything looks like a nail" passar väldigt bra. Som sagt: bash har sina användningsområden, men cgi-skriptande är inte en av dem.
Fast Perl rular naturligtvis här. Men till mitt enkla cgi räcker sh/bash som jag redan kan [/I]
Kan annars varmt rekommendera Ruby om du vill lära dig ett språk lika kraftfullt och användbart som Perl, men som är lättare att komma in i och producerar mindre kryptisk kod. Intet ont om Perl, jag kommer själv från Perl-hållet och tycker det är ett bra språk, men IMHO har Ruby alla Perls fördelar och nästan inga av nackdelarna. Så här ser ditt cgi-skript ut i rubyifierad form:
#!/usr/bin/env ruby
require 'cgi'
c = CGI.new
print c.header('Content-Type' => 'text/html')
# Hämta alla filer i hemkatalogen, och lägg till en
# radbrytning efter varje fil:
filer = Dir.entries("/Users/wire").map {|file| file + "<br />" }
print <<END
<html><head>Samma skript fast i Ruby</title>
<body>
<pre>
$PATH = #{ENV['PATH']} <br />
#{filer}
</pre>
</body></html>
END