Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tv4 webbtv

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet varför inte tv4 webbtv inte fungerar på mac ibook men på pc den buffrar inte har bra speed...

Mkt tacksam för tips

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 20:14

Är det Real som används för TV4s filmer? Isf behöver du ladda ner RealPlayer för Mac OS X (OBS - klicka på den lilla länken uppe till höger där det står "Free player" och inte den stora där man kan ladda ner en 15-dagars testversion.

Det kan också vara Windows Media Player som används. WMP för mac kan du ladda ner här.

Om ingen av dem funkar så använder de nog någon jobbig Microsoft-speciallösning som är gjord för att inte funka på Mac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-11 13:54

Enligt TV4 själva skall det fungera på Mac. Enligt mig gör det det icke. Efter att ha testat Safari, Explorer, FireFox, Mozilla, Shiira, Opera och OmniWeb samt omdirigerat den laddade asx-filen till Windows Media-plugin, Windows Media Player, VLC och MPlayer gav jag upp och skickade ett litet surt mail till TV4 där jag berättade om hela testhistorien. Jag skickade det mailet i lördags och så här två dygn senare har de hittills inte haft tid/bemödat sig med att svara.

Den konfiguration som TV4 påstår att det skall fungera med, Windows Media Player 7.1 på Mac OS 9, är för övrigt minst sagt föråldrad. En indikation på hur medvetna de är om livet utanför Windows...?

TV4 kör väl Mac på redaktionen ?

Ursprungligen av lilledanne:

TV4 kör väl Mac på redaktionen ?

Mest PC, några få gamla iMac.

Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Mest PC, några få gamla iMac.

Hmm..okej..de var väl ett Mac-näste för några år sen... synd..

Ja, det är synd. Sitter vid en sunken Dell just nu.... tror i.o.f. att grafikerna har kvar Mac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-13 00:33

Tog nyss och gjorde ett nytt försök att kolla på TV4s webbTV och upptäckte till min förvåning att det fungerade. :eek:
Usel bild blev det visserligen, ingen kontroll har man över uppspelningen och inte är det någon som helst indikation på att filmen laddar men när jag satt tålmodigt och väntade kom det plötsligt både ljud och bild.

Återstår nu bara mysteriet med varför TV4 envisas med att enbart tillhandahålla 600kbit/s till folk som sitter med mångdubbelt denna bandbredd och hur de lyckas få sådan extremt dålig kvalitet vid denna bitrate. Det går att få så pass tillfredställande ljud och bild vid denna hastighet så det på en 17-tummare ser ut som ett välslitet videoband, dock inte om man använder Windows Media.

1
Bevaka tråden