Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avskrivning av datorer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-09-07 15:13

Jobbar inom företaget Praktikertjänst AB. Som ni kanske vet sysslar vi med vård. På min mottagning är samtliga behandlingsrum digitaliserade dvs digital röntgen, intraoral kamera, administration etc. Nu är det så att datorer blir fort "gamla" o en nyinvestering är behövlig.( Mac såklart) Det som gör mig förbannad är att inom Praktikertjänst så är avskrivningen 5 år på datorer pga gällande skatteregler.
Fråga: Vad har ni (företagare)därute för avskrivningstid på era burkar?

Visst fasingen får man skriva av datorer snabbare än fem år! Det har väl länge varit 3 år och jag har för mig att någon t.o.m. fått skriva av dom snabbare.
Det finns jätte många branscher där en 3-4 år gammal dator är värdelös eller oanvändbar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-08 10:39

Det finns ett prejudikat där Östgötacorrespondenten ville dra av datorer som skulle användas för annonsproduktion på ett år. Skattemyndigheten avslog. Länsrätten(?) gick dock på Correns linje. Skattemyndigheten tolkade domen att den endast avsåg tidningsproduktion...

Men de flesta som kan motivera att de måste ligga i frontlinjen bör kunna motivera direktavskrivning. Jag har gjort det med min frilansfirma där jag jobbar dels som fotograf, dels som Mackonsult. Det har gått bra.

Om ni använder er av företagsleasing eller hyra så räknas månadskostnaden som just en kostnad.

Då kan ni välja 12, 18, 24 etc månader.

Och räntan är oftast ganska bra - ca 8 procent.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Och räntan är oftast ganska bra - ca 8 procent.

Oj, oj, oj, vad mycket ni betalar i Sthlm...

1
Bevaka tråden