Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor uppgradering

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 09:47

Sitter här och funderar lite.

Vilken modell anser ni vara minikravet för att köra Mac OS X?

Skall ha personal som kör word, mailar lite och surfar.

Sen har vi de som skall köra Quark Xpress, Photoshop mm, här tycker jag det bör vara G4 med 32 MB grafikkort... Fast vi har en del G4or med PCI grafikkort....

Det är mycket pengar det rör sig om då man måste uppgradera. Skulle vilja höra ifrån fler som uppgraderat en större maskinpark... Har ni kunnat köra X på Beiga G3 or? Hur upplever användarna det?

En liten inflikning bara.... Apple har erbjudaden på att uppgradera sin maskinpark just nu för att kunna köra OS X.
Ta en titta på det om du funderar på en större uppgradering.
Bl.a vet jag att om du köper 10 burkar får du den elfte gratis.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 10:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
En liten inflikning bara.... Apple har erbjudaden på att uppgradera sin maskinpark just nu för att kunna köra OS X.
Ta en titta på det om du funderar på en större uppgradering.
Bl.a vet jag att om du köper 10 burkar får du den elfte gratis.

Om vi säger så här. Det hjälper bara till marginellt dessvärre. Vi har många maskiner och vi kommer inte kunna uppgradera alla vi vill rent ekonomiskt. Så därför måste man veta den praktiska minimigränsen.

Sen måset man tänka på budgetering mm.

Citat:

quote:Om vi säger så här. Det hjälper bara till marginellt dessvärre. Vi har många maskiner och vi kommer inte kunna uppgradera alla vi vill rent ekonomiskt. Så därför måste man veta den praktiska minimigränsen.

Minimikravet är G3 eller bättre, utom den första PowerBook G3. För mail, surf och ordbehandling räcker en G3 (grå funkar, blåvit är bättre) med 256 mb minne, även om 512 mb är att föredra. Personligen tycker jag dock att G4 och minst 512 mb minne är ett krav för att det ska flyta bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-24 13:30

hmm, är det inte bättre att låte de gamla burkarna fortsätta på 9an och köra ett blandat 9+X nätverk? De behöver ju inte direkt X för surf,email,word...

Eller är det några särskilda problem emd att köra 9 klienter i ett i huvudsak X-nätverk (med X servrar?)

Jag skulle nog lägga minimigränsen för X på G3 500, även i Word, email, surf är (allt) jag ganska mkt långsammare i X än 9an på min Powerbook...

//mattan

  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 16:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
hmm, är det inte bättre att låte de gamla burkarna fortsätta på 9an och köra ett blandat 9+X nätverk? De behöver ju inte direkt X för surf,email,word...

//mattan

Vi kommer ta del för del, men det är enklare att bara ha ett system att supporta än att ha båda två. Sen kan vi se till att användarna inte lägger in alla möjliga program som de gör idag.

Sen har vi de här med rättvisa.

Det finns många fler anledningar. Det största skälet är ju att Apple inte kommer släppa maskiner som kan köra Mac OS 9 och då är det lika bra att hänga med självmant än att bli tvingad i sista stund. Vi är i ett sådant läge med ett annat operativsystem ifrån den stora giganten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-24 22:10

Jag kör med G3 400 Mhz/640 RAM och det funkar jättebra. Photoshop och InDesign är lite slöa, men det går att jobba i dem. Office funkar helbra.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-24 23:07

"KONTROVERSIELLT"

Bend over.. Låt Bill ge dig vad du vill ha!!! för halva priset. Be a slave like the rest of ....?
Företag=Likviditet=Vinst?
ELLER--- MAC = DYRT = KVALITET
AB - eller ?
Har du ett positivt likvidsaldo/jmf med antal anställda ?- långsiktig överlevnad. Är du själv?
10-20 anställda - framtid i trivsel- Design o omgivning= Mycket viktigt för likviditet.
Hur långt har avskrivningen gått vb de "gamla prylarna"
Tips :: Höj priserna %;uellt jmf med din kanske 1/2 års dykning som en stor parkinvesteringen ger. Låna resten..
AB eller???

(cool)

  • Oregistrerad
  • 2002-05-27 17:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kuspen:
"KONTROVERSIELLT"

Tips :: Höj priserna %;uellt jmf med din kanske 1/2 års dykning som en stor parkinvesteringen ger. Låna resten..
AB eller???

(cool)

Rör det sig om flera hundra maskiner så är det inte så lätt... Hade det varit under 50 maskiner funkar det. Det lutar åt attallt som Apple anser kan köra X få vara de maskiner som får stanna kvar...

Det är ju få här i landet som har mer än 100 maskiner, men hade hoppats på någon fanns här...

Har testat en hel del och installerat OSX på i stort sett alla G3 modeller (alltså från 233 mhz). Har man bara minst 256 RAM (fast det funkar faktiskt hyfsat med 192 på en maskin jag har igång nu), och endast kör Office, surf och mail så tycker jag det fungerar förvånansvärt bra. En del program blir faktiskt lite snabbare, några blir lite långsammare än OS 9.
En bra investering är processoruppgradering, för ca 3000 får du bra fart i maskinen och förlänger nog användartiden med ett par-tre år (min åsikt i alla fall).
Det jag sagt kanske låter lite "snålt" och okonventionellt i mångas öron, men bara att kunna gå över till OSX är ett enormt lyft i sig eftersom både systemet och ex. Office, IE, mail blir så mycket stabilare. Ska man använda Photoshop el. dyl. ska man givetvis köpa ny dator.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-03 17:19

Kiten för en stor uppgradering är:

Nya bekväma jympadojor och tålamod...

Borde finnas enklare lösningar. Någon som uppgraderat 150+ macar till X?

*frågvis*

  • Medlem
  • 2002-06-03 17:54

Gick inte tidningen GP över till OS X? Vet inte om de passade på att byta maskinpark, men det kan ju vara värt att kolla och ev. få tips.

www.gp.se

Nån email har jag dock inte, tyvärr men det hittar du ju på sidorna

Lycka till!

Fredrik

1
Bevaka tråden