Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Latex emulator

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en doktorand samt en ganska färsk switcher. I mitt arbete använder jag mig av en WYSIWYG latex emulator (Scientific Workplace 3.5). Denna emulator fanns för ett antal år sedan i en Mac version (SWP 2.0 tror jag det var). Så är inte fallet numera utan man måste använda sig av VPC som i mitt tycker är ganska uselt då jag måste kunna köra fullskärm för att kunna se all ekvationer. (går det att få VPC att köra fullskärm, och i så fall hur?)
Jag vet att det finns ett antal olika Latex emulatorer där ute av skiftande kvalite, där OzTex antagligen är den bästa(?) Finns det någon som har erfarenhet av Latex emulatorer och som kan guida mig till en (företrädesvis WYSIWYG) latex emulator för Mac?
Eftersom det gäller min avhandling vill jag inte gärna förlita mig på mystiska shareware program utan vill gärna ha tag på en stabil kommersiell produkt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 00:35

Googla på latex os x

Du hittar säkert vad du söker...

• Oregistrerad
  • 2004-10-09 00:38

< http://www.lyx.org/ > eller något sådant?

LaTeX är väl inte känt som wysisyg

Får hoppas någon kommer upp med något bättre

Lyx verkar vara det jag letar efter, men när jag ser installationsanvisningarna blir jag mörkrädd...:).

scientific assistant - Bra ide, men...

Ursprungligen av Hagelin:

Jag har prövat scientific assistant. Iden är väl bra, men tyvärr styr han processen i skrivandet hårt på ett sätt som gör hela programmet värdelöst för vetenskapligt bruk. Synd, för det var en bra ide annars med en databas över alla tidigare versioner av ett dokument. Jag skulle helst vilja ha en Mac version av Scientific workplace/Scientific word (http://www.mackichan.com/).

Jag skriver alla mina labbrapporter med hjälp av TeXShop. Det är inte WYSIWYG, men väldigt väldigt bra och lätt att använda. Personligen tycker jag det innebär maximal kontroll när jag kan se och ändra i koden direkt. Jag misstänker att många har skrivit sina avhandlingar med TeXShop. Tror inte du behöver ett kommersiellt program egentligen eftersom de här Open Source programmen som ligger i botten är extremt tillförlitliga.

Ursprungligen av amicitia:

Jag skriver alla mina labbrapporter med hjälp av TeXShop.

Ah! Det var intressant, precis vad jag har sökt. Jag har använt Kile och LyX i Linux och har saknat dem i OS X. Körde in LyX via Fink men det fungerade aldrig fullt ut, sedan tog jag bort Fink (fungerade inte heller något vidare) och håller mig till port istället.
En sak jag känner mig lite osäker på är encoding i Mac, måste man köra MacOSRoman? Jag tycker inte att stödet för unicode, som enligt manualerna skall fungera automatiskt, fungerar över huvudtaget och absolut inte automatiskt.

/HÖ

Ursprungligen av sacred-eagle:

Ah! Det var intressant, precis vad jag har sökt. Jag har använt Kile och LyX i Linux och har saknat dem i OS X. Körde in LyX via Fink men det fungerade aldrig fullt ut, sedan tog jag bort Fink (fungerade inte heller något vidare) och håller mig till port istället.
En sak jag känner mig lite osäker på är encoding i Mac, måste man köra MacOSRoman? Jag tycker inte att stödet för unicode, som enligt manualerna skall fungera automatiskt, fungerar över huvudtaget och absolut inte automatiskt.

Det går bra att köra med vilken text enkodning som helst. Jag kör med ISO Latin-1 för kompatibilitet med andra plattformar (windows).

Ursprungligen av amicitia:

Jag skriver alla mina labbrapporter med hjälp av TeXShop. Det är inte WYSIWYG, men väldigt väldigt bra och lätt att använda. Personligen tycker jag det innebär maximal kontroll när jag kan se och ändra i koden direkt. Jag misstänker att många har skrivit sina avhandlingar med TeXShop. Tror inte du behöver ett kommersiellt program egentligen eftersom de här Open Source programmen som ligger i botten är extremt tillförlitliga.

Jag har prövat att använda OzTex och andra rena icke WYSIWYG program, men då mitt arbete mer eller mindre utelsutande består av ekvationer blir det mer eller mindre oläsligt. (Vissa elaka tungor påstår att det inte hjälper även om jag kompilerar )
Jag har laddat mer LyX men eftersom jag även har Oztex i burken så envisas den med att använda OzTex för att skriva ut DVI filer. När jag sedan kastade OzTex ville LyX överhuvudtaget inte gör DVI filer. jag har prövat att installera om LyX en gång till utan någon framgång. (Jag har Tex fat installerat som grund)
Någon ide vad jag gör för fel?

Har någon provat XeTeX? Ska ha bra stöd för Unicode...

• Oregistrerad
  • 2004-10-17 17:12

Jag har precis installerat TeXshop som rekommenderades ovan. Hur gör jag för att få till å, ä och ö i mina rapporter.. Kan tilläggas att jag novis på LateX-området.

Ursprungligen av olleg:

Jag har precis installerat TeXshop som rekommenderades ovan. Hur gör jag för att få till å, ä och ö i mina rapporter.. Kan tilläggas att jag novis på LateX-området.

Prova att lägga till:
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel}
i början av dokumentet.

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 15:42

Jag testar att lägga till det i början men det funkar ändå inte. Måste man installera något annat paket än det som står på http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html?

Ursprungligen av olleg:

Jag testar att lägga till det i början men det funkar ändå inte. Måste man installera något annat paket än det som står på http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html?

Detta är vad jag använder:
\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel}
\usepackage[pdftex]{graphicx}
\usepackage[pdftex]{graphics}

Vilket fungerar för mig.

1
Bevaka tråden