Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag kommer inte åt OS9. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en begagnad G4 med OS 10 och kan inte få igång Classic och OS 9 för att ladda in mina gamla program och komma åt mina gamla data.

I nuvarande installation är Classic-mappen tom och när jag försöker installera t.ex. Claris Works, får jag ett meddelande att jag måste installera OS 9.

Om jag stoppar i CDn Installera Mac OS 9.2.1 får jag upp: "Det saknas en skivenhet som det går att installera på."

Om jag stoppar i Återskapa program (3 CD) får jag vid omstart plus C upp ett OS 9 skrivbord, men endast två möjliga enheter: "Restore image" och "PowerMac G4 Restore CD" och för båda meddelandet: "Kan inte återskapas". Det går inte att välja uppsättning program som skall återskapas. Knappen "Återskapa" är skuggad.

Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag skall göra? Jag har tidigare kört Mac 1992-2003 i OS 6, 7 och 8 innan min gamla Mac gick sönder och har mängder med gamla data.

• Oregistrerad
  • 2004-10-09 00:41

Är den OS 9 skiva du har för G4?
(Många OS 7-9 skivor var ju specifika för en viss modell…)

Vad jag förstår är det den OS 9 CD som följde med datorn för cirka tre år sedan (Quicksilver)

• Oregistrerad
  • 2004-10-09 12:29

Undrar om inte din hårddisk saknar drivrutiner för Mac OS 9? Man väljer om man vill ha drivrutinerna när man formaterar hårddisken. Jag tror tyvärr inte du kan lägga till dem i efterhand, radera-ominstallera blir isf nödvändigt för att kunna starta i Mac OS 9.

Kanske du kan installera och köra Classic under OS X utan så drastiska åtgärder?
På någon av CD skivorna kan det finnas en komprimerad Mac OS 9-skivavbild. Starta i OS X på vanligt sätt och leta på CD-skivorna. Leta efter avbilden OS9General.dmg som ligger den osynliga mappen .images på någon av CD-skivorna. Enklast sättet att leta är nog om du väljer "Gå till Mapp..." (Go to Folder...) från Gå-menyn och skriver /Volumes/"namnet på CD-skivan"/ (utan "").
Om du hittar OS9General.dmg (eller OS 9 avbild under liknande namn) dubbelklickar du för att montera avbilden och kopierar in Mac OS 9 komponenterna (allt?) till din hårddisk. Sedan bör Systeminställingar>Classic hitta Systemmappen.

Berätta gärna om det fungerar.

Stort tack, zink, för att du ledde mig på rätt spår !!! Det saknades drivrutiner för OS 9. Jag letade först efter OS9General.dmg men hittade inget på mina skivor. Så jag formaterade hårddisken, installerade med bock för "Installera drivrutiner för OS 9" och håller nu på med att installera om allt. Classic fungerar, jag har installerat ett par av mina gamla program och kan öppna mina gamla dokument. Puh!

Ett tips till dem, som någon gång tänker sälja sin dator: Även om ni själva avskyr OS 9 och aldrig använder det, kan den som köper datorn behöva bakåtkompatibiliteten. Så se till att Classic fungerar! Kan spara en del huvudbry.

Hursomhelst, nu är jag nöjd med tillvaron.

• Oregistrerad
  • 2004-10-09 00:58

Hm…
Har inte använt classic på evigheter så jag minns faktiskt inte.
Kollar man i hjälpen i OS X så verkar du ju gjort rätt.

Skulle vilja man kommer inte på något tips

1
Bevaka tråden