Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna RAW-bilder i Photoshop CS ??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter på Photoshop CS 8.0 och kan inte öppna bilder i RAW format. Bilderna är redan överförda från kameran till dator. Är det nån inställning jag missat? Tacksam för tips.

Får du något felmeddelande? Har du någon annan programvara installerad (som Nikons egen plugin för RAW) som kan konflikta med Photoshops RAW-plugin?

Som sUp3R n00b vad gäller fotografering slänger jag också in en fråga
Finns det någon standard för rawbilder eller har varje kameratillverkare ett eget format?

Ursprungligen av Kristofer G:

Som sUp3R n00b vad gäller fotografering slänger jag också in en fråga
Finns det någon standard för rawbilder eller har varje kameratillverkare ett eget format?

Det finns idag ingen enhetlig standart för råformat. Canons råformat heter CRW och Nikons NEF. Adobe jobbar tydligen på en ny standard för råformat så det återstår att se hur länge det tar innan den blir och om den blir "Standard"

Ursprungligen av mrsandin:

Det finns idag ingen enhetlig standart för råformat. Canons råformat heter CRW och Nikons NEF. Adobe jobbar tydligen på en ny standard för råformat så det återstår att se hur länge det tar innan den blir och om den blir "Standard"

Tack för svaret!

Ett tips jag kan ge är att sätta in mer minne. Jag uppgraderade från 512 till 1GIG idag. Det var STOR skillnad på hur snabbt den läste in i filebrowser.

Jag får inget felmeddelande. Filerna (bilderna) går inte att markera bara. Men jag har Nikons egna mjukvara installerad. Ska prova att ta bort den.

Nope, funkade inte.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-09 23:16

Har du laddat hem Camera Raw 2.1 eller nyare ?? Den som följde med Adobe CS i början klarade inte av D70-RAW t ex.......

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-10 02:08
Ursprungligen av Ryberg:

Jag sitter på Photoshop CS 8.0 och kan inte öppna bilder i RAW format. Bilderna är redan överförda från kameran till dator. Är det nån inställning jag missat? Tacksam för tips.

Vilken kameras raw filer talar du om?
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Macintosh
den senaste rawkonverteraren camera raw uppdate 2,3 går att ladda ner från adressen ovan
Har du Nikon Capture installerat så släng skiten, vad som skall finnas kvar i Photoshop är i mappen plugs in och file formats senaste camera raw 2.3
mvh

Senast redigerat 2004-10-10 02:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 08:54

Dubbelklickar du bara på filen eller försöker du med Öppna kommandot?

Annars ska du kunna öppna dom genom Photoshops Browser på CS, då bör du även kunna se previews på bilderna.

Som sagts tidigare så har det kommit en uppdaterad RAW-import plugin som stödjer flera kameramodeller.

Jag själv kör alltid genom browsern, det är lättare att välja bilden då.

Lycka till

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Tackar mina macboys för hjälpen. Med uppdateringen gick det alldeles utmärkt. Nu skall här fixas RAW bilder hela dagen lång.

Janne,

jag är nybliven switcher och har hur mycket raw som helst...kan tycka att filebrowser i CS är mödosam om man har fööööör många bilder...C1 har jag ännu inte skaffat till mac...finns det några andra smidiga prog som tar RAW (mest canons) och ger snabba previews?

i pc använde jag små .dll som påverkade windows att kunna visa previews direkt i filhanteraren...Helt oslagbart! inga onödiga program igång bara sortering! vore skönt att kunna köra samma på Mac...:)

mvh - Dominique

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 17:42

Macen har ju alltid, nästan i alla fall, visat preview av Photoshop filer (TIFF, JPEG, .PSD .EPS och några till) i Finder. Men RAW filerna gör den inte det på.

Det som tar tid är för Photoshop browsern att skapa en preview, när den väl gjort detta så finns den där. Browsern är en mySQL databas under skalet så den sparar all info där när den väl skapats. Låt den stå och tugga över natten så har du sen alla previews.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

1
Bevaka tråden