Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dämpar man bäst överdriven röd-violett färg?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Canon PowerShot A80, och är mycket nöjd med kameran förutom att den överbetonar rödvioletta färger.

Att kallibrera färger och få kombinationen kamera-dator-skärm-skrivare att spela bra tillsammans är ju inte det enklaste för amatörer.

Innan jag bestämde mig för att köpa kameran gick jag in på CyberPhotos hemsida, och testade att ta hem och skriva ut testbilder tagna med PowerShot A80 därifrån, och såg felet redan på de bilderna. Det syns i utskrifterna, men inte på skärmen - åtminstone inte tydligt. Jag har även skrivit ut bilder tagna med andra kameror från CyberPhotos hemsida, och med andra kameror verkar inte problemet uppstå.

Det är klart att jag kan lösa problemet genom att redigera färgbalans i Photoshop, men eftersom felet inte syns lika tydligt på skärmen som i utskrifter (ironiskt nog gjorda på en Canon-skrivare, man tycker att deras prylar borde lira bra tillsammans) så kan jag få lov att testa mig fram med flera utskrifter innan jag hittar rätt. Ett annat problem med att testa sig fram på PhotoShop är att jag inte har programmet själv. Jag kan använda en kompis dator att redigera på så mycket jag vill, men det är tråkigt att det ska vara så omständligt när man inte ens kan göra det på sin egen dator. Även på den andra datorn, som är ansluten till en Epson-skrivare, får jag samma färgstick.

Ursäkta en lång och omständlig beskrivning av problemet, men jag undrar om någon av alla kunniga människor här har tips på hur jag kommer till rätta med felet, utan att experimentera mig fram med utskrifter individuellt för varenda bild? Finns det några vettiga genvägar som ger hyfsade resultat? Vad jag vill ha är inte perfekt färg i varje bild, utan ett sätt att få en dämpning av de mest märkbara avvikelserna, som man kan använda som en "rutinmässig" lösning.

Jag tror inte jag kan hjälpa dig men blir lite nyfiken. Kan du peka ut en bild där problemet syns som mest?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-10 00:56
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag har en Canon PowerShot A80, och är mycket nöjd med kameran förutom att den överbetonar rödvioletta färger.

Att kallibrera färger och få kombinationen kamera-dator-skärm-skrivare att spela bra tillsammans är ju inte det enklaste för amatörer.

Innan jag bestämde mig för att köpa kameran gick jag in på CyberPhotos hemsida, och testade att ta hem och skriva ut testbilder tagna med PowerShot A80 därifrån, och såg felet redan på de bilderna. Det syns i utskrifterna, men inte på skärmen - åtminstone inte tydligt. Jag har även skrivit ut bilder tagna med andra kameror från CyberPhotos hemsida, och med andra kameror verkar inte problemet uppstå.

Det är klart att jag kan lösa problemet genom att redigera färgbalans i Photoshop, men eftersom felet inte syns lika tydligt på skärmen som i utskrifter (ironiskt nog gjorda på en Canon-skrivare, man tycker att deras prylar borde lira bra tillsammans) så kan jag få lov att testa mig fram med flera utskrifter innan jag hittar rätt. Ett annat problem med att testa sig fram på PhotoShop är att jag inte har programmet själv. Jag kan använda en kompis dator att redigera på så mycket jag vill, men det är tråkigt att det ska vara så omständligt när man inte ens kan göra det på sin egen dator. Även på den andra datorn, som är ansluten till en Epson-skrivare, får jag samma färgstick.

Ursäkta en lång och omständlig beskrivning av problemet, men jag undrar om någon av alla kunniga människor här har tips på hur jag kommer till rätta med felet, utan att experimentera mig fram med utskrifter individuellt för varenda bild? Finns det några vettiga genvägar som ger hyfsade resultat? Vad jag vill ha är inte perfekt färg i varje bild, utan ett sätt att få en dämpning av de mest märkbara avvikelserna, som man kan använda som en "rutinmässig" lösning.

Vad du ser på skärmen?

Då måste vi veta vad har du för skärm
Är den kalibrerad
Om så är alltid skärmprofilen bra mycket mindre än skrivarprofilen vad det gäller färgåtergivning/valörer
Dvs du kan inte jmf det du ser på skärmen och vad du får ut av en digitalfil i utskrift.
Utskriftprofilen och bildfilen är så mycket större än vad din skärm kan återge i färger och nyanser.
Dvs att se något på skärmen motsvarar inte den valörrikedom av färger , nyanser som en bredare skrivarprofil kan återge.Att inte kunna se de färger/nyanser som faktiskt finns i en digitalfil på skärmen kan ställa till med problem vid utskrift.

Alltså så måste vi veta vilken färgrymd/profil som bilden är tagen i.
Är bilden tagen i Srgb så borde bilden stämma bra med vad du ser på skärm och vad du får ut på utskriven bild. Är bilden tagen med större gamut/annan färgrymd/profil såsom Adobe RGB så får du mera nyanser vid utskrift än vad du kan se på skärmen.

Färghantering är inte svårt om man förstår vilka regeler som gäller.
Ett enkelt sätt är att profa = jmf de nyanser av färger som din skärmprofil kan återge mot din skrivarprofil i Photoshop. Varningen som uppstår talar om vilka nyanser som din skärmprofil kan återge mot din skrivarprofil, sänker du färgmättnaden i det röda tills varningen försvinner så får du i utskrift vad du ser på skärmen. Då försvinner också det rödvioletta överskottet i den röda färgen.
Man kan därmed säga att dagens pc skärmar kan inte återge de nyanser av färger som en bra skrivare kan återge.
Undantag:
Köper du den senaste Eizo skärmen , kan den faktiskt återge de färger som finns i dagens digitala filer och som har en rymd av Adobe RGB nyanser.
Då skulle du också se på skärmen de rödvioletta chatteringarna i den röda färgen som finns i kamerans digitalfil och som syns vid utskrift.

För att vara lite jävlig (jag brukar vara så mot Apple) så kan ingen av dagens Apple skärmar återge de nyanser som en Adobe RGB fil innehar. Sen må de vara stora vackra dyra och imponerande. Eizo kan återge Adobe RGB- Apple kan det inte.

mvh

Senast redigerat 2004-10-10 02:34
1
Bevaka tråden