Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkförbistring i OS X. Bugg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-02-08 13:56

En fördel med Mac OS X är ju att man inte behöver vänta på en språkspecifik uppdatering av systemet. Det är ju liksom inbyggt i en gemensam version.
Ett problem med detta är att det ibland dyker upp underliga språk i vissa program. Det blandas också friskt mellan svenskt & engelskt i menyer av & till. Det värsta exemplet hittills är detta:

http://macsmurf.dnsalias.com/99mac/bugg.jpg

Jag har endast svenska & engelska aktivt i systeminställningarna & programmet (TitleLab 0.3.1) är på engelska.
Lite jobbigt eller hur!
Är detta en bugg eller tycker Apple att det ska vara så här?

[ 08. februari 2003, 14:10: Meddelandet ändrat av: TomasW ]

Nej det är ingen bugg. Och inget med Apple att göra heller. Det blir så när programtillverkarna inte stödjer svenska. Vilket dom flesta inte gör. Det är ju upp till programutvecklarna att lägga till svenskt språkstöd.

Däremot bilden du visar ser ut som en bugg. Har varit med om något liknande. Fast då i Entourage den svenska versionen. Jag kör US-english, men i Entourage (som är svenskt) så visas all mappar på svenska (Bibliotek istället för Library)

[ 08. februari 2003, 14:12: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-02-08 14:20

Jag har valt att ha svenska som huvudspråk, trots detta så har vissa mappar i findern engelska namn. Det är lite irriterande när man snabbt ska hitta nåt. Det tar en extra sekund att ställa om från svenska till engelska i huvudet. Mapparna byter ju också plats beroende på vilket namn de har.
Men engelska är ju ändå ett enkelt språk. När det blir på holländska (jag antar att det är holländska i bilden ovan) är det svårare. Som tur är så har ju standardmapparna sina standardikoner.

• Oregistrerad
  • 2003-02-08 14:32

Jag har prioriteringsordningen grekiska, engelska, svenska i mina preferences. Har fortfarande inte fått upp nåt på grekiska

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-08 14:44
Citat:

citera: Men engelska är ju ändå ett enkelt språk. När det blir på holländska (jag antar att det är holländska i bilden ovan) är det svårare.

Varför skulle engelska vara enklare än nederländska? Båda är germanska språk.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-02-08 15:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera: Men engelska är ju ändå ett enkelt språk. När det blir på holländska (jag antar att det är holländska i bilden ovan) är det svårare.

Varför skulle engelska vara enklare än nederländska? Båda är germanska språk.

Enkelt att svara på! Alla som gått en vanlig svensk skolgång har lärt sig åtminstone grunderna i engelska.

1
Bevaka tråden