Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne behövs för OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör OS 10.1.4 på en G4/400 med 320 mb och tycker det fungerar ok, men det är ju inte alls samma flyt som i OS 9. Speciellt förstoring/förminskning av fönster är ryckigt och segt. Detta måste ju bero på för lite minne, för datorn är ju knappast långsam?
Hur mycket minne ska man ha för att allt ska gå smidigt?

/Gustav

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-26 02:21

Jag kör 10.1.4 på en G4/450, 640MB RAM och det är mycket segt det. Inte alls i närheten av OS 9, men det är sånt man får ta när Apple ska envisas med att slänga in massa blajj för att roa småbarn.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
när Apple ska envisas med att slänga in massa blajj för att roa småbarn.

Vad tänkte du på?

Kör på en iBook 500/320. Funkar fint.
Varför ska du envisas med att flytta en massa fönster och ändra storleken på dem hela tiden? Skippa det så flyter det på bra

Att det är segare än MacOS 9 beror på grafiken som just nu inte hårdvaruaccelereras av grafikkortet. Detta innebär att CPU:n får ta alla beräkningar för grafiken också.
Detta ska bli bättre i kommande OS X version (Jaguar). Apple säger att de supportar bildskärmsacceleration av grafikkort med AGP 2X och 32 mb videominne.

Detta ska bli bättre i kommande OS X version (Jaguar). Apple säger att de supportar bildskärmsacceleration av grafikkort med AGP 2X och 32 mb videominne.

Nja, inte ATI Rage 128 korten med AGP 2X.
Minst Radeon kort och 16 MB, som jag uppfattat det, när det gäller ATI-kort.

Saxat från Apple

"*nVidia: GeForce2MX, GeForce3, GeForce4 Ti, GeForce4 or GeForce4MX. ATI: any AGP Radeon card. 32MB VRAM recommended for optimum performance."

• Medlem
  • 2002-05-27 09:19

MEN enligt ett annat inlägg jag läst så har någon som testat en test version av Jaguar sagt att det flöt på mkt bättre även på datorer som inte har grafikkortskraven. Självklart så muttrar jag ändå - har ju en PB 400 med magra 8Mb på ett ATI Rage 128 Mobility.

*snyft*

Fredrik

Kör på en Cube 450/448. Det funkar bra. Speciellt om man tar bort skuggor och teckensnittsutjämning. Det snabbar på rätt mycket. Tråkigt nog så har även orginal kortet för Cuben 16MB ATI kort. Hoppas dock att den pallar med Jaguar. Det är rätt knepigt att få tag i Cube anpassade grafikkort i dagens läge.
/S

1
Bevaka tråden