Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med Mail och Safari?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-10 23:30

Jag har kört min nya G5:a med OSX och varit så nöjd. Men så helt plötsligt slutar Mailprogrammet att fungera och även Safari samt en del andra funktioner. Programmen svarar helt enkelt inte. Har desperat fösökt installera om hela systemet med alla program men inget verkar hjälpa. Vet någon vad som kan ha hänt?
/Ann

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 01:26
Ursprungligen av Ann:

Jag har kört min nya G5:a med OSX och varit så nöjd. Men så helt plötsligt slutar Mailprogrammet att fungera och även Safari samt en del andra funktioner. Programmen svarar helt enkelt inte. Har desperat fösökt installera om hela systemet med alla program men inget verkar hjälpa. Vet någon vad som kan ha hänt?
/Ann

Hur mycket minne har du i datorn?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-11 08:11

Har du reparerat permissions?
Har det hänt nåt annat nyligen, typ kraschar, eller nya installationer av mukvara eller hårdvara?
Har du uppdaterat all Apple-program så att du har senaste Security Update, osv?
Är ni fler på datorn, fler konton, och är du i så fall administratör?

Har du installerat om systemet och det hjälpte inte?
På vilket sätt installerade du om?
Sparade du användare och dess uppgifter?
I så fall ligger felet i din användare, rensa bort inställningsfilerna för Safari och Mail och testa.

• Medlem
  • 2004-10-11 09:09

Jag har 1,25 GB internminne och allt har fungerat superbra i de två månader jag använt datorn. När den signalerat om nya uppdateringar har jag gjort dom, vilket man väl ska kunna göra?
När jag installerade systemet fanns inställningarna kvar, ska jag kasta dom innan installation? Var hittar jag dom?
/Ann

Ursprungligen av Ann:

Jag har 1,25 GB internminne och allt har fungerat superbra i de två månader jag använt datorn. När den signalerat om nya uppdateringar har jag gjort dom, vilket man väl ska kunna göra?
När jag installerade systemet fanns inställningarna kvar, ska jag kasta dom innan installation? Var hittar jag dom?
/Ann

Nej, det ska du inte.
Mata in systemskivan, starta om datorn med "C" intryckt, då startar den på CDn. Välj Skivverktyg från menyn och reparera skivbehörigheterna. Då borde det ordna sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 09:57

Det går väl fint att reparera behörigheterna med Skivverktyg som redan finns installerat på datorn? Inte behöver man väl installationsskivan för det?

• Medlem
  • 2004-10-11 09:59

Nu har jag använt Skivverktyg och reparerat skivbehörigheterna på hårddisken. Tyvärr hjälpte det inte. Påverkade detta inställningsfilerna i Mail och Safari?
Jag är frilansare och är inte kopplad till något nätverk. Har endast en extern hårddisk ansluten.

/Ann

Har för mig att det kan bero på ett dåligt typsnitt. Prova att plocka bort alla utom systemets typsnitt och starta om.

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Har för mig att det kan bero på ett dåligt typsnitt. Prova att plocka bort alla utom systemets typsnitt och starta om.

J.

Nej, det har inte med typsnitten att göra. Och ska man in och rota i typsnitten ska man veta vad man gör. Jag tror att Ann får slänga inställningarna till Safari och Mail och göra nya.

• Medlem
  • 2004-10-11 10:52

Jonathan hade faktiskt rätt! När jag såg ditt tips kom jag på att jag installerat ett gammalt typsnitt jag behövde för ett jobb och efter det började problemen. När jag kastat ut typsnittet fungerar programmen! Då vet jag att det är en ny version av typsnittet som gäller. Tusen tack för hjälpen!
/Ann

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-11 13:37
Ursprungligen av Ann:

Jonathan hade faktiskt rätt! När jag såg ditt tips kom jag på att jag installerat ett gammalt typsnitt jag behövde för ett jobb och efter det började problemen. När jag kastat ut typsnittet fungerar programmen! Då vet jag att det är en ny version av typsnittet som gäller. Tusen tack för hjälpen!
/Ann

Va bra!
Man ska alltid sätta sig ner och försöka komma ihåg om man gjorde nåt ingrepp av något slag innan problemen började. Jag kan ibland t.o.m. göra små noteringar på Post-it-lappar så jag inte glömmer om jag gjort flera ändringar samtidigt. För om det börjar strula direkt, så är det i 9 fall av 10 just nån av dom som är boven.
Vilket jag alltså försökte säga i förra inlägget...

Släng plistfilerna för Safari och Mail, starta om datorn

• Medlem
  • 2004-10-14 09:41

Var hittar jag plistfilerna för Mail och Safari?

/Ann

• Medlem
  • 2004-10-14 09:51

I din hemmamapp>Bibliotek>Preferences.

Skitskumt, så ska ju inte fonthanteringen fungera! Skicka buggrapport till Apple röstar jag för...

• Oregistrerad
  • 2004-10-11 11:23

Vilken G5:a har du? På Singel 1,6:orna kan det vara problem efter en firmvareuppdatering, som inte skulle vara till den datorn, utan till 1,8:orna.

Mvh Sören

Typsnitt äldre än från 1991 ska man inte använda på nya Macar med OS X. Då gjordes font-ID-numreringen om till den som används idag.

1
Bevaka tråden