Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 fågor om Toast

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 10:23

Jag udrar några saker när man bränner DVD filmer.

1. Verifierar Toast skivan efter bränning även om man inte ser de? får själv aldrig förfrågan om det? (funkar endast då jag bränner data filer)

2. Går det manuellt att verifiera en bränd skiva i efterhand med Toast?

Jag vill ju vara säker på att skivan inte är felbränd så jag kan ta en kopia av den senare, handlar oxå om ganska många skivor, tänkte föra över alla video8, VHS, etc till DVD, altså nya mastrar.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-11 10:29

Du kan välja att alltid verifiera en bränning genom att klicka på den gröna pilen nere till höger och välja "Recorder Settings". Gå vidare till "Advanced" och kryssa i "Verify Data" knappen.

För att verifiera i efterhand tror jag att du kan ta "Utilities"-menyn och sedan "Compare". Där får du sedan välja originalfilerna och de kopierade för att sedan jämföra dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 11:01

Men grejen är att det är inställt så, jag har alltid inställt på verify data, så där e de inget fel, dessutom har jag upplevt samma sak i alla toastversioner jag har kört o olika datorer, så då innebär de att de inte går att verifiera en DVDfilm som man bränt. Eller kan jag lite på att DVDn är okej, den säger väl ifrån om nåt går fel?

Undrade en till sak, var ändrar man kapitelinställningar, har för mig att jag gjort de en gång, men hittar de inte? tror de är inställt på vart 5e minut, lite för kort.

Tack för de snabba svaret. (väntar nya svar )

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-11 12:22
Ursprungligen av Mickels:

så då innebär de att de inte går att verifiera en DVDfilm som man bränt. Eller kan jag lite på att DVDn är okej, den säger väl ifrån om nåt går fel?

Hmm, väljer jag Verify Data så verifierar den alla mina bränningar, inklusive brända DVD-skivor (som oftast tar lika lång tid som bränningen, typ 50 minuter på en iMac med 1x DVD-brännare )

Och du har rätt i att den säger till om någonting går fel vid bränningen, t.ex. Buffert Underrun, men jag vet inte hur stort fel som den behöver för att säga till eller avbryta en bränning.

Det där med kapitel vet jag tyvärr inget om ...´

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 14:33

Men är de DVDfilmer som en videoDVD eller bränner du dataDVD, för när jag bränner dataDVD/CD så verifieras den alltid. men tittat lite under hjälp nu, de ser ut som den bara verifierar dataCDs/DVD, lite tråkigt tycker jag, kanske är annorlunda när man bränner film, jag får hoppas på de bästa, eller så får jag helt enkelt köra dubletter på alla DVDfilmer helt enkelt så jag är säker på att det blir bra, är ju ganska många timmar att bränna.
Men 6.0.7 tror ni den funkar bättre på verifiering än 6.0.3???

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-11 18:03

Alltså väljer du att bränna en DVDfilm via valet Movies eller bränner du rena VIDEO_TS filer?

Jag bränner oftast VIDEO_TS foldrar som DVDfilmer men det kan ju tolkas som datafiler och verifieras därmed, jag är inte säker på hur Movies funktionen fungerar eftersom att jag inte använder det ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 16:16

Jo jag har videoläget, men hur kör du, är de bara att döpa några foldrar till Video_TS o så fungerar de i DVDspelaren sen. Men jag får nog helt enkelt lita på att toast bränner rätt, ska ju ändå ha dubletter.

vill tilläga att de är compressor jag använder för att koda filmerna om de har nån betydelse?

1
Bevaka tråden