Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-stul/Beige G3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Har en gammal beige G3/266 som mail/FTP-burk.
Funkar alldeles utmärkt, åldern till trots.

Dock tycks nu den inbyggda CD-läsaren ha gett upp.
Problemet är att ingen leverantör som jag varit i kontakt med
kan ruska fram en enkel ersättare. Det som erbjuds är enbart
snabba CD/DVD-brännare, vilket dels känns som lite overkill,
dels kräver installation med åtföljande strul av extra kontrollerkort.

Finns någon här som råkat ut för liknande predikament?
Jag är helt nöjd med en enkel och långsam CD-läsare,
precis som orginalet, men var får man tag i en sådan idag?

Ja, beige G3 är bra, jag har en sådan som huvuddator. "Snabbaste Macen hittills" hette det väl när den kom? Även om det är några år sedan.

I alla fall: det borde inte vara några problem alls att hitta en enkel 52x CD-läsare. Borde finnas hos varje PC-handlare och större elvarumarknad. Till och med Kjell & Co och Clas Ohlson har sådana. Säkert JME data och t.ex. Macoteket också. Borde väl kosta så där en 250 kronor.

Jag har haft lika olika CD-monterade i min beiga: LG GCR 8520B, vanlig läsare; LG GDR 8161B, DVD-läsare. Just nu sitter det en LG GCE 8520B CD-brännare i datorn. Enligt vissa uppgiftslämnare ska det inte fungera, men det gör det! Med system 9 och Toast.

LG:s och Samsungs CD-läsare verkar vara vanliga och pålitliga. Enda trixet är att se till att cd-spelarens släde inte går emot öppningen i frontpanelen på datorn. Alla LG-läsarna ovan klarar det. (Annars får man såga upp öppningen i fronpanelen, eller köra utan den.)

I princip kan man använda vilken optisk enhet som helst, alla fungerar dock inte till 100%.

Jag har testat en Pioneer DVD-brännare i en Beige G3, den fungerade med det gick inte så bra att bränna DVD med den. Så nu sitter det en Lite-On CD-brännare i den som fungerar fint.

Det viktigaste är nog att man har en som det går att boota systemskivor från.

Sök här:

http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

Lustigt, jag ser att varken InWarehouse eller Macoteket har vanliga CD-läsare på sina webb-platser.

Men både JME (jmedata.se) och Dustin (dustin.se) har enkla läsare. Från 99 - 179 kronor.

Jag har aldrig haft några problem med att boota från mina CD-läsare, men visst är det bra att kolla på Xlr8youmac. Mycket annat man kan hitta där också.

Hej igen.
Tack för råd och tips.

Jag vet att 48-52X CD-spelare är extremt billiga idag och kan fås för en spottstyver.
Orsaken till att modern höghastighets-CD-spelare INTE skulle fungera i min gamla G3/266 var att IDE/ATA kedjan är för långsam (enligt de säljare jag talat med) och
att därför ett extra kontrollerkort skulle krävas.

Ovanstående svar på mitt lilla nödrop (Tack!, Hetlund och sniper) tycks peka på att så inte är fallet. Snacket om extra kontrollerkort är alltså vanligt försäljar-mumbojumbo? Eller har 266:an långsammare IDE-buss än 300:an och 333:an?

Hej igen igen,

Nja, någonting med moderkortet och IDE-bussen är det, men det överstiger mitt förstånd. Macoteket hävdade t.ex. länge att man måste ha ett extra controllerkort för att montera en CD-brännare i en beige G3. Men det är alltså inte nödvändigt. Möjligen går det bättre om man gör det. (DVD-brännare är nog en annan sak.)

Så det är nog bara att köpa en CD-läsare och prova. Om du handlar i butik så försök att få den på öppet köp, eller åtminstone med bytesrätt, ifall det inte skulle fungera.

1
Bevaka tråden