Någongång nästa år tänkte jag köpa en iMac G5. Mest ska jag skriva texter och redigera video i iMovie men jag skulle också vilja göra ljudinspelningar. Jag vill spela in fagottspel, min son ensam och tillsammans med mig. Kan man lägga på fler stämmor efteråt vore det bra. Akustisk gitarr med sång vill jag också kunna spela in. Egna föreläsningar för PowerPoint-presentationer vill jag också spela in.
Ett keyboard kanske vi köper (kanske Yamaha PSR-275) och då kan man kanske ha kul med det i GarageBand. En stålsträngad gitarr med mik kanske det blir också nån gång.
I iMac G5 finns en mikrofon så det kanske går att göra en del av detta utan extern mikrofon. På min iMac SE DV kan vi med Coaster och inbyggd mik spela in ett instrument med ganska bra resultat. Men sedan jag gick över till OS 10.2.8 blir det väldigt svagt ljud vid inspelning och det är trassligt att behöva byta till system 9 vid inspelning.
Jag har av diskussioner här och på andra ställen förstått att det finns många olika program och hårdvara som kan användas för ljudinspelning. Men jag är inte i första hand intresserad av att sätta ihop datormusik av andras loopar utan främst av att spela in instrument (fagott och gitarr) och röst. Det är heller inte frågan om professionella krav utan övningshjälpmedel vid musikstudier.
Kan jag göra något av det jag önskar utan några extra kostnader på en iMac G5 (med minst 1 Gb minne)? Hur?
Om jag satsar 5 000 kr eller 10 000 kr extra på program och hårdvara vad bör jag isåfall köpa? Mik? Ljudkort? Program?
Tacksam för förslag, gärna med modell- eller versionsbeteckningar och ungefärliga prisuppgifter.