Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-funktionen i OS X

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en liten fråga angående FTP-funktionen i OS X. När jag tillåter användare att ansluta via FTP till min dator så känns det lite lamt på inställningsfrånten.

Jag skulle ju vilja kunna ställa in olika behörigheter till olika användare som man kan i FTP-programvaror...

Det känns ju lite lamt att man antingen bara kan släppa grejer i Dropboxen som gäst eller logga in med mitt användarnamn och lösen och därmed ha tillgång till ALLT...

Finns det något sätt att styra detta på, eller bör jag skaffa en FTP-server-programvara???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-27 15:01

Du kan ställa in lite av det. Men inte allt..

Fråga så kan vi se om det går att göra..

/glemme - guru @ 99mac

Okej...

Det mest primära jag vill göra är ju att lägga upp en eller flera "fjärranslutningsanvändare" ungefär som i "användare och grupper" i OS 9.

Flera olika konton helt enkelt med olika användarnamn & lösen med olika behörigheter.

Jag vill ju att bara jag ska ha fullständiga rättigheter på min dator...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-27 22:21

Skapa nya "användare" inte administratörer.

skapa en fil som heter ftpchroot som du lägger i katalogen etc som innehåller kortnamnen på de konton du skapat så kommer de dessutom bara åt sin mapp..

/glemme

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Skapa nya "användare" inte administratörer.

skapa en fil som heter ftpchroot som du lägger i katalogen etc som innehåller kortnamnen på de konton du skapat så kommer de dessutom bara åt sin mapp..

/glemme

Ojojoj...var det bara jag som tyckte det där gick väldigt fort.....?

Anders

• Oregistrerad
  • 2002-05-28 11:09

Och hur blir det med svenska tecken (åäö)? Går det att ställa in så att det fungerar?

/ Jonas

Hittade just en programvara som möjligen kan vara till hjälp här: Moose´s Apprentice!

[ 28 Maj 2002, 12:50: Meddelandet ändrat av: Pegges ]

Jag håller med Anders... Är det någån som känner sig manad att skriva någon rad till om hur man löser detta utan "Moose´s"? Det hade varit intressant.

[ 02 Juli 2002, 02:30: Meddelandet ändrat av: ill nill ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 12:45

Försökte sätta upp en FTP server och tyckte även jag att inställningarna verkade vara ordentligt dolda från den inbyggda servern.

Efter ett tags sökande så fick jag tag i CrushFTP.
Helt underbart program som dock inte är FreeWare. Men man blir lite sugen på att betala då det är så bra!!
versiontracker hittar man senaste CrushFTP

Mvh

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 13:13

Det finns bara EN ftp server som är värd namnet. RUMPUS. Stabil, snabb och extremt driftsäker. Den bara rullar och rullar trotts den tar emot ett par GB om dagen.

Har testat igenom de övriga och anser ingen når upp till Rumpus om man räknar med hög trafik och massor av användare. Vissa får bara dropfolders och andra har full access, sånna som jag...

De få gånger vi haft strul beror det på vår ISP.

Jag fastnade också för RUMPUS vilket har fungerat klockrent för mig. Lutar åt att det blir på den jag lägger mina pengar...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-07-09 22:14

Mutter! Gör:

% man ftpd

och läs!

(Men - som den nybörjare alla är/har varit, även man själv en gång, så finns det ju användning för kortare sammanfattningar)

Och det är nog som så att man måste lära sig lite mer på djupet om man vill börja använda mer komplexa och avancerade funktioner. En pryl blir inte mindre komplex bara för att det finns ett GUI ovanpå. Det som GUI:et döljer är fortfarande lika komplext! Glöm inte bort det. Man måste fortfarande förstå vad det är för funktioner som man klickar/kryssar för i GUI:et.

Och när det gäller FTP-demoner så skulle jag nog i sann *NIX-anda slå ett slag för wu-ftpd. Läs mer på wu-ftpd . En mer generell info om klienter och servrar finns att läsa (i ett fler tal format) här: ftp.pdf . Men wu-ftpd kan kanske vara akterseglad av några nyare - fritt fram att tips oss övriga.

Hmm, när det muttras tillåter jag mig att muttra lite tillbaka...

Det låter som du inte tycker att GUIer fyller någon funktion för användaren... Det är visserligen sant att "prylen" i sig inte blir mindre avancerad av ett GUI, men användandet av den blir det ju sannerligen. Det måste ju vara det som är vitsen...
Att förstå hur FTP fungerar är en sak, att kicka igång terminalen och konfigurera upp möget är ju en annan. Tycker jag... No offence.

• Oregistrerad
  • 2002-07-10 12:33

Instämmer med Ill nill. Har man sen en FTP med ett antal hundra olika användare med ungefär lika många behörigheter så är det att föredra en FTP med vettigt GUI. Rumpus är det valet som vi och andra med tung belastning har valt. Får man ett antal GB per dygn så vill man det skall rulla på utan problem.

1
Bevaka tråden