Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Dreamweaver (MX 2004)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 21:14

Hej alla,

Jag skulle behöva lite hjälp av er duktiga webdesigners här som kan Dreamweaver.

Det är så att på sidan har jag en bild i ett eget lager som "bakgrundsbild"
(istället för att ställa in bilden som bakgrund i inställningarna ifall det skulle komma flera bilder efter varandra i olika upplösningar.)

Bilden är 800x600 och monterad så att runtom den är det bara vitt.

Ovanpå bilden har jag roll-overimage-knappar, såsom about och pictures osv.
Dessa knappar är länkade till respektive sida, about.htm och pictures.htm osv.
Innehållet i dessa sidor är lager med text och ibland även bilder.

Problemet är det att jag vill att innehållet från knapparna ska öppnas och ligga Ovanpå "bakgrundsbilden" precis som knapparna gör.
Det är alltså tänkt att allt innehåll på sidan ska ligga ovanpå den här bilden, som förövrigt är en trasig kartongbit.

Jag har testat frames och allt möjligt.
Testat olika Targets för knapparna. Men innehållet i knapparna öppnas och ersätter bilden, det blir liksom vitt runtom så "bakgrundsbilden" försvinner.

Ifall jag använder frames och drar upp dom över bilden så blir det ju vitt över den.
Så bilden "försvinner".

Hur ska jag göra så att innehållet öppnas ovanpå kartongbilden?

mvh
simon

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-11 21:49

Hoppas jag fattade ditt problem rätt...
Du skulle kanske kunna göra ett arrangemang med ett behavior som heter "show/hide layers" genom att lägga layers med innehåll på bilden.
Klickar nån på länk A, så visas motsvarande layer, men klicket stänger samtidigt alla andra layers.
Problemet du får är att sidan kommer att bli ofantligt stor (i Kb). Betänk att en 45Kb sida atr ca 10 sekunder att ladda ner via 56Kb modem, och jag tror att din bakgrundsbild (kartongen) redan är ganska saftig.
Om jag vore du skulle jag helt enkelt göra en rad identiska sidor där bara texten ändras från sida till sida.
Om du laddar upp sidan och ger en länk, så blir det mycket lättare att förstå problemet och kunna förklara.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 22:40

Jag har inte tillgång att lägga upp sidan nånstans tyvärr men här kommer några screenshots;

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/Luscious_1.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/Luscious_2.jpg

Jag vill alltså att "Jag heter simon osv...", about.htm-innehållet ska dyka upp PÅ kartongbiten precis som knapparna, till höger om knapparna.

1
Bevaka tråden