Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med DVkamera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev ett liknande inlägg i videoforumet men jag tror det hör bättre hemma här då det är en nybörjarfråga. Klistrar först in originalinlägget...

Har fått hem min IBook för en vecka sedan och fick idag hem en SONY DCR-HC16E DV-kamera. Har lite problem då IBooken inte hittar kameran via USB-porten. Läste ett annat inlägg angående en Panasonic modell att den bara funkar via FireWire. Är detta fallet för min kamera också? och i så fall varför?

Tilläggas bör att på PC:n funkar det fint via usb-porten.

Tacksam för all hjälp!!!

Vad jag vill veta är helt enkelt.. är det vanligt att en videokamera inte fungerar via usb i Mac OS X?? Kommer den fungera om jag skaffar en I.Link kabel?? Jag vill bara kunna ladda in filmer och göra lite enkel redigering samt eventuellt bränna ner på skiva.

Än en gång tacksam för all hjälp eller information.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-12 13:00

Yes, den kommer att funka med en i.Link/FireWire-kabel. Du skall ha en 4-polig till 6-polig kabel för övrigt. Kopplar du på detta vis kommer kameran att hittas av iMovie och du kan importera ditt material för redigering.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-12 13:20

Tror inte att Macen överhuvudtaget har stöd för DV över USB. FireWire är så överlägset bättre på det att dom skippade det helt.
Gör som clabur här ovan skrev så fungerar det.

Tack för svaren, det blir av till butiken och köpa kabel på momangen. Man blir ju dock nästan lite orolig när macen inte hitttar kameran via usb, har ju aldrig använt firewrie förut. Skönt att få klarhet dock.

tack än en gång.

• Medlem
  • 2004-10-13 02:44

är det inte så att man endast kan överföra mpeg filmer & bilder man fotat (som lagts på eventuellt minneskort) som går att överföra via usb?

när det gäller DV materialet så är det väll som föregënde talarna, att endast firewire fungerar för detta.

Joo precis så är det när jag läste manualen lite mer noggrannt. Man måste tydligen ha en memorystick för att kunna överföra via usb och det har inte min modell stöd för.

Var bara jag som var så naiv att jag tog usb-stöd för givet. Skit sqamma, bara det funkar bra med firewire så är det lungt.

• Medlem
  • 2004-10-13 15:50

firewire rokks...gamla vanliga firewire 400 golvar ju tom usb 2.0, inte på pappret, men i praktiken.

1
Bevaka tråden