Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var lägger ni program?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar över var det är lämpligt att lägga olika små och stora program.
Spelar det ngn roll och är bara en fråga om tycke och smak?
Hur gör ni?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-12 17:24

Rubbet i program-mappen.
Så slipper man fundera.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-12 17:25
Ursprungligen av sisyfos62:

Funderar över var det är lämpligt att lägga olika små och stora program.
Spelar det ngn roll och är bara en fråga om tycke och smak?
Hur gör ni?

Jag kör rubbet i Program-mappen (/Applications/) förutom shellscripts och terminalbaserade program som jag lägger i min egna programmapp (~/Applications/) så man snmabbt kan skriva A<tab> och komma åt dem...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 17:28

Jag låter alla Appleprogram ligga EXAKT där de låg från början. Då kommer alla användare åt dem och de uppdateras ordentligt när systemet uppdateras.

Tredjehandsprogram lägger jag i en undermapp som heter "Andra program".

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-12 18:50

Låt Apple programmen ligga i Program (Applications) och döp INTE om programmen eller lägg i egna mappar så funkar uppgraderingarna. Det har tidigare varit strul vid uppgraderingar av t.ex. Final Cut Pro, DVD Studio Pro m.fl.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 20:47

Allt i Programmappen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-12 21:06

Jag lägger också allting i programmappen. Det är enklast så. De vanligaste programmen är i dockan ändå så de är lätta att hitta.

Lägger de program som alla ska ha tillgång till i program (förstår inte varför man ska göra på annat sätt) och de program jag enbart vill testa lägger jag i en programmapp i min hemma mapp.

Funkar bra för mig.

• Oregistrerad
  • 2004-10-12 21:22

jag har ett antal undermappar i min programmapp; Applications (skrivprogram, sånt som inte faller under de andra kategorierna, spel), Communication (webläsare, epost, ftp, fildelning osv), Media (quicktime, vlc, andra spelare, imovie osv), sound (cubase, protools, audacity, soundconverter) och Utilities (alla verktygsprogram).

Är det alltså en nackdel att ha dem i undermappar? Jag har aldrig varit med om nåt uppgraderingsstrul (har visserligen inte final cut eller någon liknande mer avancerad programvara).

• Medlem
  • 2004-10-12 21:26

allt i Program, utom små verktyg som Cocktail som hamnar i Program/Verktygsprogram.

Ursprungligen av Baron:

allt i Program, utom små verktyg som Cocktail som hamnar i Program/Verktygsprogram.

Skapar du en egen mapp för sådant i verktygsmappen eller rakt in bland resten?
Om jag fattar det hela rätt så är det mest en fråga om tycke och smak alltså.
Kul o kolla hur andra tänker.

• Medlem
  • 2004-10-12 22:13

nej, det finns en sådan. Där ligger terminalen och inställningsassistenter mm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 22:15

Allt åker in i programmappen. Det är enklast.

Lägger dom i en mapp kallad "Annat" i program mappen

Jag lägger alla mina program i Library - Preferences eller Library - Fonts, men så fungerar de riktigt dåligt också.

Om jag testar nya free- eller shareware så hamnar de ofta på skrivbordet ett tag, tills jag bestämt om jag ska ha dem kvar eller inte. Sedan hamnar de i programmappen.

Om man tycker att det blir oöverskådligt med för många program, så underlättar det ju alltid att markera programmappen i det vänstra fältet i ett finder-fönster, och sedan skriva första bokstaven i programmets namn för att snabbt hitta det. (Markerar det första programmet i alfabetisk ordning som börjar med den bokstaven.)

1
Bevaka tråden